درگ شاسی بلندهای فراری، پورشه، آئودی و لامبورگینی

درگ شاسی بلندهای فراری، پورشه، آئودی و لامبورگینی
چهار نمونه از قویترین و سریعترین شاسیبلندهای جهان گرد هم جمع شدهاند تا رقابتی جذاب را در ۴۰۰ متر به نمایش بگذارند.
از بین این چهار شاسیبلند، سهتا از گروه فولکسواگن هستند که فقط یکی از آنها بنزینی خالص است. این ماشین آئودی RS Q8 پرفورمنس است که با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور، ضعیفترین عضو گروه محسوب میشود. این نیرو توسط پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای گروه فولکسواگن تولید میشود که EA825 نام دارد. دو خودرو بعدی لامبورگینی اوروس SE و پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه هستند که هردو از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی یکسانی با همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی EA825 استفاده میکنند ولی در خروجی باهم تفاوت دارند. این سیستم در اوروس ۸۰۰ اسب بخار قدرت و در پورشه ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه گشتاور هردو یکسان و برابر با ۹۵۰ نیوتن متر است.
فراری پوروسانگوئه اما با سه رقیب خود کاملاً متفاوت است. این خودرو از پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی جذاب مارانلو استفاده میکند که ۷۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل میشود که در عقب نصب شده است. هرچند فراری از لحاظ قدرت پس از آئودی دومین خودروی ضعیف گروه محسوب میشود ولی سبکترین وزن را در بین این چهار شاسیبلند دارد. هرچند پوروسانگوئه با وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم خیلی خودروی سبکی نیست ولی از سنگینترین عضو گروه یعنی اوروس SE با وزن ۲.۵ تنی به میزان قابلتوجهی سبکتر است. پورشه هم وزنی نزدیک به لامبورگینی دارد ولی آئودی به دلیل فقدان باطری و موتور الکتریکی، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از پسرعموهای خود سبکتر است.
پس از چند درگ ناموفق به دلیل مشکلات خودروها، سرانجام چهار شاسیبلند باهم حرکت را آغاز کردند تا نبرد جذابی را به نمایش بگذارند. در آخرین درگ لانچ تمام خودروها تقریباً خوب بود و توانستیم رقابت درستی را ببینیم. هر چهار شاسیبلند با وجود تفاوت در پیشرانه، قدرت و وزن عملکرد بسیار نزدیکی داشتند و همگی تقریباً همزمان از خط پایان رد شدند. بااینحال، در مسابقات درگ دهمهای ثانیه هم تعیینکننده هستند و به همین دلیل پوروسانگوئه با تایم ۱۱.۶ ثانیه آخر شد. آئودی و لامبورگینی با وجود اختلاف چشمگیر قدرت، هردو ظرف ۱۱.۵ ثانیه به خط پایان رسیدند و پورشه با تایم ۱۱.۴ ثانیه برنده شد تا نشان دهد قدرت همهچیز نیست.
در مسابقهٔ رولینگ اول هم کاین برنده شد اما در رولینگ دوم فراری نشان داد که پیشرانهٔ تنفس طبیعی در سرعتهای بالا زنده میشود و پوروسانگوئه توانست رقبای قوتر خود را پشت سر بگذارد. در آزمایش ترمز نیز فراری تأثیر وزن سبکتر را نشان داد و زودتر متوقف شد درحالیکه آئودی بنزینی در رتبهٔ دوم قرار گرفته و شاسیبلندهای سنگینوزن پلاگینهیبریدی هم آخر شدند.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS Q8 پرفورمنس | لامبورگینی اوروس SE | پورشه کاین توربو E-Hybrid | فراری پوروسانگوئه | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید | ۶.۵ لیتری V12 | |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار | ۷۴۰ اسب بخار | ۷۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۹۵۰ نیوتن متر | ۷۱۵ نیوتن متر | |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه | ||
محور محرک | چهارچرخ | |||
وزن | ۲۲۷۵ کیلوگرم | ۲۵۰۴ کیلوگرم | ۲۴۹۵ کیلوگرم | ۲۱۵۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۳۷,۴۹۵ دلار | ۲۶۲,۶۳۱ دلار | ۱۵۳,۰۵۰ دلار | ۴۳۳,۶۸۶ دلار |