هاست پرسرعت
خودرو

رمزگشایی مت ریمک از موتور V16 هیبرید بوگاتی و شتاب یک ثانیه‌ای تسلا رودستر

رمزگشایی مت ریمک از موتور V16 هیبرید بوگاتی و شتاب یک ثانیه‌ای تسلا رودستر

مت ریمک در صفحهٔ فیس‌بوک خود اظهارات جالبی در مورد پیشرانهٔ V16 جدید بوگاتی و ادعای ایلان ماسک در مورد شتاب زیر یک ثانیه‌ای تسلا رودستر داشته است.

بوگاتی رسماً اعلام کرده است که قصد دارد یک قوای محرکهٔ V16 هیبریدی را جایگزین موتور W16 چهار توربوی قبلی کند. حال مدیرعامل این شرکت «مت ریمک» تصاویری از پشت‌صحنهٔ توسعهٔ این پیشرانهٔ جدید منتشر کرده است. وی چند تصویر در صفحهٔ فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشته است که بلوک موتور، میل‌لنگ و پیستون‌ها را نشان می‌دهد. هرچند خبر پیشرانهٔ V16 تازه اعلام شده اما به گفتهٔ ریمک، این موتور حداقل ۱۴ ماه است که در دست توسعه قرار دارد. این مدیرعامل کروات گفته تصاویر موردبحث در نوامبر ۲۰۲۲ گرفته شده‌اند و این پیشرانه قبلاً روی داینو آزمایش شده است. ریمک در فیس‌بوک گفته است:

ساکت ماندن در مورد چنین پیشرفت شگفت‌انگیزی بسیار سخت بود و برای دیگر قسمت‌های خودرو هم انتظار بسیاری از این شگفتی‌ها را داشته باشید.

مت ریمک علاوه بر پیشرانهٔ V16 بوگاتی، اظهاراتی هم در مورد ادعای شتاب تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر یک ثانیهٔ تسلا رودستر جدید از سوی ایلان ماسک داشته است. هرچند خیلی‌ها این ادعای ماسک را بی‌پایه دانسته‌اند اما ریمک معتقد است دستیابی به چنین شتابی شدنی خواهد بود. زمانی که در فیس‌بوک از او پرسیده شد آیا فکر می‌کند ادعای شتاب زیر یک ثانیه قابل‌باور است یا نه، ریمک پاسخ مثبت داده و در کامنتی نوشته است:

این کار با استفاده از رانشگرهای فضایی امکان‌پذیر است. ما شبیه‌سازی این را انجام داده‌ایم.

بااین‌حال، صحه گذاشتن ریمک بر ادعای ماسک با اماواگر همراه است. وی در ادامه گفته است:

مشکل این است که شما هوا را در دو تا سه ثانیه آزاد می‌کنید (یعنی از نیروی رانشگرها فقط در دو سه ثانیهٔ اول استفاده می‌شود) و سپس وزن مردهٔ زیادی خواهید داشت که باید حمل کنید (مخازن، کمپرسور، سوپاپ‌ها، نازل‌ها و…). در مورداستفاده از فن هم همین‌طور است زیرا فن‌ها فقط چسبندگی بیشتری را فراهم می‌کنند درحالی‌که برای شتاب گیری صفرتاصد زیر یک ثانیه به چیزی حدود ۳۰ هزار نیوتن متر گشتاور روی چرخ‌ها نیاز دارید که یعنی به موتورها، اینورترها، گیربکس‌ها و میل‌گاردان‌های عظیمی نیاز خواهید داشت.

رمزگشایی مت ریمک از موتور V16 هیبرید بوگاتی و شتاب یک ثانیه‌ای تسلا رودستر

ریمک همچنین اشاره کرده است که برای دستیابی به چنین شتابی، خودرو باید بسیار سبک باشد که چنین چیزی را در خودروهای الکتریکی نمی‌بینیم. حتی هایپرکار نورا که در کمتر از ۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد بیش از ۲.۲ تن وزن دارد. ریمک افزوده است:

بنابراین، رانشگرها واقعاً تنها راه هستند اما جنبه‌های منفی زیادی هم دارند.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت که رودستر به ۱۰ رانشگر کوچک مجهز است که دورتادور خودرو چیده شده‌اند. در حالت تئوری، این همان نیرویی است که تسلا برای دستیابی به شتاب زیر یک ثانیه به آن نیاز دارد اما مشخص نیست چنین چیزی از لحاظ ایمنی چه شرایطی خواهد داشت؛ بنابراین، باید منتظر بمانیم و ببینیم ادعاهای ماسک به حقیقت خواهد پیوست یا نه. طبق گزارش‌ها، نسخهٔ تولیدی رودستر جدید اواخر امسال رونمایی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا