مزدا ویژن کانسپت، یک کوپه اسپرت و متمایز برای آیندهای برقی…
مزدا ویژن کانسپت، یک کوپه اسپرت و متمایز برای آیندهای برقی…
خودروی جدید مزدا ویژن کانسپت جدید بهصورت مرموزی دیده شد. این خودروساز ژاپنی برنامههای میانمدت خود را بهروز کرده و به دنبال تسریع برقی سازی محصولاتش در سالهای آتی است. این تصمیمها به خاطر استانداردهای آلایندگیای که روز به روز سختتر میشوند اتخاذ شدهاند. اگرچه استراتژی مزدا نیز مشابه همان چیزی است که تقریباً هر روزه از سمت خودروسازان مختلف منتشر میشود اما یکچیز نظر ما را به خود جلب کرده است. اگرچه مزدا اشارهای رسمی به ویژن کانسپت خود نداشته اما در ویدئوی منتشر شده میتوانیم این کوپه اسپرت و مرموز را ببینیم که فعلاً با نام ویژن شناخته میشود.
ویدئوی ۳۶ دقیقهای موردبحث در کانال رسمی مزدا ژاپن منتشر شده و آکیرا ماروموتو مدیرعامل این شرکت درباره قدمهای بعدی مزدا برای رسیدن به هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ صحبت میکند؛ اما ۵ دقیقه آخر این ویدئو نشان دهنده دید مزدا به آینده است و اولین چیزی که میبینید مزدا MX-5 ND است. نسلهای پیشین میاتای دوستداشتنی نیز در این ویدئو حضور دارند و نهایتاً نوبت به یک کوپه سفید رنگ میرسد. اگرچه میتوان این خودرو را پیشنمایشی از پنجمین نسل MX-5 دانست اما هیچچیزی بهصورت رسمی اعلام نشده است. همانطور که میدانید کانسپت ویژن کوپه زیبا که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شده بود نیز هرگز به خط تولید راه نیافت و تضمینی برای تولید ویژن کانسپت جدید نیز وجود ندارد. این خودروی مفهومی به شکل یک کوپه جذاب با سقف فلزی ثابت تجسم شده است.
حالت منطقی این است که دربهای پروانهای کانسپت موردبحث در نسخه تولیدی احتمالی حذف شوند. از آنجایی که هیچ اطلاعاتی توسط مزدا منتشر نشده بنابراین همه آنچه که اظهار میداریم یک گمانهزنی رسانهای است. همچنین با توجه به نمای عقب کوتاه و کاپوت طویل میتوان گفت این خودرو از پیشرانهای طولی و طراحی دیفرانسیل عقب استفاده میکند. مزدا ظاهراً فرمول دیفرانسیل عقب و پیشرانه درونسوز جلو را برای نسل بعدی میاتا حفظ خواهد کرد اما انتظار میرود از قوای محرکه دارای دستیار برقی استفاده شود. گلگیرهای پف کرده و چراغهای عقب گرد نیز سنت MX-5 بوده و شاید در این خودرو نیز دیده شود. در کل باید گفت مزدا ویژن کانسپت را میتوان پیشنمایشی احتمالی از نسل بعدی میاتا دانست تا خودرویی برای احیای RX. پیشرانه روتاری مزدا بهصورت رسمی در سال ۲۰۲۳ بازمیگردد اما تنها به عنوان یک افزایش دهنده شعاع حرکتی بکار گرفته خواهد شد.
اما برنامههای برقی سازی محصولات مزدا چگونه پیش خواهد رفت؟ واضح است که تحقق این اهداف بدون سرمایهگذاری در تکنولوژیهای جدید امکانپذیر نیست و به همین خاطر مزدا رقم قابلتوجه ۱۰.۶ میلیارد دلار را به این امر اختصاص خواهد داد. مبلغ موردبحث صرف هزینههای تحقیقاتی و تولید و همچنین همکاری با شرکتهای دیگر در زمینه توسعه باتریها، نیمهرساناها، قوای محرکه برقی و… خواهد شد. البته این اتفاق در یک شب رخ نخواهد داد چراکه ماروموتو به سه فاز مختلف اشاره داشته است.
مزدا در ابتدا روی بهبود زنجیرههای تأمین و کاهش هزینهها تمرکز خواهد داشت و پیشرانههای درونسوز در فازهای یک و دو همچنان جزو قوای محرکه کلیدی این برند خواهند بود اما در سال ۲۰۲۸ و با شروع فاز سوم استراتژی این شرکت شاهد حرکت به سمت قوای محرکه برقی خواهیم بود. همچنین ژاپنیها روش جاهطلبانهتری را برای استفاده از سیستمهای ایمنی و کمکراننده در پیش میگیرند. این شرکت روی تکنولوژیهای پیشرفته مبتنی بر تحقیق انسانی کار خواهد کرد تا محصولاتش برای عابران پیاده و دیگر کاربران مسیر ایمنتر باشند. مدیرعامل مزدا میگوید:
ما میخواهیم تا سال ۲۰۴۰ هیچ خودرویی از مزدا باعث تصادفات مرگبار در جادهها و خیابانها نباشد
اما برنامههای کنونی این شرکت نسبت به برخی برندهای دیگر عقبتر بوده و برای مثال تنها محصول تمام برقی مزدا در آمریکا خودروی MX-30 است که آنهم فقط در کالیفرنیا عرضه میشود. خودروی CX-60 نیز اوایل امسال به عنوان اولین محصول پلاگین هیبریدی مزدا رونمایی شد که در آمریکا ارائه نخواهد شد.