هاست پرسرعت
خودرو

سرنوشت تلخ واردات خودرو با شعارهای شیرین

سرنوشت تلخ واردات خودرو با شعارهای شیرین

هفته قبل سایپا قیمت چانگان وارداتی را بیش از ۱۰ درصد افزایش داد تا این خودروی ۱۴ هزار دلاری با قیمتی ۲۸ هزار دلاری برای خریداران تمام شود.

این سرنوشت قابل پیش‌بینی واردات خودرو با شعارهای زیبا و دهان‌پرکنی بود که هر کارشناس پیر بازاردیده ای می‌توانست آن را پیش‌بینی نماید. در gsxr نیز در همان زمان، واردات خودرو را وعده‌های توخالی نام نهاده بودیم. واردات خودرو قرار بود باعث تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و ایجاد رقابت شود و کمبودهای بازار را برطرف و جریانی جدید در مسیر کاهش قیمت افسارگسیخته خودروها ایجاد نماید. قرار بود بیش از ۱۰۰ هزار خودرو پیش از پایان سال ۱۴۰۱ با مشوق‌های وارداتی و تعرفه پایین وارد شود و این میزان تا نیمه سال ۱۴۰۲ تا ۲۰۰ هزار دستگاه آن هم از برندهای متنوع کره‌ای و چینی و اروپایی باشد. اما آن چیزی که تاکنون اتفاق افتاده، ترخیص تنها حدود هزار دستگاه خودرو است که عمده آن هم از برند چینی چانگان و تنها از یک مدل است.

مسئولان برخلاف شعارهای خود برای کاهش قیمت و کنترل بازار، نتوانستند از درآمد تعرفه‌ای این خودروها چشم‌پوشی کنند و در چند مرحله این تعرفه را افزایش داده‌اند. به‌گونه‌ای که اکنون خودروهای وارداتی برای خودروهای گران‌قیمت داخلی تهدیدی محسوب نمی‌شوند.

برای خودروی چانگان CS35 پلاس، افزایش قیمت محصول در حالی اتفاق افتاده که سایپا پیش‌ازاین رقم پیشین را به‌عنوان تکمیل وجه از مشتریان دریافت کرده بود و این در حالی بود که هنوز خودروها را ترخیص نکرده بود. این احتمال وجود دارد که بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی که ماه‌ها، پول خود را در حساب وکالتی بابت ثبت‌نام خودروی مقرون‌به‌صرفه وارداتی بلوکه کرده بودند، اعتماد خود را از دست داده و از این برنامه انصراف دهند؛ زیرا همچنان مشخص نیست که خودروهای وارداتی در آینده با چه قیمت‌هایی عرضه خواهند شد.

مدل خودرو قیمت قدیم (تومان) قیمت جدید (تومان)
سرنوشت تلخ واردات خودرو با شعارهای شیرینچانگان CS35 پلاس تیپ ۲ ۱,۱۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۹۱,۰۰۰,۰۰۰
سرنوشت تلخ واردات خودرو با شعارهای شیرینچانگان CS35 پلاس تیپ ۳ ۱,۱۸۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰

این در حالی است که در جدیدترین نمایش دولتی، واردات خودروهای دست‌دوم نیز آزاد شده ولی هنوز آیین‌نامه آن ابلاغ نشده است. بدیهی است که خودروهای کارکرده وارداتی نیز با تعرفه‌ها و قیمت‌هایی غیرقابل‌دسترس که مقرون‌به‌صرفه نیستند در میزانی محدود و با انواع قوانین دست‌وپاگیر ارائه خواهند شد تا احیاناً به روند سوددهی جریان خودروسازی فعلی کشور و حلقه‌های قیمت ساز برنخورد. هنوز مشخص نیست سیاستگذار جدید در راس وزارت صمت با واردات خودرو تا چه حدی موافق است و پیگیری وعده‌های بی‌شمار داده شده در سال گذشته برای واردات خودرو و کاهش قیمت‌ها از سوی رئیس جمهور انجام می‌شود یا نه؟

به نظر شما در نهایت سرنوشت واردات خودرو به کشور، چه نو یا کارکرده چه خواهد شد و آیا امیدی به تأثیر مثبت آن روی بازار و قیمت‌ها دارید یا خیر؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا