هاست پرسرعت
خودرو

فهرست خودروهای وارداتی به ایران؛ بررسی انواع فیات، هیوندای و دانگ فنگ

فهرست خودروهای وارداتی به ایران؛ بررسی انواع فیات، هیوندای و دانگ فنگ

ظاهرا برای شروع واردات خودرو، دو مدل فیات ۵۰۰ و تیپو، هیوندای کنا و النترا و i10، دانگ فنگ ایولس و سه مدل چانگان تایید شده‌اند. مبدا سازنده‌ی این مدل‌ها ترکیه و چین خواهد بود.

اواخر تابستان و اوایل پاییز، زمان واردات خودرو توسط دولت اعلام شده بود؛ اما به سرانجام نرسید. به‌تازگی مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز، فقدان خودروهای وارداتی در مرزهای کشور را تایید کرده‌اند. حال با رسیدن به زمستان ۱۴۰۱ ، هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای تحقق این طرح، متصور شد.

قرار است خودروهای وارداتی با تعداد محدود، پس از انجام مراحل قانونی و گذر از تشریفات گمرکی، به کمک بورس کالا فروخته شوند. این شرایط به وضوح نشان می‌دهند که فرایند واردات خودرو، گره‌گشای مشکلات فعلی نخواهد بود و قیمت‌های نجومی برای متقاضیان شکل خواهد گرفت. طبیعتا نیاز بازار با واردات محدود، رفع نخواهد شد و عامه‌ی مردم از خودروهای باکیفیت محروم باقی خواهد ماند.

براساس اطلاع منتشر شده از منابع مختلف، چند مدل با برندهای فیات، هیوندای، دانگ فنگ و چانگان، نخستین خودروهای وارداتی به ایران خواهند بود. برخلاف انتظار عموم، واردات مستقیم از ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، رومانی یا هرکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعید به نظر می‌رسد. گمانه‌زنی‌ها از واردات مدل‌های فیات و هیوندای، ساخت ترکیه، چین و هند حکایت دارند.

در ادامه‌ی مطلب، خودروهایی که بیشترین احتمال واردات به ایران را دارند، معرفی شدند. باتوجه به خلف وعده‌های مرسوم در مباحث اقتصادی کشور، نمی‌توان با قطعیت راجع به فهرست فعلی، اظهار نظر کرد؛ اما چنانچه خودروهای این فهرست وارد ایران شوند، صرفا مناسب افراد متمول با بودجه‌ی ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان خواهند بود.

مشخصات فیات ۵۰۰ وارداتی

یکی از پرفروش‌ترین خودروهای فیات در سطح جهانی، مدل ۵۰۰ است. این هاچبک  ۲در، سابقه‌ای طولانی در تاریخ دارد و اولین نسل خود را، سال ۱۹۵۷  عرضه کرد. مدل‌های جدید با طراحی مدرن، از سال ۲۰۰۷ معرفی شده و تاکنون به تولید انبوه ادامه داده است.

فهرست خودروهای وارداتی به ایران؛ بررسی انواع فیات، هیوندای و دانگ فنگ

مدل‌های مختلف فیات ۵۰۰ در بازار جهانی، پیشرانه‌های متنوع دارند. پرفروش‌ترین نمونه با موتور ۹۰۰‌ سی‌سی توربوشارژ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل، وزن خالص ۹۵۰ کیلوگرم دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۱۰ ثانیه زمان می‌‎‌برد. میانگین مصرف سوخت فیات ۵۰۰ با مشخصات فوق، ۴ لیتر در صد کیلومتر است.

نسخه‌ی پایه از انواع فیات ۵۰۰، مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی تولید می‌شود. این خودرو با موتور ۹۰۰ سی‌سی، گیربکس اتوماتیک و امکانات معمول در مدل‌های امروزی، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارد.

مشخصات فیات تیپو وارداتی

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار ترکیه، فیات تیپو است. این مدل، هماهنگ با استاندارد اروپا تولید می‌شود و البته قیمت رقابتی در کشور ترکیه دارد. به‌همین دلیل مورد توجه رانندگان تاکسی‌ این کشور است.

فهرست خودروهای وارداتی به ایران؛ بررسی انواع فیات، هیوندای و دانگ فنگ

تیپو با بدنه‌های چهاردر سدان، هاچبک و استیشن واگن تولید می‌شود؛ اما نسخه‌ی سدان فروش بیشتری دارد. این خودرو با پیشرانه‌ی  یک لیتر ۳ سیلندر توربوشارژ، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت فیات تیپو، ۶ تا ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.

مدل‌های مرسوم فیات تیپو در ترکیه، دنده دستی هستند اما در نقاط مختلف اروپا، تیپو هیبریدی ۱۳۰ اسب بخار با گیربکس اتوماتیک نیز فروخته می‌شود.  تیپو مجهز به موتور یک لیتری، آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار دارد.

مشخصات هیوندای کنا وارداتی

نسل جدید هیوندای کنا برای سال ۲۰۲۳ به تازگی معرفی شده اما تولید مدل ۲۰۲۲ همچنان ادامه دارد. این خودرو، یک کراس‌اور کوچک شهری است که همراه پیشرانه‌های تمام بنزینی، هیبریدی و برقی نیز عرضه می‌شود.

فهرست خودروهای وارداتی به ایران؛ بررسی انواع فیات، هیوندای و دانگ فنگ

ارزان‌ترین مدل کنا در بازار جهانی، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد.  این کراس‌اور در زمان ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت  ۸  لیتر در صد کیلومتر دارد.

حدود قیمت هیوندای کنا دنده اتوماتیک CVT تک دیفرانسیل، ۲۲ هزار دلار است. مدل‌‌های هیبریدی و الکتریکی به‌ترتیب، ۳۰ و ۳۵ هزار دلار قیمت دارند.

مشخصات هیوندای النترا وارداتی

النترا در کلاس سدان کامپکت، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کره‌ای دنیا است. این مدل در گذشته به تعداد بالا در ایران فروخته شد و سابقه‌ی مثبت برجای گذاشت.

هیوندای النترا وارداتی

هیوندای النترا از سال ۲۰۲۰ با تغییر نسل و چهره‌ی جدید تولید می‌شود. این خودرو هم در مدل پایه، موتور ۲ لیتر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر ارائه می‌کند. گیربکس النترا CVT و میانگین مصرف سوخت، ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر است.  سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، ۹ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد.

آستانه قیمت النترا در بازار جهانی، ۲۰ هزار دلار است. مدل‌های قوی‌تر با قدرت ۲۰۰ و ۲۷۶ اسب بخار نیز در کشورهای مختلف وجود دارند.

مشخصات هیوندای i10 وارداتی

ارزان‌ترین و کوچک‌ترین محصول هیوندای با نام i10 سابقه‌ی عرضه در ایران را دارد. این هاچبک شهری ۴در، احتمالا یکی از معدود خودروهای وارداتی با قیمت کمتر از ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

هیوندای i10

هیوندای i10 جدید، موتور یک لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۶۷ اسب بخار و گشتاور ۹۶ نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل با گیربکس دستی یا ۵ سرعته اتوماتیک، حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۵ لیتر در صد کیلومتر است.

آستانه قیمت هیوندای i10 دنده دستی، ۱۵ هزار دلار است. قوی‌ترین مدل i10 با پیشرانه‌ی ۳ سیلندر توربوشارژ یک لیتری، ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

مشخصات دانگ فنگ ایولس وارداتی

سدان چینی دانگ فنگ با نام کامل Aeolus Yixuan Max، خودرویی بسیار ناشناخته برای بازار ایران است.  این مدل از سال ۲۰۲۱ با دو مدل تمام بنزینی و هیبرید تولید می‌شود.

دانگ فنگ aeolus

نسخه‌ی اصلی ایولس، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر دارد. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ (DCT) میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر و انواع امکانات الکترونیکی مدرن، مهم‌ترین مشخصات این خودرو هستند. مدل هیبریدی ایولس با میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر، قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر نیز تولید می‌شود.

مدل دنده اتوماتیک Yixuan Max با امکانات کامل، در بازار چین ۹ تا ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.  نسخه‌ی هیبرید به قیمت ۱۳ هزار دلار فروخته می‌شود.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا