نمونه خاص شلبی کبرا با بدنه فیبرکربنی و ۹۰۰ اسب بخار قدرت
نمونه خاص شلبی کبرا با بدنه فیبرکربنی و ۹۰۰ اسب بخار قدرت
شلبی کبرا بهعنوان خودرویی محبوب برای بازسازی با استفاده از بدنه فیبرکربنی شناخته میشود؛ حال برخی از مدلهای بازسازیشده این خودرو از دیگر نمونهها متمایز شده و در چشم طرفداران میدرخشند. مجموعه «کلاسیک ریکریشن» که توسط شلبی برای بازسازی محصولاتش تاییده دریافت کرده است، از یک محصول بازسازیشده جدید با قدرت و بدنه خاص رونمایی کرده است.
این خودرو که به مناسبت گرامیداشت شصتمین زادروز شلبی آمریکن طراحی شده است، کبرا دایموند ادیشن نام دارد. سازنده اعلام کرده که برای مالکیت یک دستگاه کبرا دایموند نیازی به خودروی شلبی ندارید و شرکت خود مسئولیت تهیه خودروی اولیه را برعهده میگیرد. کلاسیک ریکریشن محصول تازهاش را بر پایه یک شاسی مسابقهای و روی سیستم تعلیق پیشرفته سه جهتی تطبیقپذیر بههمراه مخزن نیتروژن خارجی ساخته است.
موتور این هیولای فیبرکربنی یک نمونه ۵ لیتری V8 آلومیناتور است که بهصورت دستی توسط مجموعه «فورد پرفورمنس» توسعه یافته و سپس با سوپرشارژر ساخت «مگنوسن» همراه شده است. موتور هشت سیلندر شلبی دایموند توان تولید ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی به محور عقب منتقل میشود.
شلبی دایموند برخلاف ظاهر کلاسیک خود به یک شاسی کاملا بهروز مجهز شده است. سیستم کنترل چسبندگی، ویژگی پایش دادههای خودرو و چند حالت مختلف برای خروجی موتور هم از دیگر امکانات آن به شمار میروند. این بسته جذاب زمانی درخشش حقیقی خود را نشان میدهد که وزن ۱۰۳۵ کیلوگرمی شلبی دایموند را در نظر میگیرید. نتیجه مهندسی اعداد و ارقام یادشده آن است که این خودروی لوکس برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند نهایتا به سرعت ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
مهندسان کلاسیک ریکریشن برای انتقال بهتر قدرت به سطح زمین از لاستیکهایی پهنتر از نمونه اصلی استفاده کردهاند. خود لاستیکها هم میزبان سیستم ترمزگیری ۴ پیستونی «بائر» هستند که به روتورهای ۱۴ اینچی مجهز شدهاند.
سازنده با اتمام شاسی بهسراغ بدنه اصلی رفته و از کربن درجه هوافضا استفاده کرده است. این بدنه رده بالا حدود ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و بهجز ۲ اینچ بلندای بیشتر، با بدنه شلبی کبرا مسابقهای دهه ۶۰ میلادی تطابق کامل دارد. خریداران میتوانند درصورت علاقه بدنه را بدون رنگ و با طرح خام کربنی دریافت کنند یا اینکه رنگ شخصیسازیشده خود را روی آن سفارش دهند.
کابین شلبی دایموند میزبان دو صندلی اسپرت با دوخت الماسی و محافظهای مسابقهای است. سرنشینان یک داشبورد تمام کربنی را روبهروی خود دارند که با نشانگرهای کاملا آنالوگ، سوییچهای مکانیکی و یک پلاک حاوی شماره سریال خودرو مزین شده است.
شاید بازسازی یک خودرو بر پایه شاسی یک فولکسواگن بیتل کاری کمهزینه یا تفریحی به نظر برسد اما ساختن یک شلبی کبرا با مهندسی دقیق، قدرت بالا و توجه عمیق به جزئیات در ساخت کاری دشوار و جدی محسوب میشود. کلاسیک ریکریشن برای هر دستگاه کبرا دایموند ادیشن مبلغ هنگفت ۱.۲ میلیون دلار را از مشتری خود طلب میکند که شامل آپشنها و تجهیزات مخصوص پیست این خودرو نمیشود.
تولید این رودستر زیبا تنها به ۱۰ عدد محدود شده است که به ادعای سازنده، دو دستگاه از آنها تاکنون به فروش رسیده است. نظر شما درباره این نسخه بازسازیشده تازه چیست؟ آیا تمرکز زیادی مجموعههای بازسازیکننده انحصاری بودن این خودرو را کمرنگ کرده است؟