هاست پرسرعت
خودرو

اولویت وزارت صمت، واردات خودرو ۱۰ هزار دلاری است

اولویت وزارت صمت، واردات خودرو ۱۰ هزار دلاری است

اظهارات عجیب و متناقض مسئولان در موضوع واردات خودرو همچنان ادامه دارد. پیش‌تر تمرکز بر مدل‌های برقی -هیبریدی تاکید شده بود و حالا، قیمت ۱۰ هزار یورو اهمیت پیدا کرده است.

حدود ۲ سال پیش، زمانی‌که شایعاتی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو مطرح شد؛ چالش‌های مشخصی وجود داشت که مسئله را پیچیده می‌کرد. حالا نه‌تنها خودروی وارداتی به دست مصرف کننده نرسیده است؛ بلکه مشکلات طرح نیز بیشتر از قبل دیده می‌شوند.

از ابتدا مشخص بود که تامین ارز برای واردات خودرو، مشکلی جدی برای دولت است. همچنین تاکید بر حضور مدل‌های خارجی مجهز به پیشرانه هیبرید یا تمام برقی وجود داشت تا اوضاع اسفناک آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بهبود یابد. البته کارشناسان و افراد مختلف جامعه به خوبی آگاه بودند که یکی از فواید واردات خودروهای برقی –هیبریدی، قیمت گران آن‌ها و حمایت از تولیدات شرکت‌های داخلی است.

مهدی ضیغمی

مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت دیروز بار دیگر در اظهاراتی از اولویت‌های این وزارتخانه در حوزه خودرو گفت و این‌بار، محدوده قیمتی ۱۰ هزار یورو را مطرح کرد. مهدی ضیغمی در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

اولویت وزارت صمت، فقط واردات خودرو‌های اقتصادی با حدود قیمت ۱۰هزار یورو است. هم‌اکنون بسیاری از خودرو‌های وارداتی در همین محدوده قیمتی هستند.  در حال حاضر اولویت و تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها واردات خودرو است؛ در وهله نخست بایستی بتوانیم خودرو وارد کنیم تا قیمت‌ها تنظیم شود؛ سپس در گام بعدی به سراغ واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز خواهیم رفت.

واردات خودروهای با قیمت مناسب ارجحیت دارند و درصد بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد؛ اما بحث کیفیت و استاندارد نیز برای وزارت صمت  حائز اهمیت است؛ به طور مثال چنانچه خودرویی ۵۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، اما استانداردهای لازم را نداشته نباشد، قطعا وارد نخواهد شد.

در عین حال البته برنامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز در حال پیگیری و در دست اقدام است.

سخنان مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت در تناقض آشکار با حساسیت‌های مربوط به رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت فنی به نظر می‌رسد.  حتی اندک نمونه‌های وارد شده از چانگان CS35 پلاس دنده اتوماتیک با تجهیزات معمول، بیش از ۱۲ هزار دلار قیمت دارند. شاین مکس (دانگ فنگ Yixuan Max) که قرار است توسط ایران خودرو وارد شود هم، با قیمت ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار در چین فروخته می‌شود. حال چگونه می‌توان خودروی استاندارد و ایمن با قیمت ۱۰ هزار دلار را تصور کرد؟

هیوندای سانترو
هیوندای سانترو

امروزه حتی در چین هم، تعداد خودروهایی که شرایط قیمتی وزارت صمت ایران را داشته باشند، بسیار اندک هستند.  از سویی دیگر، برندهای مطرح دنیا شامل خودروسازان ژاپنی و کره‌ای، محصولی با قیمت ۱۰ هزار دلار ندارند. مثلا قیمت ارزان‌ترین کیا پیکانتو و کیا پگاس ساخت هند، ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار است. همچنین تولید ارزان‌ترین خودروی هیوندای در هند به نام سانترو، سال ۲۰۲۲ متوقف شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا