هاست پرسرعت
خودرو

انتشار آمار واردات خودروهای سواری در فروردین 1403؛ همچنان نا امید کننده

انتشار آمار واردات خودروهای سواری در فروردین 1403؛ همچنان نا امید کننده

روابط عمومی گمرکات کشور آمار واردات خودرو در فروردین ۱۴۰۳ را منتشر کرد. طبق روال چند ماه گذشته، فرآیند واردات بسیار کند و فرسایشی بوده و برخلاف وعده‌های مکرر مسئولین، عملا خودرویی وارد کشور نمی‌شود.

به گزارش gsxr، در فروردین ۱۴۰۳ تنها ۷۱۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده است؛ وجود تحریم و عدم امکان خرید عمده و مستقیم خودرو از برندها باعث شده تا تعداد بسیار زیادی شرکت با هویت مجهول اقدام به خرید و واردات تعداد بسیار محدودی خودروی چینی آن هم از نمایندگی‌های کشورهای همسایه کنند. بررسی آمار واردات سال ۱۴۰۲ نیز همین مورد را نشان داده و طبق آمار بانک مرکزی، در ازای پرداخت بیش از ۳ میلیارد دلار ارز نیمایی به مونتاژکاران، تنها حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرف وارد CBU خودرو شده است.

انتشار آمار واردات خودروهای سواری در فروردین 1403؛ همچنان نا امید کننده

بررسی عناوین و مدل‌های ثبت سفارش شده در سامانه جامع تجارت نشان می‌دهد اسامی برندها و مدل‌های جذاب صرفا در جداول سفارش‌گذاری شده‌اند اما برای اقدامات بعدی موانع زیادی وجود داشته و خبری از واردات انبوه نیست.

نکته حائز اهمیت بعدی به بحث تخصیص ارز و نحوه شماره‌گذاری خودروها برمی‌گردد؛ ظاهرا دست‌های پشت پرده جدی‌ترین مانع بر سر واردات خودرو هستند.

شنیده‌ها از برخی‌ شرکت‌های واردکننده حکایت از آن دارد، با وجود اینکه تعداد بیش از ۵ هزار خودرو به طور کامل آماده واگذاری به متقاضیان هستند و فاکتور شده‌اند، اما محدودیت شماره گذاری و ترخیص تا سقف روزی تنها ۲۰ دستگاه باعث شده حتی خودروهایی که پول آن‌ها به طور کامل توسط مشتری پرداخت شده، امکان تحویل نداشته باشند!

در هفته‌های گذشته سخنگوی دولت نیز آب پاکی را روی دست مردم ریخت و بحث واردات واقعی خودروهای دست‌دوم را عملا منتفی اعلام کرد؛ تنها برای اینکه سرپیچی از قانون مصوب مجلس صورت نگیرد، امکان واردات از مناطق آزاد مجاز اعلام شده‌است.

به نظر می‌رسد تا اینجای کار، مخالفین واردات پیروز میدان شدند و مردم کماکان باید به خرید خودروهای درجه ۲ و ۳ چینی فکر کنند…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا