هاست پرسرعت
تکنولوژی

ایمیل یکبار مصرف چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

ایمیل یکبار مصرف چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

بسیاری از وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید از شما می‌خواهند که برای خواندن محتوا، نظر دادن یا دانلود یک مقاله، ابتدا در آن‌ها ثبت‌نام کنید. اما معمولاً ثبت نام در این وب‌سایت‌ها و به اشتراک گذاشتن آدرس ایمیل با آن‌ها، مساوی است با دریافت انواع و اقسام ایمیل‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی! در چنین مواقعی آدرس ایمیل یکبار مصرف و موقت می‌تواند به شما کمک کند تا صندوق ورودی ایمیل اصلی خود را تمیز نگه دارید و هیچ پیام مهمی را از دست ندهید.

آدرس ایمیل یکبار مصرف چیست؟

آدرس ایمیل یکبار مصرف (Disposable Email Address) یک آدرس ایمیل موقت است که پس از مدت زمان مشخصی منقضی می‌شود، یا در بهترین حالت، هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را حذف کنید.

مانند هر سرویس ایمیل معمولی، آدرس ایمیل یکبار مصرف به شما امکان می‌دهد تا روی لینک ارسال شده برای تأیید ایمیل کلیک کنید و صحت آدرس ایمیل را برای ثبت نام در سایت‌های مختلف اثبات نمایید. این بدان معنی است که می‌توانید از آدرس ایمیل یکبار مصرف برای نظر دادن یا دسترسی به محتوای ویژه هر وب سایتی که نیاز به ثبت نام دارد استفاده کنید و در عین حال، آدرس ایمیل اصلی شما همچنان تمیز، سازماندهی شده و عاری از هرزنامه خواهد بود!

انواع ایمیل‌های یکبار مصرف

ایمیل یکبار مصرف

دانستن انواع مختلف ایمیل‌های موقت به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای رفع نیازهای خود انتخاب کنید.

در حالت کلی سه ​​نوع آدرس ایمیل یکبار مصرف برای انتخاب کردن وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

1. آدرس ایمیل دور ریختنی

همان‌طور که از نام آن پیداست، آدرس‌های ایمیل دور ریختنی پس از مدت زمانی مشخص حذف می‌شوند و فقط برای یک بار استفاده کردن مناسب هستند.

می‌توانید از یک آدرس ایمیل دور ریختنی برای ثبت نام در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و انجمن‌ها استفاده کرده و به محتوای خاصی که در نظر دارید، دسترسی داشته باشید.

همچنین، برخی از ارائه دهندگان وای-فای عمومی نیز از کاربران می‌خواهند که آدرس ایمیل خود را برای استفاده از اینترنت به اشتراک بگذارند. در اینگونه موارد نیز استفاده از ایمیل‌های دور ریختنی می‌تواند مفید باشد، چرا که بعداً نیازی به مراجعه دوباره به ایمیل نخواهید داشت.

2. آدرس ایمیل فوروارد کننده

آدرس ایمیل فوروارد کننده می‌توانند ایمیل‌ها را به آدرس ایمیل اصلی شما ارسال کند. به این ترتیب، هر زمان که بخواهید در یک وب‌سایت ثبت نام کنید، می‌توانید از این سرویس استفاده کرده و اگر شروع به دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی از آن وب‌سایت کردید، قادر خواهید بود بعداً آدرس ارسال فوروارد کننده را حذف کرده و دیگر هیچ ایمیلی دریافت نکنید.

3. آدرس ایمیل مستعار

اکثر ارائه دهندگان خدمات ایمیل، مانند Gmail و Outlook، به کاربران خود اجازه می‌دهند تا آدرس‌های ایمیل بیشتری را به اکانت اصلی خود متصل کنند.

شما می‌توانید یک حساب ایمیل مستعار ایجاد کرده و سپس آن را به ایمیل اصلی خود متصل کنید. هر زمان که به ایمیل مستعار شما ایمیلی ارسال شود، آن را در حساب ایمیل اصلی خود خواهید دید. برای محافظت هر چه بیشتر از حریم خصوصی خود، بهتر است آدرس ایمیل مستعار را به کلی متفاوت از حساب ایمیل اصلی خود ایجاد کنید تا امکان حدس زدن آدرس ایمیل اصلی وجود نداشته باشد.

از این حساب مستعار می‌توانید در همه سرویس‌های آنلاینی که نمی‌خواهید آدرس ایمیل اصلی خود را به اشتراک بگذارید، استفاده کنید. هنگامی هم که متوجه شدید حجم ایمیل‌های تبلیغاتی زیاد شد، می‌توانید ایمیل مستعار را حذف کرده و یکی دیگر ایجاد کنید.

چرا باید از آدرس ایمیل یکبار مصرف استفاده کنیم؟

در اینجا مهمترین مزایای استفاده از خدمات ایمیل یکبار مصرف را با هم مرور می‌کنیم.

1. صندوق ورودی تمیز و خلوت

ایمیل

مطمئناً هیچ کس دوست ندارد، صندوق ورودی ایمیل‌اش مملو از پیام‌های ناخواسته باشد. وجود کوهی از پیام‌های هرزنامه یا همان اسپم باعث خواهد شد تا ایمیل‌های مهمی را که نیاز به توجه فوری دارند، از دست بدهید.

از آنجایی که یک آدرس موقت یا یکبار مصرف به شما امکان می‌دهد تقریباً در همه وب سایت‌ها بدون نگرانی از ایمیل‌های ناخواسته ثبت نام کنید، می‌تواند صندوق ورودی حساب اصلی خود را همیشه تمیز و خلوت نگه دارد.

2. بهبود امنیت ایمیل

اکثر وب سایت‌ها این روزها آدرس ایمیل شما را می‌خواهند تا بتوانند محتوای تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و غیره را برای شما ارسال کنند. اما از کجا می‌دانید که این وب سایت‌ها از بهترین شیوه‌های امنیتی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات خود استفاده می‌کنند؟

علاوه بر این، اغلب کاربران معمولاً قوانین و مقررات حفظ حریم خصوصی سایت‌ها را در هنگام ثبت‌نام مطالعه نمی‌کنند! بسیاری از وب سایت‌ها لیست‌های ایمیل خود را به سایر مشاغل اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و در مقررات خود نیز آن را ذکر کرده‌اند، پس شما با تأیید قوانین و مقررات، این اجازه را به آن‌ها می‌دهید. بنابراین شما نمی‌دانید که آدرس شخصی و اصلی شما پس از به اشتراک گذاشتن آن در وب سایت‌های مختلف، سر از چه سرویس‌ها و شرکت‌های در خواهد آورد!

استفاده از یک آدرس ایمیل یکبار مصرف یا موقت برای ثبت نام در وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و انجمن‌های اینترنتی، آدرس ایمیل اصلی شما را از تیررس هکرها دور نگه می‌دارد و در نتیجه امنیت ایمیل‌تان را بهبود می‌بخشد.

3. آزادی در ثبت نام بسیاری از وب سایت‌ها

ثبت نام در فروشگاه‌های آنلاینی که به کاربران خود امتیازها و تخفیف‌های مختلف ارائه می‌دهند، بسیار وسوسه‌انگیز است. اما، همان‌طور که گفتیم با این کار معمولاً صندوق ورودی شما مملو از پیام‌های تبلیغاتی خواهد شد.

استفاده از یک آدرس ایمیل یکبار مصرف به شما این آزادی را می‌دهد تا در هر فروشگاه آنلاینی که مایل بودید، ثبت نام کرده و از امتیازها و تخفیف‌های آن برخوردار شوید و در عین نگرانی خاصی بابت دریافت انبوه هرزنامه‌ها نداشته باشید.

4. افزایش حریم خصوصی

حریم خصوصی

آدرس ایمیل یکبار مصرف یک حفاظ امنیتی بین شما و وب سایت‌هایی که در آن‌ها ثبت نام می‌کنید، ایجاد می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید حریم خصوصی آنلاین خود را بهبود ببخشید، استفاده از یک آدرس ناشناس و موقت می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

با ایمیل یکبار مصرف، می‌توانید با تمامی وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تعامل داشته باشید و بدون افشای هویت واقعی خود در انجمن‌های آنلاین شرکت کنید. و اگر اطلاعات شما در وب سایت مذکور به خطر بیفتد، حداقل مطمئن هستید که ایمیل اصلی شما محافظت خواهد شد.

چگونه بهترین ارائه دهنده خدمات ایمیل یکبار مصرف را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر سرویس‌های ایمیل یکبار مصرف زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما کدام یک واقعاً مناسب است؟ در ادامه چند نکته برای کمک به انتخاب ایمیل یکبار مصرف مناسب آورده شده است:

  • به دنبال سرویس ایمیل یکبار مصرفی باشید که کاملاً ناشناس باشد. آدرس موقتی که این سرویس به شما ارائه می‌دهد نباید به هیچ وجه به اطلاعات واقعی شما مرتبط باشد.
  • سرویسی را انتخاب کنید که کاربری ساده‌تری دارد. مطمئناً دوست ندارید هر بار که نیاز به ساخت یک ایمیل موقت دارید، چندین و چند دقیقه وقت خود را برای کشف فرآیند ایجاد یک آدرس ایمیل موقت صرف کنید!
  • از سرویس ایمیل یکبار مصرفی استفاده کنید که فضای ذخیره‌سازی کافی برای ایمیل‌های موقت شما ارائه کند. به این ترتیب، لازم نخواهد بود نگران حجم ایمیل ارسالی باشد و صندوق ایمیل موقت نیز سریع پر نخواهد شد.
  • به دنبال سرویس دهند‌ای باشید که به شما امکان می‌دهد هر آدرس موقتی را که دوست دارید، بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات هویتی، ایجاد کنید.

آخرین نکته هم اینکه سعی کنید قبل از انتخاب یک سرویس ایمیل یکبار مصرف، از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید بررسی کنید که کدام ارائه دهنده ایمیل موقت در گذشته با نشت و یا هک اطلاعات مواجه بوده است.

معایب استفاده از آدرس ایمیل یکبار مصرف

همان‌طور که دیدید، آدرس ایمیل یکبار مصرف مزایای زیادی دارد، اما این سرویس هم معایب خاص خود را دارد و استفاده از آن در همه جا مناسب نخواهد بود.

در اینجا چند نقطه ضعف اصلی آدرس ایمیل یکبار مصرف را ذکر می‌کنیم:

  • وقتی نیاز به بازنشانی یا ریست کردن رمز عبور خود دارید، نمی‌توانید از آدرس ایمیل یکبار مصرف استفاده کنید. زیرا ممکن است پس از مدت زمان مشخصی آدرس موقت حذف شده و دیگر دسترسی به آن امکان‌پذیر نباشد.
  • اغلب چندین کاربر به صورت همزمان به یک مجموعه از آدرس‌های ایمیل موقت دسترسی دارند، بنابراین، هر کسی می‌تواند پیام‌های دیگران را بهم خواند (البته، سرویس‌هایی هم وجود دارند که برای هر کاربر یک صندوق ورودی منحصر به فرد ایجاد می‌کنند).
  • برخی از سایت‌ها محدودیت‌هایی در زمینه استفاده از ایمیل یکبار مصرف اعمال می‌کنند. معمولاً این کار با مسدود کردن نام دامنه سرویس ایمیل انجام می‌شود و در چنین شرایطی، نمی‌توانید از آدرس ایمیل موقت آن دامنه استفاده کنید (در این موارد، روش آزمون و خطا و تست کردن انواع ایمیل‌های موقت معمولاً راهگشا بوده و بالاخره می‌توانید سرویسی را پیدا کنید که نام دامنه آن مسدود نیست).

از آدرس ایمیل یکبار مصرف برای تمیز نگه داشتن صندوق ورودی اصلی خود استفاده کنید

مطمئناً در دنیای واقعی شما نمی‌خواهید آدرس خانه خود را با هر کسی که ملاقات می‌کنید به اشتراک بگذارید! رعایت همین نکته به ظاهر ساده در دنیای مجازی نیز ضروری است و نباید آدرس ایمیل شخصی خود را در هر وب سایتی که بازدید می‌کنید، وارد کنید. معمولاً استفاده از آدرس ایمیل یکبار مصرف روش خوبی برای دور زدن محدودیت سایت‌ها و ثبت نام در آن‌ها بوده و می‌تواند صندوق ورودی اصلی شما را همچنان تمیز و منظم نگه دارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا