۱۰ خودرویی که در سال ۲۰۲۳ ارزش آنها افزایش پیدا خواهد کرد
۱۰ خودرویی که در سال ۲۰۲۳ ارزش آنها افزایش پیدا خواهد کرد
در این مطلب، با ۱۰ خودرو و یک موتورسیکلتی آشنا خواهیم شد که انتظار میرود ارزش آنها در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کند
شرکت آمریکایی هاگرتی که بزرگترین ارائهدهندهٔ بیمه برای وسایل نقلیهٔ کلاسیک است، لیستی از ۱۰ خودرو و یک موتورسیکلت را منتشر کرده است که انتظار میرود ارزش آنها در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کند. این لیست تنوع بالایی دارد و از یک سوزوکی ارزانقیمت با نامی جالب گرفته تا یک لامبورگینی نزدیک به ۳۵۰ هزار دلاری را شامل میشود. کسانی که به دنبال سرمایهگذاری هستند، میتوانند یکی از این خودروها را پیش از آنکه گران شود خریداری کنند. لازم به ذکراست، قیمتی که در اینجا برای خودروها ذکر شده متعلق به نمونههایی است که در شرایط عالی قرار دارند.
هامر H1 مدلهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶
قیمت بین ۱۰۵,۰۰۰ تا ۱۲۷,۳۰۰ دلار
هرچند این هیولای کلاسیک بهصورت قانونی مجوز تردد در جادهها را دارد اما در دنیایی که به کراساوورهای محرک جلوی چینی شاسیبلند گفته میشود، استفاده از این عنوان برای H1 میتواند یک توهین به آن باشد. به گفتهٔ هاگرتی، احیای هامر توسط جنرال موتورز باعث افزایش علاقه به H1 خصوصاً بین متولدین دههٔ ۶۰ تا ۸۰ میلادی شده است. این در حالی است که هامر H1 مدتها بود افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده بود.
AMC AMX مدلهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰
قیمت بین ۳۰,۵۰۰ تا ۴۰,۶۰۰ دلار
این روزها شاید هیچکس شرکت آمریکن موتورز یا AMC را به یاد نیاورد اما این شرکت در دههٔ ۶۰ و ۷۰ بهعنوان قطب چهارم خودروسازی آمریکا با سه غول این صنعت یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر رقابت میکرد. در اشتیاقی که اواخر دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰ برای خرید خودروهای کلاسیک به راه افتاد، کسی به محصولات AMC توجه نداشت اما انتظار میرود طی سالهای آینده مدلهای جذاب این شرکت مثل AMX موردتوجه قرار گیرند.
آئودی R8 دستی مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵
قیمت بین ۱۵۴,۰۰۰ تا ۱۸۶,۷۰۰ دلار
آئودی R8 سوپرکار روزمره در دوران پس از آکورا NSX محسوب میشد. این ماشین که ارتباط نزدیکی با لامبورگینی داشت، زمانی که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد توجهات بسیاری را برانگیخت اما نسل دوم آن بهزودی بدون معرفی جانشین از روی خط تولید کنار خواهد رفت. R8 هنوز هم یکی از مناسبترین سوپراسپرتهای جهان برای استفادههای روزمره محسوب میشود و ارزش نمونههای اولیهٔ گیربکس دستی آن رو به افزایش است.
شورلت کوروت C5 Z06 مدلهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴
قیمت بین ۳۱,۴۰۰ تا ۳۹,۳۰۰ دلار
هرچند طرفداران جنرال موتورز معتقدند که کوروت Z06 صرفاً محصول دانش مهندسی گرفتهشده از تیم موفق کوروت ریسینگ بود اما این ادعا که Z06 در اصل پاسخ مستقیمی به موفقیت دوج وایپر V10 بوده به واقعیت نزدیکتر است. کوروت Z06 حدود دو دهه است که خودروی محبوب علاقهمندان به پیست و مسابقه بوده اما نمونههای تمیز نسل C5 آن در حال تبدیل شدن به خودروهای کلکسیونی هستند.
هارلی دیویدسون ناکلهد مدلهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۷
قیمت بین ۹۰,۳۰۰ تا ۱۱۵,۰۰۰ دلار
این موتورسیکلت نهفقط تنها وسیلهٔ نقلیهٔ دوچرخ در این لیست محسوب میشود بلکه تعریف «کلاسیک» را هم به شکلی اساسی تغییر میدهد. تولید ناکلهد قبل از جنگ جهانی دوم آغاز شد و کل در طول دوران جنگ همچنان به تولید میرسید. با خرید این موتورسیکلت میتوان به دوران پیش از جنگ جهانی دوم بازگشت و به همین دلیل هاگرتی معتقد است که ناکلهد بهمرور ارزشمندتر خواهد شد.
لامبورگینی مورسیهلاگو مدلهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰
قیمت بین ۳۰۲,۷۰۰ تا ۳۴۲,۷۰۰ دلار
مورسیهلاگو اولین لامبورگینی V12 در دوران آئودی بود. کیفیت ساخت، پرفورمنس و قابلیت اطمینان لامبورگینی در دوران مالکیت آلمانها همگی پیشرفت بسیار خوبی داشتند و هرچند مورسیهلاگو هرگز بهاندازهٔ برخی از همدورهایهایش مثل پورشه کاررا GT خواستنی نخواهد بود اما علاقه به آن هرسال بیشتر میشود.
مرسدس بنز SLR مکلارن مدلهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰
قیمت بین ۳۲۹,۳۰۰ تا ۳۸۰,۷۰۰ دلار
هاگرتی این خودرو را یک سوپرکار فراموششده میداند چون فاقد جذابیت و درهای گالوینگ مدل SLS AMG است و قدرت ۶۲۶ اسب بخاری آن در دنیای چلنجر هلکتهای ۷۰۰ اسب بخاری ۶۵ هزار دلاری چندان چشمگیر نیست ولی بااینحال، SLR هنوز هم خودروی پرفورمنس فوقالعادهای است و به اعتقاد هاگرتی در آینده خواستنیتر هم خواهد شد.
نیسان ۳۵۰Z مدلهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸
قیمت بین ۳۷,۵۰۰ تا ۴۴,۹۰۰
همانطور که در ابتدا گفته شد، قیمتهایی که در اینجا ذکر شده برای خودروهایی است که در شرایط عالی قرار دارند که این یعنی هنوز هم میتوان نیسانهای ۳۵۰Z با قیمتی بسیار کمتر از این پیدا کرد اما نمونههای تمیز و کمکار این کوپهٔ ژاپنی همین حدود قیمت دارند. مثل کوروت و آئودی R8، هنوز هم امکان خرید یک Z صفرکیلومتر از نمایندگیهای نیسان وجود دارد و اساس شاسی نسل کنونی این خودرو به همان ۳۵۰Z بازمیگردد که این میتواند باعث پایین ماندن ارزش ۳۵۰Z شود اما کسانی که خواهان یک Z اصیل تنفس طبیعی با کابین مدرن هستند بهتر است پیش از افزایش قیمت، سراغ دو نسل قبلی کوپهٔ اسپرت نیسان بروند.
ساب ۳۰۰ توربو مدلهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳
قیمت بین ۲۲,۲۰۰ دلار تا ۲۵,۸۰۰ دلار
شاید فکر کنید این روزها برند سوئدی ساب فراموش شده است اما طبق اعلام هاگرتی، مدل ۹۰۰ توربو در بین جوانان موردتوجه قرار گرفته است. هرچند این کوپهٔ فستبک در ظاهر چندان هیجانانگیز به نظر نمیرسد اما زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ ۲ لیتری شانزده سوپاپ دارد که به لطف توربوشارژر و اینترکولر، ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و با آن کیت بدنهٔ جالب که توسط گروه پرفورمنس ویژهٔ ساب برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده بود در زمان جوانی میتوانست به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
سوزوکی کاپوچینو مدلهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸
قیمت بین ۱۲,۲۰۰ تا ۱۶,۷۰۰ دلار
کاپوچینو خودروی بسیار کوچکی است و قیمت آن نیز حداقل در حال حاضر با اندازهاش مطابقت دارد. این کوپهٔ ژاپنی ممکن است در ظاهر شبیه به ماشینهای کوبنده شهربازی به نظر برسد اما ۶۳ اسب بخار قدرت دارد که هرچند رقم زیادی نیست اما برای اندازهٔ کوچک و وزن سبک آن کافی خواهد بود.
تویوتا پیکاپ ۴×۴ مدلهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸
قیمت بین ۲۰,۷۰۰ تا ۲۶,۷۰۰ دلار
هاگرتی این پیکاپ تویوتا را گزینهٔ خوبی برای کسانی میداند که توان پرداخت مبالغ بالایی برای خرید فورد برانکو یا تویوتا لندکروزر را ندارند اما همچنان یک خودروی ۴×۴ توانمند میخواهند. هرچند هماکنون افراد مسنتر ۴۳ درصد از نمونههای بیمهشدهٔ این ماشین توسط هاگرتی را در اختیار دارند اما به گفتهٔ این شرکت بیمه، جوانترها هم در حال علاقهمند شدن به این پیکاپ ژاپنی هستند.