هاست پرسرعت
خودرو

به گزارش تسنیم، این تصمیم بر اساس ابلاغیه شورای رقابت و مطابق ماده ۳ دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری اتخاذ شده است.

جزئیات دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو

  • مبنای اصلی تعیین قیمت، ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها خواهد بود.
  • خودروسازان موظف‌اند قیمت‌های محاسبه‌شده را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند.
  • سازمان حمایت، صحت محاسبات را بررسی کرده و در صورت نیاز قیمت نهایی را مشخص می‌کند.
  • اگر قیمت اعمال‌شده توسط خودروسازان بالاتر از محاسبات سازمان حمایت باشد، شرکت‌ها ملزم به تبعیت از قیمت‌های تعدیل‌شده خواهند بود.
  • در صورت تخلف، پرونده خودروساز به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود.

تبصره‌های مهم

  • قیمت محاسباتی شامل هزینه‌های جانبی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و عوارض شماره‌گذاری نخواهد بود.
  • خودروسازان مکلف‌اند حداقل دو صورت مالی حسابرسی‌شده شش‌ماهه و سالانه ارائه دهند.

شاخص رقابت‌پذیری (CI)

با هدف افزایش شفافیت و ارتقای فضای رقابتی، شاخصی با عنوان شاخص رقابت‌پذیری (CI) برای هر خودرو محاسبه خواهد شد. این شاخص بر اساس مقایسه خودروهای داخلی با دست‌کم سه رقیب خارجی مشابه از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد تعیین می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد فهرست خودروهای رقیب خارجی و قیمت ارزی آنها را در اختیار سازمان حمایت قرار دهد تا «قیمت رقابتی (P)» و رتبه رقابت‌پذیری مشخص شود.

سازمان حمایت نیز موظف است این رتبه‌ها را در قالب «برچسب رقابتی» منتشر کند تا مشتریان هنگام خرید، اطلاعات دقیق‌تری درباره موقعیت رقابتی هر خودرو داشته باشند.

طبق تبصره ۴، در صورتی که وزارت صمت ظرف یک ماه فهرست خودروهای مشابه خارجی را ارائه نکند، اجرای شاخص رقابت‌پذیری برای آن دوره الزامی نخواهد بود.

حتما بخوانید :

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا