سونیک یکی از دوستداشتنیترین کاراکترهای صنعت بازیهای ویدیویی است و مجموعه سونیک از گذشته تابهامروز، توانسته است مخاطبان بسیاری را بهخود جذب کند. جدا از نسخههای دوبعدی که اصلیترین دلیل محبوبیت سونیک است، نسخههای سهبعدی بازی هم کم و بیش تجربه خوبی را ارائه دادهاند. بااینحال عرضه Sonic Forces نتوانست نظر کاربران مجموعه سونیک را به خود جلب کند و تیم سونیک در ارائه یک نسخه سهبعدی درخور برای هواداران، ناکام ماند.
ازاینرو در زمان معرفی Sonic Frontiers و اینکه با یک سونیک سهبعدی دیگر طرف هستیم، کاربران تاحدی نگران شدند، اما این بار تیم سونیک دست به ساخت یک بازی جاهطلبانه زده بود. این بار سونیک و دوستاناش در یک ساختار جهان باز میزبان کاربران شدهاند. Sonic Frontiers سرشار از ایدههای نو و خلاقیتهایی است که بعضی از آنها جواب داده و بعضی دیگر، همانند یک سایه پررنگ مانع از به چشم آمدن نقاط قوت بازی شده است.
داستان Sonic Frontiers از جایی شروع میشود که دکتر اگمن، شخصیت شرور جهان سونیک، با سفر به جزیره استارفال، سعی دارد به قدرتی نامعلوم و ارزشمند دسترسی پیدا کند. این در حالی است که فعالیت او باعث میشود تا به یک بُعد دیجیتالی به اسم سایبر اسپیس منتقل و گرفتار شود. ازطرفی سونیک به همراه دوستان خود در حال جستوجو و کشف علت پیدایش Chaos Emeralds به جزیرههای مختلف شده است. اندکی بعد از جستوجو، هواپیما سونیک هم بلعیده شده و تنها سونیک میتواند از این اتفاق سالم خارج شود و سایرین، ظاهر فیزیکی خود را از دست داده و بُعد دیجیتالی آنها هم در جزیرههای مختلف گرفتار شده است.
ازاینرو سونیک باید با سفر به سه جزیره مختلف، اِمی، ناکلز و تیلز را نجات دهد. البته که این تمام ماجرا و اتفاقات بازی نیست و تهدیدی بزرگتر، جزیره استارفال، سونیک و دوستاناش را تهدید میکند. سونیک فرانتیرز شروع خوبی دارد و در مجموع با یک داستان سرگرم کننده طرف هستیم تا ماجراجویی جدید جوجه تیغی دوست داشتنی جذاب و هیجانانگیز جلوه کند. بااینحال موردی که تیم سونیک روی آن تمرکز بسیاری کرده و پر از ایدههای مختلف است، گیمپلی بازی است که خب همهی ایدههای به کار گرفته شده خروجی مطلوبی ندارند.
Sonic Frontiers یک محصول جهان باز است که در جریان آن سونیک باید با جمعآوری Chaos Emeraldها، تایتانهای مختلفی را از بین ببرد. البته که باتوجهبه داستان بازی، رفته رفته هدف سونیک تاحدی تغییر پیدا میکند، اما کلیت فعالیت شما در بازی، با محوریت جمعآوری Chaos Emerald داخل محیط بازی است. حال برای کسب الماسهای معروف جهان سونیک هم باید پرتالهای مختلفی را کامل کرده تا کلیدهای دسترسی به الماسها را بهدست آورید و بعضی از مأموریتهای دوستان خود را کامل کنید. ایده کلی گیمپلی، بر پایه گشتوگذار در جهان بازی، پلتفرمینگ، سیستم مبارزات و مینی گیمهایی است که نقاط ضعف و قوت بازی را تشکیل میدهند.
سیستم مبارزاتی بازی بدین شکل است که سونیک به واسطه ضربات مشت و لگد خود میتواند کومبوها و ضربات ترکیبی مختلفی را روی دشمنان اعمال کند. همچنین دراینمیان یک سیستم ارتقا هم درنظر گرفته شده تا سونیک بتواند حرکات جدیدتری را یاد گرفته و درکنارش سه مهارت را هم با پیشروی در خط داستانی، یاد بگیرد. به خودی خود سیستم مبارزات بازی جذاب است، اما برای یک بازی جهان باز با المانهای Brawler که باید زمان زیادی را در آن سپری کنید، سیستم ارتقا طراحی سادهای دارد و از اواسط بازی به بعد ساختار یکنواخت و تکراریای به خود میگیرد.
این در حالی است که لذت بخشترین بخش گیمپلی Sonic Frontiers، به گشتوگذار در جهان بازی و انجام سکوبازیها مربوط میشود. طراحی موانع و سکوبازیها به خوبی انجام شده و حسابی میتوانند شما را سرگرم کنند. شاید در بعضی مواقع دوربین بازی اذیت کننده ظاهر شود، اما بهصورت کلی، هم به پاداشهای خوبی دست پیدا میکنید و هم میتوانید ساعتها خود را با آنها سرگرم کنید. همچنین Sonic Frontiers دارای محیطهایی است که با انجام مینیگیم کوچکی که ارائه میدهند، آنها را کامل کرده و نقشه محیط را باز کنید. اگر تمامی محیطهای ذکر شده را کامل کنید، نقشه بازی بهصورت کامل آزاد شده و همچنین نقاط تلپورت کردن هم در دسترس قرار میگیرند.
برای مثال، پرتالها یکی از نقاط تلپورت در سونیک فرانتیرز به حساب میآیند و به واسطه آنها و پس از کامل شدن نقشه محیط، میتوانید به نقاط مختلف سفر کنید. طراحی خوب پرتالها یکی دیگر از نقاط قوت بازی به حساب میآید. درواقع با کامل کردنشان میتوانید کلیدهای مخصوصی را بهدست آورده و Chaos Emeraldها را آزاد میکنید. حال ساختار پرتالها هم بدین شکل است که با ورود به هر یک از آنها، یکی از مراحل سونیکهای قدیمی سهبعدی و دوبعدی را باید کامل کنید. عملکرد شما در هر مرحله باعث میشود بین یک کلید تا چهار کلید را کسب کنید.
سوییچ کردن میان مراحل سهبعدی و دوبعدی در پرتالها حس و حال خوبی را القا میکند و طراحی مناسبی هم دارند. همچنین این مورد در ساختار پلتفرمهای جهان فرانتیرز هم صدق میکند و شاهد سکوبازیهایی هستیم که بهصورت دوبعدی انجام میشوند. البته که کلید بهدست آوردن و پیشروی در بازی، صرفا به انجام پرتالها ختم نمیشود، زیرا امکان دارد کامل کردن و کسب تمامی کلیدها برای تعدادی از کاربران بیشازاندازه چالشبرانگیز باشد. ازاینرو تیم سازنده یک فعالیت جانبی ماهیگیری را درنظر گرفته است. بازیکنان با ماهیگیری و همچنین کباب کردن گوشت میتوانند توکنهای مخصوصی را بهدست آورده و از آنها برای خرید آیتمهای ارتقا دهنده سیستم تدافعی، افزایش میزان آسیب رسانی، کلید و سایر المانهای جمعآوری بازی استفاده کنند.
مشکل از جایی شروع میشود که میتوانید با کمی وقت گذاشتن و فارم کردن در فعالیت ماهیگیری و کباب کردن گوشت، بیشازاندازه سونیک را قوی کرده و کلیدهای متعددی را کسب کنید. ازاینرو سایر فعالیتهای بازی شاید دیگر جذابیت گذشته را نداشته باشند. بهعبارتی تیم سونیک نتوانسته محدودیت درخوری را برای این بخش درنظر بگیرد و تعادل را در بازی از بین برده است. دراینمیان اشاره کنم که تعداد دفعات تلاش برای ماهی گرفتن و فعالیت ماهیگیری محدود است، اما با گشتوگذار در محیط و سپری کردن شب و روز در جهان فرانتیرز، چرخهای شانس مختلفی را مشاهده میکنید که بهراحتی میتوانید دراینبخش آیتمهای مختلفی را کسب کنید. بااینحال گیمپلی سونیک تقریبا ۲۰ ساعت مخاطب را سرگرم میکند و ایدههای جدید و متفاوت آن نسبتبه سایر ساختههای تیم سونیک در این مجموعه، ارزشمند و قابل تحسین هستند، اما طراحی بهتر آنها میتوانست یکی از بهترین سونیکهای سهبعدی از نظر گیمپلی را خلق کند.
از نظر جلوههای بصری، Sonic Frontiers چیز خاصی برای ارائه کردن ندارد و چه از نظر هنری و چه گرافیک بصری، شاید یک محصول متوسط هستیم. جدا از این موارد، طراحی محیطهای بازی بهخوبی انجام شده و هرکدام ظاهر و ساختار مخصوصبه خود را دارند. همچنین دشمنان هم تنوع خوبی دارند و باسهای اصلی و فرعی بازی با اینکه میتوانستند طراحی چالشبرانگیزتری داشته باشند، اما از نظر تنوع و سیستم مبارزهای، بهگونهای نیستند که مخاطب را ناامید کنند. از حیث فنی هم Sonic Frontiers از نظر افت فریم، تجربهی روانی را ارائه میدهد، اما تاحدی شاهد دیر لود شدن پلتفرمینگهای داخل محیط هستیم و اندک باگهایی که روی تجربه کلی بازیکن خلل خاصی را ایجاد نمیکنند.
Sonic Frontiers موسیقیهای بسیار خوبی دارد و چه در حین مبارزات معمولی و چه نبرد با باسها، موسیقیها حسابی با حال و هوای بازی همخوانی داشته و مخاطب را راضی نگه میدارد. دیالوگها و صداپیشههای بازی هم در سطح خوبی قرار دارند و بهگونهای است که هواداران بتوانند با کاراکترها ارتباط برقرار کنند. درانتها، Sonic Frontiers با تمام مشکلات و کاستیهای خود، بهلطف طراحی خوب پلتفرمینگ و گشتوگذار در جهان بازی، تجربهی سرگرم کنندهای را دراختیار علاقهمندان به بازیهای سونیک سهبعدی قرار میدهد. اما، شروع خوبی برای کاربران تازهوارد نیست. بااینحال انتظار میرود در آینده تیم سونیک بتواند از ایدههای به کار گرفته شده استفاده بهتری کرده و با رفع نواقص فرانتیرز، تجربهی بهتری را ارائه دهند.
بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر نوشته شده است