هاست پرسرعت
خودرو

ورشکستگی جوینت ونچر جیپ در چین، نشانه‌ای خطرناک برای سایر خودروسازان

ورشکستگی جوینت ونچر جیپ در چین، نشانه‌ای خطرناک برای سایر خودروسازان

خودروسازان بزرگ خارجی در حال از دست دادن برتری خود در چین و واگذاری بازار به سازندگان داخلی این کشور هستند.

۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ روز ترسناکی برای صنعت خودروسازی بود زیرا در این روز، استلانتیس ورشکستگی جوینت ونچر گک-فیات-کرایسلر که به تولید محصولات جیپ در چین می‌پرداخت را اعلام کرد. این خبر چند ماه پس از آن اعلام شد که مدیرعامل استلانتیس «کارلوس تاوارس» شجاعانه اظهار داشت که هیچ خودروسازی نمی‌تواند در بازار بزرگ چین حضور نداشته باشد. بااین‌حال، تحلیلگران معتقدند که ورشکستگی جوینت ونچر گک-فیات-کرایسلر می‌تواند نشانهٔ خطرناکی برای سایر خودروسازان خارجی حاضر در بازار چین باشد.

ورشکستگی جوینت ونچر جیپ در چین، نشانه‌ای خطرناک برای سایر خودروسازان

یکی از این تحلیلگران به رویترز گفته است:

من انتظار ندارم که این مشکل فقط برای استلانتیس باشد. احتمالاً همهٔ خودروسازان غربی باید منطق نهادی حضور خود در بازار چین را بررسی کنند.

هرچند قطعاً برخی از دلایل ورشکستگی جیپ در چین فقط مختص این شرکت هستند اما برخی از دیگر عوامل دخیل در این موضوع می‌تواند باعث نگرانی خودروسازان غربی شود. یکی از اصلی‌ترین این عوامل، کاهش تولید اکثر کارخانه‌های خودروسازان خارجی طی پنج سال اخیر بوده است. این شامل برندهایی مثل میتسوبیشی، فورد، فولکس‌واگن و جنرال موتورز می‌شود که کارخانه‌های همهٔ آن‌ها در سال ۲۰۲۲ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خودروی کمتری نسبت به سال ۲۰۱۷ تولید کرده‌اند. البته شیوع بیماری کرونا را می‌توان یکی از دلایل این کاهش تولید دانست زیرا چین اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای کاهش سرعت گسترش این بیماری اجرا کرده است که بر تولید خودروسازان و قطعه‌سازان آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

ورشکستگی جوینت ونچر جیپ در چین، نشانه‌ای خطرناک برای سایر خودروسازان

اما همهٔ ماجرا را نمی‌توان گردن کرونا انداخت. طی سال‌های گذشته، خودروسازان مشهور خارجی به دلیل اعتبار برند خود در چین نسبت به سازندگان داخلی این کشور برتری داشتند اما با فراگیر شدن خودروهای الکتریکی مملو از تکنولوژی، این شرکت‌های خارجی در مطابقت محصولات خود با خواسته‌های خریداران چینی کُند عمل کرده و به همین دلیل، خودروسازان چینی توانسته‌اند به ساخت محصولاتی مدرن‌تر و پیشرفته‌تر شهرت پیدا کنند. تحلیلگر دیگری دراین‌باره می‌گوید:

طی پنج سال گذشته، قطعاً بازار چین از حالتی که شرکت‌های خارجی به دلیل اعتبار برندشان برتری داشتند به عرصهٔ برابرتری تغییر پیدا کرده است. شرکت‌های چینی از مزیت پیشتازی اولیه برخوردار شده‌اند زیرا سریع‌تر از آنچه که شرکت‌های خارجی تمایل داشتند به سمت الکتریکی‌سازی حرکت کردند.

ورشکستگی جوینت ونچر جیپ در چین، نشانه‌ای خطرناک برای سایر خودروسازان

همچنین پیشروی چینی‌ها در بخش خودروهای الکتریکی می‌تواند برای آن‌ها در بازارهای خارج از کشور خودشان هم مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد. دانش فنی و ویژگی‌های پیشرفتهٔ این شرکت‌ها در بخش خودروهای الکتریکی می‌تواند در جذب خریداران اروپایی به آن‌ها کمک کند. همهٔ این‌ها نشان می‌دهد که هرچند قبلاً خودروسازان اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای در بازار چین دوران آسانی را سپری می‌کردند اما این کشور در حال تبدیل شدن به بازار چالش‌برانگیزی است. یک تحلیلگر در این رابطه می‌گوید:

ورشکستگی استلانتیس اولین نشانهٔ خطر است. برای سال‌ها، برندهای خارجی موردعلاقه چینی‌ها بودند اما دیگر نه.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا