مقایسه کراساوورهای سه ردیفه جدید ژاپنی، CX-90، پایلوت، پتفایندر و گرند هایلندر
مقایسه کراساوورهای سه ردیفه جدید ژاپنی، CX-90، پایلوت، پتفایندر و گرند هایلندر
تویوتا گرند هایلندر، مزدا CX-90، نیسان پتفایندر و هوندا پایلوت همگی از جدیدترین کراساوورهای سه ردیفۀ بازار هستند و حالا آنها را باهم مقایسه کردهایم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طی یک سال گذشته نسل جدید تعدادی از کراساوورهای سه ردیفه خانوادگی به بازار عرضه شده که این کلاس را رقابتیتر کرده است. هوندا پایلوت، مزدا CX-90، نیسان پثفایندر و تویوتا گرند هایلندر همگی چیزهای زیادی در چنته دارند پس بیایید آنها را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم در برابر هم چگونه هستند. البته لازم به ذکر است که تویوتا گرند هایلندر جدیدترین خودروی این جمع محسوب میشود و به همین دلیل هنوز مشخصات کامل آن را نمیدانیم.
بیرون
ازآنجاییکه طراحی موضوعی سلیقهای است، در اینجا حرفی در مورد اینکه کدام خودرو زیباتر است نمیزنیم و صرفاً به ابعاد میپردازیم. گرند هایلندر با طول ۵,۱۱۵ میلیمتری کشیدهترین خودروی این جمع بوده و پسازآن CX-90 با ۵,۱۰۰ میلیمتر، پایلوت با ۵,۰۸۰ میلیمتر و پثفایندر با ۵,۰۲۱ میلیمتر قرار میگیرند. بااینحال، فاصله محوری ۳,۱۱۹ میلیمتر مزدا حدود ۱۵۰ میلیمتر از گرند هایلندر بیشتر است و پایلوت با ۱,۸۰۳ میلیمتر، بیشترین ارتفاع را دارد. در ارتفاع از زمین نیز برتری با مزدا است که با ۲۰۳ میلیمتر، حدود ۲۵ میلیمتر فاصله بیشتری از زمین نسبت به هوندا و نیسان دارد.
داخل
متأسفانه، ابعاد بزرگ مزدا به معنی برخورداری از فضای بار فراوان نیست و CX-90 کوچکترین صندوق بار را در بین این چهار ماشین دارد. پشت صندلیهای ردیف سوم این خودرو تنها ۴۲۲ لیتر فضای بار وجود دارد که این رقم با خواباندن صندلیهای ردیف سوم به ۱۱۳۳ لیتر میرسد. فضای پا در صندلیهای ردیف سوم مزدا هم ۷۷۲ میلیمتر است که از پثفایندر بیشتر اما از پایلوت کمتر است. گرند هایلندر اما پادشاه بلامنازع فضای بار و فضای پا در این جمع محسوب میشود. این خودرو در صندلیهای ردیف سوم خود فضای پای فوقالعادهٔ ۸۵۱ میلیمتری را ارائه میکند و پشت این صندلیها ۵۸۳ لیتر فضای بار دارد. هر چهار خودرو اما در نسخههای هفت یا هشتنفره قابل خریداری خواهند بود.
پیشرانه و گیربکس
هوندا و نیسان در این بخش سادهتر هستند زیرا پایلوت و پثفایندر فقط با یک پیشرانه ارائه میشوند. هردو خودرو به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی مجهز هستند اما هوندا با ۲۸۵ اسب بخار قدرت، یک اسب بخار از نیسان قویتر است! گیربکس پایلوت نیز ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک است درحالیکه در پثفایندر انتقال نیرو از طریق گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
در مورد مزدا اما اوضاع پیچیدهتر است زیرا CX-90 با دو موتور و سه سطح قدرت قابل خریداری خواهد بود. موتور جذابتر یک ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو است که در نسخهٔ پایه ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و در نسخهٔ S این اعداد به ۳۴۰ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا میکنند. علاوه بر این، CX-90 یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم دارد که به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر به همراه دو موتور الکتریکی در عقب مجهز است و مجموعاً ۳۲۳ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در هر سه نسخه هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انجام میشود.
تنها پیشرانهٔ بنزینی خالص گرند هایلندر یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۶۵ اسب بخار قدرت است که به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود. نسخهٔ هیبریدی اول این خودرو که ۲۴۳ اسب بخار قدرت دارد، از یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به همراه گیربکس CVT استفاده میکند. در صدر این لیست هم نسخهٔ هیبریدی مکس قرار دارد که هنوز مشخصات آن اعلام نشده اما انتظار میرود از همان قوای محرکهٔ نسخهٔ هیبریدی مکس سدان کراون استفاده کند که از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با موتورهای الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتنتر گشتاور را به یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد.
هوندا بهجز در دو تیپ بالایی که صرفاً چهارچرخ محرک هستند، در دیگر تیپها بهصورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهد بود درحالیکه پثفایندر در تمام تیپهای بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک ارائه میشود. مدلهای بنزینی و هیبریدی گرند هایلندر هم همین شرایط را دارند اما نسخهٔ هیبریدی مکس فقط بهصورت چهارچرخ محرک ارائه میشود. تمام تیپهای CX-90 نیز بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
قیمت
وقتی حرف از قیمت پایه شود، پثفایندر با ۳۶,۲۹۵ دلار پادشاهی میکند. تیپ پایهٔ پایلوت که LX نام دارد ۱۰۰۰ دلار گرانتر است و قیمت CX-90 هم از بیش از ۴۰ هزار دلار شروع میشود. قیمت گرند هایلندر هنوز مشخص نیست اما انتظار میرود از حدود ۴۳ هزار دلار شروع شود. بالاترین تیپ پثفایندر ۵۱,۱۶۵ دلار قیمت دارد درحالیکه این رقم در پایلوت به ۵۳,۳۷۵ دلار میرسد و انتظار میرود برای گرند هایلندر حدود ۵۶ هزار دلار باشد. گرانترین تیپ CX-90 یعنی ۳.۳ Turbo S Premium Plus با قیمت ۶۱,۳۲۵ دلار نیز اختلاف زیادی با سه رقیب دیگر دارد.
مقایسه مشخصات فنی
هوندا پایلوت | نیسان پثفایندر | تویوتا گرند هایلندر | مزدا CX-90 | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 | ۲.۴ لیتری I4 توربو | ۳.۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۲۸۵ اسب بخار | ۲۸۴ اسب بخار | ۲۶۵ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۵ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۱۰.۷ لیتر ترکیبی | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی | ؟ | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
ظرفیت یدک کشی | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۷۲۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۷,۲۹۵ دلار | ۳۶,۲۹۵ دلار | حدود ۴۳ هزار دلار | ۴۰,۹۷۰ دلار |