هاست پرسرعت
خودرو

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازان توانسته‌اند از پیشرانه‌هایی با حجم کم، قدرت‌های بسیار بالایی بیرون بکشند. در اینجا با بهترین مصادیق این موضوع آشنا خواهیم شد.
پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در گذشته، اصلی‌ترین راه افزایش قدرت پیشرانهٔ خودروها افزودن بر حجم موتور بود. در آن دوران، تولید ۱۰۰ اسب بخار از هر لیتر حجم موتور رقمی بود که فقط در خودروهای اسپرت پرفورمنس بالا دیده می‌شد و خودروهای خانوادگی معمولی هرگز نمی‌توانستند به آن نزدیک شوند. امروز اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و به‌طور خاص، توربوشارژر، حتی بیش از این رقم را هم خودروهای روزمره می‌بینیم. در ادامه با پیشرانه‌هایی آشنا خواهیم شد که در هر لیتر بین ۲۰۰ تا حتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

۱۵-نیسان GT-R50

۱۸۹.۵ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

هرچند موتور ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی نیسان GT-R در نسخهٔ نیسمو حداکثر ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در نسخهٔ ویژه و تولید محدود GT-R50 که با همکاری ایتال‌دیزاین برای سالگرد پنجاه‌سالگی GT-R ساخته شد، این عدد به رقم چشمگیر ۷۲۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد.

۱۴-فراری SF90 XX

۱۹۹.۲ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

موتور V8 توئین توربوی جدید فراری با نام F154 در سال ۲۰۱۳ با ۳.۸ لیتر حجم و ۵۶۰ اسب بخار قدرت در کالیفرنیا T معرفی شد اما فراری در مدل‌های بعدی به‌مرور حجم و قدرت آن را افزایش داد. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور را در SF90 با ۴ لیتر حجم می‌بینیم که ابتدا به‌تنهایی ۷۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جدید SF90 XX این رقم به ۷۹۷ اسب بخار افزایش پیدا کرد و به لطف موتورهای الکتریکی مجموع خروجی به ۱۰۳۰ اسب بخار رسیده است.

۱۳-بوگاتی شیرون سوپراسپرت

۲۰۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

نیروگاه بوگاتی که اولین بار در ویرون معرفی شد، بیشترین سیلندر، بیشترین حجم موتور و بیشترین تعداد توربوشارژ را در این لیست دارد. این موتور ۸ لیتری W16 چهار توربو در شیرون ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم در نسخه‌های بعدی مثل چنتودیچی و سوپراسپرت ۳۰۰+ به ۱۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. این نسخه توانست به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

۱۲-مک‌لارن سنا

۲۰۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

مک‌لارن سنا که به‌افتخار رانندهٔ فقید فرمول یک «آیرتون سنا» نام‌گذاری شده است، از همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی ۷۲۰S استفاده می‌کرد اما قدرت موتور در سنا با افزایش قابل‌توجه ۸۰ اسب بخاری، به ۸۰۰ اسب بخار رسید. سنا با این موتور رکورد پیست‌های زیادی را شکست.

۱۱-مک‌لارن آرتورا

۲۰۱.۶ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

مک‌لارن که در تمام محصولات تولیدی مدرن خود از موتور V8 استفاده کرده بود، در سوپراسپرت هیبریدی آرتورا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو جدید را معرفی کرد. این موتور با زاویهٔ ۱۲۰ درجه، ابتدا ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جدید آرتورا اسپایدر این رقم به ۶۰۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده است درحالی‌که یک موتور الکتریکی مجموع خروجی را به ۷۰۰ اسب بخار می‌رساند.

۱۰-مازراتی MC20

۲۱۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

مازراتی که سال‌ها در محصولات خود از موتورهای V8 فراری استفاده می‌کرد، با نزدیک شدن به زمان پایان قرارداد خود با شرکت مارانلو، اقدام به توسعهٔ یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی جدید بنام نتونو کرد. این پیشرانه که از تکنولوژی پیش‌احتراق فرمول یک بهره می‌برد، اولین بار با ۶۳۰ اسب بخار قدرت در سوپرکار MC20 معرفی شد و بعداً نسخه‌های ضعیف‌تر آن را در دیگر محصولات جدید مازراتی دیدیم.

۹-میتسوبیشی لنسر اوو X FQ440 MR

۲۲۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

بازوی بریتانیایی میتسوبیشی به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود، در سال ۲۰۱۴ قوی‌ترین لنسر اووی تولیدی تاریخ را معرفی کرد. در این نسخهٔ ویژه، قدرت موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میتسوبیشی به رقم فوق‌العادهٔ ۴۴۰ اسب بخار رسید. از این لنسر تنها ۴۰ دستگاه ساخته شد.

۸-فراری ۲۹۶ GTB

۲۲۱ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

۲۹۶ GTB اولین خودروی شش سیلندر فراری پس از مدل‌های دینوی دههٔ ۶۰ و ۷۰ محسوب می‌شود. این اما یک موتور شش سیلندر معمولی نیست و با تنها ۳ لیتری حجم، ۶۶۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور توئین توربو با زاویهٔ ۱۲۰ درجه توسط یک موتور الکتریکی همراهی می‌شود که مجموع خروجی را به ۸۳۰ اسب بخار می‌رساند.

۷-مرسدس بنز C63

۲۳۸ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

مرسدس C63 که در نسل‌های قبلی از پیشرانه‌های بزرگ V8 استفاده می‌کرد، در جدیدترین نسل خود به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی مجهز شده است. این موتور که M139 نام دارد، همان نمونه‌ای است که در هاچ‌بک اسپرت A45 دیدیم اما در اینجا با ارتقاءهایی مثل تجهیز به موتور برقی کمکی توربوشارژ، قدرت چشمگیر ۴۷۶ اسب بخاری تولید می‌کند. به لطف یک موتور الکتریکی در عقب نیز مجموع خروجی به ۶۸۰ اسب بخار می‌رسد.

۶-هنسی ونوم F5

۲۷۵.۳ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

ونوم F5 که جایگزین هایپرکار قبلی هنسی ونوم GT شد، از یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 توئین توربوی جدید با نام فیوری استفاده می‌کند. این موتور با بلوک اختصاصی آهنی، هرچند پس از شیرون بیشترین حجم را در این لیست دارد اما قدرت چشمگیر ۱۸۱۷ اسب بخاری تولید می‌کند که بیش از ۲۷۵ اسب بخار بر لیتر است.

۵-رضوانی بیست X

۲۸۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

بیست اولین محصول شرکت رضوانی بود. نسل اول این خودرو بر اساس آریل اتم ساخته و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. بیست از پیشرانه‌های ساخت کاسورث استفاده می‌کرد. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو که بیست X نام داشت، در سال ۲۰۱۶ با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر کاسورث معرفی شد. این موتور به لطف دو توربوشارژر بورگ‌وارنر، ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب می‌شود.

۴-SSC تواتارا

۲۹۶.۶ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

شرکت آمریکایی SSC پس‌ازاینکه در سال ۲۰۰۷ با هایپرکار آلتیمیت آئرو رکورد سرعت جهان را شکست، در سال ۲۰۱۸ نسخهٔ تولیدی هایپرکار جدید تواتارا را رونمایی کرد تا رکورد خود را از بوگاتی پس بگیرد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت ساخت نلسون ریسینگ مجهز است که با بنزین معمولی ۱۳۵۰ اسب بخار و با سوخت E85 تا ۱۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در اوایل سال ۲۰۲۲ تواتارا توانست به سرعت ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

۳-کونیگزگ یسکو

۳۲۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

کونیگزگ از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی خود همیشه قدرت‌های بسیار بالایی بیرون کشیده است اما نقطهٔ اوج آن را در هایپرکار یسکو می‌بینیم. در این خودرو، موتور ۵ لیتری شرکت سوئدی با بنزین ۱۲۸۰ اسب بخار و با سوخت E85 تا ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یسکو قصد دارد با این موتور رکورد سریع‌ترین خودروی تولید جهان را بشکند.

۲-زینگر ۲۱C

۳۳۰ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

شاید کسی انتظار دیدن خودرویی از شرکتی نوپا را در رتبه‌های بالایی این لیست نداشته باشد اما شرکت آمریکایی زینگر با هایپرکار ۲۱C نشان داده است که با سابقهٔ اندک هم می‌توان شاهکار خلق کرد. این هایپرکار جذاب که از هواپیمای جاسوسی SR-71 الهام گرفته است، از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو با تنها ۲.۸۸ لیتر حجم بهره می‌برد که تا ۱۱ هزار rpm دور می‌گیرد و ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به لطف سه موتور الکتریکی نیز مجموع خروجی ۲۱C به ۱۲۵۰ اسب بخار می‌رسد که حتی به ۱۳۵۰ اسب بخار هم قابل‌افزایش خواهد بود.

۱-مرسدس AMG One

۳۵۸.۷ اسب بخار بر لیتر

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

دیدن مرسدس One در صدر این لیست اصلاً موضوع عجیبی نیست زیرا پیشرانه‌های فرمول یک بالاترین بازدهی ممکن را دارند و این مرسدس هم از موتور فرمول یک استفاده می‌کند. البته قدرت این پیشرانه نسبت به نمونهٔ مسابقه‌ای بسیار کاهش پیدا کرده و به ۵۷۴ اسب بخار رسیده است اما همین هم کافی است تا بیشترین نسبت قدرت به حجم حال حاضر جهان را داشته باشد. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربو است که چهار موتور الکتریکی هم آن را همراهی می‌کنند و مجموع خروجی را به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا