نخستین تست و بررسی فیسکر اوشن؛ شاسی بلند لوکس الکتریکی
نخستین تست و بررسی فیسکر اوشن؛ شاسی بلند لوکس الکتریکی
هنری فیسکر پس از تلاشهای بسیار برای ورود به صنعت خودرو سرانجام با کراساوور برقی اوشن وارد بازار امریکا شد. این مدل برای رقابت با بیامو iX آماده میشود.
فیسکر هماکنون درحال تولید کراساوور اوشن در کشور اتریش است و انتظار دارد در چهارک نخست سال ۲۰۲۳، ۳۰۰ دستگاه آن را به دست مشتریانش برساند. این بررسی ویدئویی در نمایشگاه «CES 2023» و توسط «کایل کانر» از کانال «Out of Spec Reviews» انجام شده است.
در این بررسی کوتاه که در یک پارکینگ ترتیب داده شده، کانر پشت فرمان اوشن نشسته و اطلاعات زیادی را درباره این خودرو بازگو میکند. نسخه بالارده فیسکر اوشن با بهرهمندی از دو موتور برقی توان پیمایش مسافتی ۵۶۰ کیلومتری را دارد. فیسکر قیمت این کراساوور را ۶۹ هزار دلار اعلام کرده است. اوشن سه حالت رانندگی با نامهای نامتداولی چون «Earth»، «Fun» و «Hyper» دارد.
یکی از نکات جالب در نسخه دوموتوری این خودرو، قطع اتصال کلاچ محور عقب آن محسوب میشود که بهمعنای تبدیل خودروی چهارچرخ محرک به دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب است. این تنظیم به حالت رانندگی بستگی دارد. یکی از مهمترین نکات مثبت این خودرو، سواری بهشدت آرام و بیسروصدای آن است که باتوجه به تجهیز اوشن به رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی امری تحسین برانگیز به شمار میرود.
طراحی کابین اوشن بهروز مناسب است و به لطف بهرهمندی از یک سقف مجهزبه سانروف پانوراما، نمایشگر بزرگ ۱۷.۱ اینچی لمسی چرخان و حالتی موسومبه «کالیفرنیا» (که در آن تمام شیشهها برای استفاده از هوای آزاد باز میشوند) تکمیل میشود.
در بخشی از ویدئو، کانر تجربه خود را با جمله «بهتر از ان چیزی بود که انتظارش را داشتم» جمعبندی میکند. او بلافاصله پس از نشستن پشت فرمان این خودرو از ارائهدهندگان فیسکر میخواهد تا برای خاموشکردن کنترل کشش به او کمک کنند اما ناکام میماند. با این وجود، تنظیمات مربوط به رانندگی یک gsxrه و ویژگی «Auto-hold» اوشن را پیدا میکند؛ این ویژگی باعث میشود که اوشن برخلاف سایر خودروهای برقی به جلو نخزد.
به گفته کانر، ترمزها با فعالسازی حالت بازیابی نیروی ترمز «خیلی نرم» میشوند. در حالت Earth (به معنای زمین)، اوشن مانند یک کراساوور دیفرانسیل جلو رفتار میکند اما با فعالسازی حالت Hyper، سریعا چرخهای محرک عقب را نیز درگیر خواهد کرد. سیستمهای الکترونیکی این خودرو بهمحض تشخیص لغزش تایرها، قدرت را از آن محور میگیرند اما به گفته کانر تجربه یک شاسیبلند آفرود را نخواهید داشت.
کانر پس از تجربه اوشن، به سراغ مسئول تجربه کاربری (UX) فیسکر میرود و درباره چینش دکمه و نمایشگرها از او سوال میپرسد. دو ویژگی مهم این بحث این است نخست، راننده با فشار یک دکمه میتواند به صفحع اصلی برگردد و نمایشگر قابلیت چرخش دارد.
مسئول UX فیسکر اضافه میکند که برای طراحی این بخش از آیفونهای قدیمی الهام گرفتهاند که یک دکمه خانه داشتند و همیشه کاربر را به صفحه اصلی بازمیگرداندند. نکته جالب دیگر این بخش، چرخش ۹۰ درجهای نمایشگر آن است که به انتخاب راننده در هر دو حالت قرار خواهد گرفت.
برخی بخشهای سیستم اطلاعات سرگرمی مانند ظاهر شبیهسازیشده اوشن هنوز تکیمل نشدهاند اما بخشهای دیگری چون ناوبری، موسیقی، تنظیمات تهویهمطبوع و گرافهای مربوطه به رنج خودرو همگی به درستی عمل میکردند.
اوشن در شهر «ماگنا استیر» اتریش تولید خواهد شد و در ایالاتمتحده، دارندگان را شامل پرداخت ۷.۵ هزار دلار مالیات نخواهد کرد. نسخه ویژه «ONE»، اولین نمونه این خودرو خواهد بود که با قیمت ۶۸,۹۹۹ دلار به دست مشتریان میرسد. به گفته وبسایت رسمی فیسکر، تمام موجودی این نسخه هماکنون پیشفروش شده است.
اوشن جدا از ONE، در سه نسخه متداول اسپرت، اولترا و اکستریم عرضه خواهد شد که هر یک بهترتیب با قیمت ۳۷,۴۹۹، ۴۹,۹۹۹ و ۶۸,۹۹۹ دلار به فروش خواهند رسید. کمترین مسافت قابلپیمایش به نسخه اسپرت با یک موتور و محور پیشران جلو اختصاص دارد که تا ۴۰۰ کیلومتر همراه راننده خواهد بود. گرانترین نمونه این کراساوور آمریکایی که به دو موتور مجهز میشود، ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و میتواند با یکبار شارژ کامل، ۵۶۰ کیلومتر را بپیماید.
نظر شما درباره فیسکر اوشن چیست؟ آیا فیسکر توان رقابت با رقبای قدرتمندی که هدفشان سلطه بر بازار است را دارد؟! رقبایی چون شورولت، فورد و… .