درگ نسل جدید سیویک تایپ R با هاچبکهای داغ مرسدس، بیامو، آئودی و گلف
درگ نسل جدید سیویک تایپ R با هاچبکهای داغ مرسدس، بیامو، آئودی و گلف
در این درگ شاهد رقابت هوندا سیویک تایپ R جدید با فولکسواگن گلف R، مرسدس A35 AMG، آئودی S3 و بامو M135i خواهیم بود.
نسل جدید هوندا سیویک تایپ R بهتازگی راهی بازار شد و بنابراین اولین کاری که باید انجام داد، قرار دادن این هاچبک داغ ژاپنی در برابر رقبای اصلی در مسیر ۴۰۰ متر درگ است. کارواو در جدیدترین ویدئوی خود دقیقاً همین کار را انجام داده و سیویک تایپ R را به مصاف چهار رقیب قدرتمند برده که همگی آلمانی هستند.
مت واتسون پشت فرمان فولکسواگن گلف R نشسته که از نسخهٔ ویژهٔ جشن بیستسالگی است و قدرت بیشتری نسبت به نمونهٔ معمولی دارد. موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکسواگن در این نسخه ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرغتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود تا این گلف ۱۴۸۰ کیلوگرمی را حرکت دهد.
رقیب بعدی پسرعموی لوکس و شیکپوش گلف یعنی آئودی S3 است. مثل هاچبک فولکسواگن، زیر کاپوت این ماشین هم یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است و نیروی خود را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. بااینحال، این موتور در اینجا با تولید ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور از گلف R ضعیفتر بوده و S3 با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی کمی هم سنگینتر است.
بااینحال، آئودی روی کاغذ نسبت به بامو M135i برتری دارد زیرا هاچبک باواریاییها نهتنها با وزن ۱۵۲۵ کیلوگرمی، خودروی سنگینتری است بلکه قدرت کمتری هم دارد. موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بامو ۳۰۶ اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر آن از همهٔ خودروهای این جمع بیشتر است. انتقال نیرو نیز در اینجا بجای گیربکس دوکلاچه توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی صورت میگیرد.
قدرت موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس A35 AMG دقیقاً با M135i برابر است اما ۵۰ نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به رقیب باواریایی دارد و با وزن ۱۵۵۵ کیلوگرم، سنگینترین عضو گروه هم محسوب میشود. انتقال نیروی موتور در اینجا مثل هاچبکهای گروه فولکسواگن توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه انجام میشود و طبیعتاً سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد.
و درنهایت به خودرویی میرسیم که کل این درگ به خاطر آن ترتیب داده شده است. برخلاف چهار هاچبک آلمانی این رقابت، سیویک تایپ R جدید از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند که نیرو را فقط به چرخهای جلو میفرستد و خبری از لانچ کنترل هم نیست؛ بنابراین حداقل در آغاز درگ، هاچبک هوندا قطعاً ضعیفتر از رقبا عمل خواهد کرد اما پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آن با ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور، قویترین نمونه در این جمع محسوب میشود. تایپ R همچنین با وزن ۱۴۲۹ کیلوگرمی، سبکترین خودروی این رقابت هم بهحساب میآید.
بنابراین، آیا سیویک تایپ R جدید به لطف قدرت بیشتر و وزن سبکتر میتواند حریف رقبای چهارچرخ محرک خود شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.