بررسی تجهیزات تست تصادف IIHS آمریکا با وانت سنگینوزن فورد!
بررسی تجهیزات تست تصادف IIHS آمریکا با وانت سنگینوزن فورد!
چندین سال است که بر وزن یا دقیق تر بگوییم جرم خودروها افزوده میشود ولی خودروهای برقی این موضوع را به حد اعلای خود رساندهاند. IIHS نیز این موضوع را به خوبی درک میکند و تمهیداتی را برای این مشکل اندیشیده است.
حتی کوچکترین خودروهای برقی نیز وزن بیشتری نسبت به نسخههای بنزینی قابلمقایسه دارند و برخی خودروهای برقی نیز رکوردهای جدیدی را برای وزن یک خودروی سواری ثبت کردهاند. موسسه ایمنی بیمه بزرگراهی آمریکا IIHS معمولاً از خودروهای تست برای بررسی ایمنی استفاده میکند اما وزن بالای خودروهای برقی باعث شده این موسسه به فکر بررسی تجهیزات تست خودش باشد.
برای بررسی عملکرد تجهیزات تست تصادف IIHS از یک وانت پیکاپ فورد با وزنهای سنگینوزن در بخش بار استفاده شده است. تستهای تصادف با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت انجام میشوند بنابراین تجهیزات تست تصادف این موسسه نیز مجبور به تحمل فورد F-150 سنگینوزن (جرم ۴۳۰۹ کیلوگرم) بودهاند. این تست موفقیتآمیز بوده و سیستم کشش توانسته بدون مشکلی وانت موردبحث را به سرعت یاد شده برساند. خود وانت نیز به شدت با مانع برخورد کرده و وزن بالا باعث شده F-150 کاملاً مچاله شده و وزنه سنگین پشتی نیز وارد کابین شود.
این موسسه برای توضیح درباره فرایند تست تجهیزات خود ویدئویی را منتشر کرده است. مجری برنامه میگوید IIHS درباره خودروهای برقی کنونی و آتی نگران است زیرا وزن آنها بالا خواهد بود. اگرچه مجری برنامه اشارهای به جی ام سی هامر برقی نمیکند اما همه میدانیم این خودرو از نظر وزن خودروهای سواری کاملاً مرزها را جابجا کرده است. علیرغم اینکه هامر برقی جدید از دوربینها و تکنولوژیهای ایمنی بیشتر نسبت به پنتاگون استفاده میکند اما به حدی سنگینوزن است که شاید خریداران اروپایی برای راندن آن نیازمند داشتن گواهینامه خودروهای تجاری باشند. اوایل سال پیش بود که رسانهها اعلام کردند راندن این خودرو حتی در حالت بدون بار نیز مستلزم داشتن گواهینامه خودروهای سنگین خواهد بود. شاید جادههای آمریکا مناسب خودروهای بزرگ باشند اما همواره ریسک ایمنی بالایی در برخورد با خودروهای سنگینوزن وجود خواهد داشت.
هامر برقی تنها خودروی سنگینوزن این کلاس نیست. ریویان R1T نیز که بهصورت بسیار کوتاه در این ویدئو حضور دارد وزنی فراتر از ۳۱۰۰ کیلوگرم داشته و وزن دیگر رقیب آن یعنی فورد F-150 لایتنینگ نیز فاصله زیادی با آن ندارد. IIHS مطمئن نیست که تجهیزات تستش میتواند خودروهای سنگینوزن یاد شده را تحمل کند یا خیر و میگوید تستها بجای حرکت دادن خودروها با قوای محرکه خود بهصورت کشیدن در محوطه مخصوص انجام میشوند.