هاست پرسرعت
خودرو

راهنمای خرید MG 6 دست دوم، قیمت و هرآنچه باید بدانید

راهنمای خرید MG 6 دست دوم، قیمت و هرآنچه باید بدانید

شرکت MG یک برند انگلیسی است که هم‌اکنون تحت مالکیت شرکت چینی «سایک موتور» قرار دارد و خودروهای اقتصادی تولید می‌کند. یکی از مشهورترین محصولات عامه‌پسند این شرکت، ۶ نام دارد که مانند هر خودروی چینی دیگری به‌خاطر طراحی و امکاناتش موردتوجه خریداران بازار خودروهای پایین‌رده قرار گرفت. البته که ام‌جی ۶ را بار دیگر مانند برادران چینی خود نمی‌توان از هیچ منظری یک خودروی بالارده شمرد و تنها عامل موقعیت اجتماعی آن، سطح پایین خودروهای بازار کشور است. در ادامه نگاهی به مشخصات، عملکرد، مدل‌های خاص، قیمت و… این خودرو خواهیم داشت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ام جی 6

مدل‌های مختلف ام جی ۶

ام‌جی مدل ۶ را از سال ۲۰۰۹ وارد خط تولید کرد تا به‌عنوان محصول میان‌رده خود معرفی کند. طراحی فست‌بک مدل GT این خودرو توجه بسیاری را به خود جلب کرد و توانست به امضای شناختی آن بدل شود. البته که ام‌جی علاقه‌مندان به سدان‌های عادی را هم از یاد نبرده بود برای آن‌ها مدل مگنت را روانه بازار کرد که با صندوقی متداول ساخته شده بود.

پس از ورود و حضور چند ساله دو مدل نخست، نمونه نیو فیس با فیس لیفت تازه، وارد بازار شد که بهبودهای بصری گوناگونی را با خود به ارمغان آورده بود. ام جی ۶ به‌صورت عمده تا مدل ۲۰۱۶ وارد بازار ایران شد.

طراحی ام جی ۶

راهنمای خرید MG 6 دست دوم، قیمت و هرآنچه باید بدانید

ام‌جی ۶ یکی از زیباترین خودروهای چینی بازار ایران به شمار می‌رود که در طی سالیان حضور خود طرفداران زیادی داشت. تفاوت چندان اساسی میان مدل‌های گوناگون آن وجود ندارد اما با دقت بیشتر می‌توان آن‌ها را به‌خوبی از یکدیگر تمایز داد. گرافیک زیبای چراغ‌های جلو درکنار مه‌شکن‌های هالوژنی برای نمونه قدیمی یا LED در مدل نیوفیس چهره مناسبی به خودرو داده‌اند. نشان ام‌جی در میانه و بالای سپر جلو قرار گرفته و توسط دو ورودی هوا احاطه شده است. البته که طراحی مدل نیوفیس کمی خطی‌تر و تهاجمی‌تر شده تا به زبان طراحی جدید ام‌جی نزدیک‌تر باشد.

ام جی 6

در بخش جانبی بدنه اتفاق خاصی رخ نداده است. تنها نکته قابل‌توجه در این قسمت، فرم ستون آخر بدنه در مدل‌های GT و تفاوت آن با مدل مگنت است. مگنت به ستون C متداول مجهز شده است اما مدل GT شکل یک فست‌بک را به خود گرفته است که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

در عقب، نسخه‌های GT و مگنت چراغ‌هایی زیبا اما قدیمی دارند که این مورد در نمونه نیوفیس کاملا به‌روزرسانی شده و درحالی‌که شمایل کلی خود را حفظ می‌کند، به چند LED مجهز شده است.

کابین ام جی ۶

ام جی 6

کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین ام‌جی در مقایسه با محصولات امروزی چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد اما در زمان معرفی اولیه در سطح بالاتری از سایر محصولات چین و ایرانی بازار قرار داشت. اگر مالکی از آن خوب نگهداری کرده باشد احتمالا خبری از رنگ‌رفتگی در بخش‌های گوناگون آن نخواهد بود. مسلما پلاستیک ماده اصلی به‌کاررفته در کابین این خودرو به شمار می‌رود اما کیفیت قابل‌قبولی دارد. خوشبختانه ام‌جی در تهیه اجزایی چون gsxr شیفتر پشت فرمان و دستگیره درها از آلومینیوم استفاده کرده است. نهایتا این بخش کار راه‌انداز است و نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت.

ام جی 6

خوشبختانه سرنشینانی با قد ۱.۸ متر هم در نسخه GT و علی‌رغم بدنه فست‌بک با مشل فضا روبه‌رو نیستند. چرم صندلی‌ها بد نیست و پشتیبانی مناسبی دارند.

راندمان ام جی ۶

ام جی 6

موقعیت قرارگیری راننده پشت فرمان ام‌جی ۶ مناسب است و دید خوبی فراهم می‌کند. فرمان هیدرولیک این سدان جمع‌وجور بازخورد مناسبی از سطح جاده به راننده منتقل می‌کند اما در حد یک خودرو در رنج قیمت امروزی‌اش نیست. موتور ۱۶۰ اسب بخاری و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاوری آن عملکرد خوبی را برای این خودرو فراهم می‌کند؛ پس حرف‌هایی برای گفتن دارد. تعویض دنده‌های ابتدایی کاملا روان انجام می‌شود و ام‌جی ۶ را به خودرویی عالی برای سفرهای درون‌شهری تبدیل می‌کند.

ام جی 6

در سوی دیگر فنربندی نسبتا نرم ام‌جی ۶ در مواجهه با ناهمواری‌ها که اتفاقا در جاده‌های داخلی بی‌شمار هستند، رفتار معتدلی دارد. مهندسان این خودروساز تلاش کرده‌اند تا با به‌کارگیری یک حد میانه، هم راندمان و هم عملکرد فنی خودرو را در سطحی قابل قبول حفظ کنند. با این همه نمی‌توان آن را بی‌نقص دانست و نمی‌تواند هر کاری را از آن بخواهید انجام دهد.

موتور توربوشارژ ام‌جی ۶ با جعبه‌دنده آن همکاری سنتی دارد و شتاب‌گیری با تاخیر خودروهای مجهز به این کمک‌پیشرانه را یادآوری می‌کند. جعبه‌دنده به‌خوبی و کمی بیشتر از آنچه لازم به نظر می‌رسد، وظیفه خود را انجام می‌دهد.

قیمت ام جی ۶

ام جی 6

امروزه در بازار خودروی کشور خبری از ام‌جی ۶ صفر کیلومتر نیست و باید از میان مدل‌های ۱۱ تا ۵ سال کار انتخاب کرد. نمونه‌های تمیز و بدون رنگ خوردگی ۶ GT و ۶ مگنت مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ از حدود ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. البته نمونه‌هایی هم با رنگ‌خوردگی جزئی یا مشکلات کوچک یافت می‌شوند که محدود قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومانی داشته باشند. قاعدتا نسخه نیوفیس قیمت بالاتری دارد و از ۱۱۰۰ به بالا می‌توان آن را تهیه کرد. (قیمت‌ها مربوط با مرداد ۱۴۰۲)

رقبای ام‌جی ۶

راهنمای خرید MG 6 دست دوم، قیمت و هرآنچه باید بدانید

احتمالا اصلی‌ترین رقیب ام‌جی ۶ را بتوان کیا سراتو برشمرد. این خودروی خانوادگی کوچک در بازار داخلی اقبال بیشتری داشته و از خدمات پس‌ازفروش بیشتری هم برخوردار است. سراتو در نمونه‌های دنده‌ای یا خودکار و در دو نوع موتور ۱.۶ یا ۲ لیتری یافت می‌شود. این سدان جمع‌وجور کره‌ای بازار دست‌دوم بهتری هم دارد. نمونه ۲ لیتری این خودرو مجهز به جعبه‌دنده خودکار قیمتی حدود ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ میلیون تومان دارد؛ توجه داشته باشید که قیمت این خودرو بسته به سال تولید آن (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳) و شرایط سلامت خودرو متغیر است.

اگر هم بخواهید در این بازه قیمتی خودرویی نو داشته باشید می‌توانید به سراغ مدل‌های چینی مانند ام‌وی‌ام X22 پرو بروید که سنخیتی با ام‌جی ۶ و سراتو ندارد.

راهنمای خرید MG 6 دست دوم، قیمت و هرآنچه باید بدانید

دیگر خودروی رقیب رقیب ام‌جی ۶، رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است که به‌مراتب از مدل‌های سراتو در این بازه قیمت کمتر کار کرده است. رنو سدان خود را در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک روانه بازار ایران کرد.

فلوئنس با وجود عملکرد فنی مناسب، کابین درخور و جادار و امکانات متنوع، به‌خاطر ظاهری نه‌چندان عامه‌پسند، عرضه محدود به بازار، بازار پس ازفروش نامناسب و فرمول همیشگی رنو در ساده‌سازی، در برابر رقبای کره‌ای و چینی سر خم کرد. این سدان فرانسوی با قیمتی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ میلیون تومان در بازار موجود است.

در نهایت باتوجه به علاقه شخصی و نیاز خود می‌توانید به خرید مدل‌های متفاوت ام‌جی ۶، سراتو یا… بپردازید. اگر به‌دنبال خودرویی کم‌استهلاک هستید و می‌خواهید در بازار خودروهای پس‌ازفروش راحت باشید، احتمالا کیا سراتو خودروی بهتری برای شما خواهد بود. اگر علاقه به انتخاب راحت و خاص دارید و با خدمات پس‌ازفروش و بازار دست‌دوم مشکلی ندارید، رنو فلوئنس و ام‌جی ۶ می‌توانند انتخاب‌های هیجان‌انگیزتری برای شما باشند.

ام جی 6

‌مشخصات فنی ام جی ۶

مدل GT مگنت GT نیو فیس
فضای سرنشینان ۵ ۵ ۵
 نوع موتور و حجم آن (سی‌سی) بنزینی توربو خطی مستقیم/ ۱۷۹۶ بنزینی توربو خطی مستقیم/ ۱۷۹۶ بنزینی توربو خطی مستقیم/ ۱۷۹۸
سیلندر و سوپاپ ۴/ ۱۶ ۴/ ۱۶ ۴/ ۱۶
قدرت (اسب بخار) ۱۶۰ در ۵۵۰۰rpm ۱۶۰ در ۵۵۰۰rpm ۱۶۰ در ۵۵۰۰rpm
گشتاور (نیوتن متر) ۲۱۵ در ۴۵۰۰rpm ۲۱۵ در ۴۵۰۰rpm ۲۱۵ در ۴۵۰۰rpm
گنجایش باک بنزین (لیتر) ۶۲ ۶۲ ۶۲
وزن (کیلوگرم) ۱۵۶۵ ۱۵۵۰ ۱۵۴۸
جعبه‌دنده ۵ سرعتی خودکار تیپ‌ترونیک ۵ سرعتی خودکار تیپ‌ترونیک ۶ سرعتی خودکار دوکلاچه
سیستم تعلیق جلو/ عقب مک فرسون/ چند بازویی H شکل

کمک‌فنرهای هیدرولیکی

مک فرسون/ چند بازویی H شکل

کمک‌فنرهای هیدرولیکی

مک فرسون/ مستقل Z شکل چندی مولتی‌لینک

کمک‌فنرهای هیدرولیکی

زمان رسیدن از ۰ تا ۱۰۰ ۸.۸ ثانیه ۸.۴ ثانیه ۸.۸ ثانیه
حداکثر ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت شهری/ جاده/ ترکیبی

(لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر)

۱۱.۱/ ۶.۳/ ۸.۱ ۱۱.۱/ ۶.۳/ ۸.۱ * / * / ۷.۵
کیسه هوا ۶ عدد شامل جلو، جانبی، پرده‌ای ۶ عدد شامل جلو، جانبی، پرده‌ای ۶ عدد شامل جلو، جانبی، پرده‌ای
سیستم‌های کمک‌کننده راننده ABS, EBD, SCS, VSC, MSR, TCS, CBC, DSC, ITPMS

کروزکنترل هوشمند، دوربین دید عقب، سیستم تنظیم مصرف سوخت، اُوِر درایو

ABS, EBD, SCS, VSC, MSR, TCS, CBC, DSC, ITPMS

کروزکنترل هوشمند، دوربین دید عقب، سیستم تنظیم مصرف سوخت، اُوِر درایو

ABS, EBA, EBD, SCS, VSC, HSA, MSR, TCS, CBC, DSC, ITPMS, SCSII

گرمکن صندلی، کروزکنترل هوشمند، دوربین دید عقب، سیستم تنظیم مصرف سوخت، اُوِر درایو

ترمزها دیسکی هواخنک دیسکی هواخنک دیسکی هواخنک

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا