هاست پرسرعت
تکنولوژی

آموزش پرورش بلدرچین

آموزش پرورش بلدرچین

اگر در نظر دارید که پرورش بلدرچین را به‌عنوان حرفه یا فعالیت خانگی دنبال کنید، می‌توانید اطلاعات موردنیاز برای پرورش این پرنده که ازلحاظ گوشتی و تخم‌گذاری ارزش بالایی دارد را با مطالعه‌ی این مطلب به دست آورید.

شاید پرورش بلدرچین برای بسیاری از افراد یکی از اولین گزینه‌ها برای فعالیت حرفه‌ای یا خانگی نباشد اما باید بدانید که بلدرچین دارای گوشتی خوش‌طعم و لذیذ بوده و تخم‌های آن‌ها علاوه بر مصارف معمول، قابل‌فروش به شکارگاه‌های تفریحی هستند. علاوه بر این موارد، بلدرچین پرنده‌ای زیبا و جذاب است و رفتارهای آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی است.

به گفته یکی از اساتید دانشگاه پارک پنسیلوانیا: «پرورش بلدرچین را می‌توان به‌عنوان جایگزینی برای پروش مرغ و دیگرگونه‌های متداول در نظر گرفت. مشاهده بیرون آمدن جوجه‌های آن‌ها از تخم لذت‌بخش است زیرا بسیار کوچک و زیبا هستند و می‌توانند به‌ویژه برای کودکان تجربه جالبی را به وجود آورند».

پرورش بلدرچین می‌تواند تبدیل به یک فرایند اقتصادی سودآور شود اما قبل از آغاز این کار و برای دستیابی به این هدف باید اطلاعات کافی در مورد نکات مهم در پرورش بلدرچین را به دست آورید.

آیا پرورش بلدرچین دشوار است؟

بلدرچین به‌طورکلی از دیگرگونه‌های ماکیان پرورشی کوچک‌تر بوده و به همین دلیل به فضای کمتری برای نگهداری نیازمند هستند. اما باوجود اندازه کوچک، پرورش بلدرچین چالش‌های خاص خود را نیز دارد. از میان این چالش‌ها می‌توان به توانایی آن‌ها برای پرواز اشاره کرد که باعث می‌شود نیازمند حصار امن‌تری برای جلوگیری از فرار آن‌ها باشید. افزون بر آن، بلدرچین به دلیل اندازه کوچک خود بیشتر از سایر ماکیان در معرض خطر خورده شدن توسط حیوانات درنده هستند و علاوه بر آن، نسبت به بیماری آسیب‌پذیرتر هستند.

شکل 2. پرورش بلدرچین- بلدرچین بالغ
شکل 2. پرورش بلدرچین- بلدرچین بالغ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که متخصصان همواره در مورد پرورش بلدرچین به آن اشاره می‌کنند، رعایت ایمنی زیستی است. می‌توان گفت که یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌های پرورش‌دهندگان بلدرچین این است که در صورت مشاهده بیماری در تعدادی از آن‌ها، این بیماری با سرعت بسیار بالایی به سایر بلدرچین‌ها سرایت می‌کند. به همین دلیل رعایت ایمنی زیستی در پرورش بلدرچین از اهمیت بالایی برخوردار است.

از راه‌کارهای جلوگیری از بیماری بلدرچین‌ها، می‌توان به استفاده از واکسن‌های مجاز و جلوگیری از برقراری ارتباط میان آن‌ها و پرندگان دیگر اشاره نمود.

برای پرورش بلدرچین به چه چیزهایی نیاز است؟

برای این کار به حصار، خوراک دهنده، آبشخور، بستر و پناهگاه استاندارد نیازمند هستید. همچنین باید گونه موردنظر خود را با توجه به‌اندازه، تخم‌گذاری، مقاومت و سایر پارامترها انتخاب کرده و اطلاعات موردنیاز در مورد آن‌گونه خاص را به‌دقت مطالعه کنید. برای شروع می‌توانید تخم‌های نطفه‌دار را با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی به جوجه تبدیل کنید که نیازمند دانش، سرمایه و تعمیر و نگهداری و تجهیزات موردنیاز است. روش دیگر نیز خریداری جوجه‌های یک‌روزه است که برای شروع کار را راحت‌تر می‌کنند.

شکل 3. پرورش بلدرچین-بلدرچین تخم‌گذار
شکل 3. پرورش بلدرچین-بلدرچین تخم‌گذار

چقدر طول می‌کشد تا بلدرچین تخم بگذارد؟

تخم بلدرچین را می‌توان یکی از محصولات اصلی پرورش بلدرچین نامید که علاوه بر کاربردهای جوجه‌کشی و افزایش تعداد پرندگان، در بحث خوراکی نیز یکی از پرطرفدارترین انواع تخم ماکیان در سراسر جهان است. از این تخم در آمریکای جنوبی برای پوشش همبرگر و هات‌داگ، در ویتنام به حالت آب‌پز شده و درون بسته‌بندی به‌عنوان اسنک و در ژاپن به‌صورت خام به همراه سوشی مصرف می‌شود.

بلدرچین‌های ماده از سن دوماهگی تا هشت‌ماهگی روزانه یک تخم می‌گذراند که به‌طور سالانه چیزی بین 150 تا 300 عدد می‌شود. پس از نه ماه نرخ تخم‌گذاری کاهش‌یافته و اکثر بلدرچین‌های در اسارت کمتر از یک سال عمر می‌کنند.

جوجه‌کشی بلدرچین با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بلدرچین در عرض 8 تا 9 هفته پس از خارج شدن از تخم توانایی تخم‌گذاری را به دست می‌آورد. به‌طور متوسط 17 تا 19روز برای جوجه‌کشی درون دستگاه جوجه کشی زمان لازم است. اگر خارج شدن جوجه از تخم زودتر یا دیرتر از 16 تا 20 روز انجام شود بهتر است دما و رطوبت دستگاه را موردبررسی قرار دهید. بهتر است رطوبت در 15 روز ابتدایی 45% باشد و تا سه روز پایانی به 65% افزایش یابد. در بحث حرارت نیز اگر از یک دستگاه جوجه کشی بدون تهویه استفاده می‌کنید دما را روی 38.8 درجه و در دستگاه‌های دارای تهویه روی 37.7 درجه تنظیم کنید.

شکل 4. پرورش بلدرچین- جوجه‌کشی با دستگاه
شکل 4. پرورش بلدرچین- جوجه‌کشی با دستگاه

نتیجه‌گیری

در این مطلب به ارائه اطلاعات اولیه در مورد پرورش بلدرچین و جوجه‌کشی آن با دستگاه پرداخته شد. امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات مناسبی به دست آورده باشید. با سپاس از همراهی شما.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا