هاست پرسرعت
خودرو

چرا هنوز فاصله زیادی با خودروهای تمام خودران داریم؟

چرا هنوز فاصله زیادی با خودروهای تمام خودران داریم؟

با بررسی سیستم سبقت خودکار مرسدس بنز که به‌تازگی در اروپا ارائه شده خواهیم فهمید که پیشرفت سیستم‌های کمک‌راننده کندتر از حد انتظار بوده و با خودروهای خودران فاصلهٔ زیادی داریم.

این روزها سیستم‌های کمک‌رانندهٔ زیادی در خودروها ارائه می‌شوند که رانندگی را بسیار ایمن‌تر کرده‌اند اما خودروسازان به این قانع نبوده و به سمت توسعهٔ خودروهای کاملاً خودران حرکت می‌کنند. در اروپا هم‌اکنون خریداران می‌توانند سیستم سبقت خودکار را برای مرسدس بنز E کلاس سفارش دهند که تحت عنوان تغییر خط خودکار یا به‌طور مخفف ALC شناخته می‌شود. این سیستم قبلاً در آمریکای شمالی برای C کلاس، E کلاس، S کلاس و مدل‌های EQ ارائه شده بود اما مرسدس می‌گوید حالا آن را با شرایط ترافیکی اروپا تطبیق داده است.

این سیستم هنگام حرکت با سرعتی بین ۸۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، اگر خودرویی با سرعت کمتر را در جلو تشخیص دهد، درصورتی‌که بتواند خطوط مسیر را شناسایی کند، تغییر خط را به‌صورت خودکار آغاز خواهد کرد و اگر خطوط مسیر خوب باشند و فاصلهٔ کافی وجود داشته باشد، سبقت تکمیل خواهد شد. برای استفاده از این قابلیت، خودرو باید به ناوبری MBUX مجهز و جاده دارای محدودیت سرعت باشد. برای انجام سبقت، راننده لازم نیست کاری انجام دهد اما باید دستانش روی فرمان باشد.

چرا هنوز فاصله زیادی با خودروهای تمام خودران داریم؟

سیستم ALC در از لحاظ دسته‌بندی جزء سیستم‌های رانندگی خودکار سطح دو قرار می‌گیرد. در این سطح، حتی با اینکه پاها از روی gsxr برداشته می‌شوند و خودرو به‌صورت خودکار فرمان می‌دهد اما کنترل خودرو همچنان در دست راننده است. کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری خودکار ازجمله سیستم‌هایی هستند که در این سطح قرار می‌گیرند. در سیستم خودران سطح سه، راننده کنترل مستقیم را در اختیار ندارد و در بسیاری مواقع خودرو به‌طور خودکار رانندگی می‌کند. این سطح اما جهش بزرگی نسبت به سطح دو دارد و به همین دلیل طی چند سال اخیر مهندسان خودرو عبارت «سطح دو پلاس» را ابداع کرده‌اند و مرسدس بنز ALC را در این سطح قرار می‌دهد.

این سیستم با قابلیت تغییر خط خودکار در جاده‌های چند لاینه، گام بزرگی نسبت به ترکیب کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ حرکت میان خطوط برداشته که ترمز گیری، شتاب گیری و تغییر چند درجه‌ای فرمان را انجام می‌دهد. بااین‌حال، ALC هنوز آن‌قدر پیش نرفته که کنترل کامل خودرو را بدون نیاز به دخالت راننده در دست بگیرد. همچنین این سیستم جدیدی در صنعت خودروسازی نیست زیرا تسلا هم دستیار تغییر خط را ارائه می‌کند و جگوار-لندروور نیز در سال ۲۰۱۶ پروتوتایپ سیستم دستیار سبقت را توسعه داد.

چرا هنوز فاصله زیادی با خودروهای تمام خودران داریم؟

به‌طورکلی، تکامل و پیشرفت سیستم‌های کمک‌راننده کندتر از چیزی است که تصور می‌شد. اینکه مرسدس مجبور شده تکنولوژی سبقت خودکار خود را با جاده‌های اروپایی مطابقت دهد درحالی‌که قبلاً همین سیستم برای جاده‌های آمریکا ارائه شده بود، نشان می‌دهد که توسعهٔ خودروهای خودران چقدر پیچیده است و باید شرایط و متغیرهای بسیار زیادی در نظر گرفته شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا