پیشرانه برقی کونیگ زگ چگونه ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند؟
پیشرانه برقی کونیگ زگ چگونه ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند؟
کونیگ زگ به عنوان یکی از جذابترین برندهای دنیای خودرو از نسخه تولیدی هایپرکار جمیرا رونمایی کرده است، خودرویی که از دو پیشرانه درونسوز و برقی استفاده میکند.
پیشرانه برقی کونیگ زگ جمیرا با نام دارک مَتِر نیز شناخته میشود؛ اما این پیشرانه با اندازه کوچک خود چگونه میتواند قدرت قابلتوجهی تولید کند؟ ما جزئیات مربوط به این پیشرانه را نمیدانیم اما به تازگی خود کریستین ون کونیگ زگ مدیرعامل شرکت درباره آن سخن گفته است. پیشرانه برقی موردبحث که به نظر میرسد در پوستهای از جنس فیبر کربن فورج کاری شده قرار دارد زیر ۴۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. کونیگ زگ ادعا میکند دارک مَتِر ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
از آنجایی که میدانیم جمیرا دارای ساختار ۸۰۰ ولتی است بنابراین این خودرو برای تولید حداکثر قدرت خود جریان برق ۷۵۰ آمپر را دریافت خواهد کرد که رقم قابلتوجهی است. اینجاست که جزئیات شش فاز پیشرانه کونیگ زگ مهم جلوه میکند. پیشرانه شش فاز در اکثر موارد شامل دو موتور سه فاز است که بهصورت یک واحد عمل میکند. این نوع طراحی اجازه عبور جریان برق بالاتر را میدهد تا به این ترتیب توزیع انرژی بهینهای صورت بگیرد و از داغ شدن قطعات جلوگیری شود. کونیگ زگ بهصورت مختصر درباره پیشرانه شش فاز جمیرا صحبت میکند. تقریباً تمامی پیشرانههای برقی بکار رفته در خودروها از نوع سه فاز هستند. برای مثال پیشرانه کمتوانتر کوارک کونیگ زگ نیز سه فاز است. فازها بهطور ساده دستهای از سیمپیچهای مسی هستند که الکترومگنت ها را در استاتور تشکیل میدهند. پیشرانه سه فاز شاید دارای ۳ یا ۳۳ سیمپیچ باشد و تعداد آنها به هدف طراح پیشرانه بستگی دارد. برای کاربریهای صنعت خودرو استفاده از ۶ تا ۹ سیمپیچ معمول خواهد بود.
در پیشرانه آهنربای دائمی و انواع دیگر حداقل ۳ سیمپیچ برای طراحی کاربردی موردنیاز است. اضافه شدن فازهای بیشتر ضروری نیست زیرا تا زمانی که خواهان کاربری خاصی نباشید مزیت زیادی نخواهد داشت. در مورد کونیگ زگ احتمالاً استفاده از ۶ فاز به معنی استفاده مشترک از یک پوسته است. البته از آنجایی که ما داخل دارک مَتِر را ندیدهایم بنابراین تمامی این موارد گمانهزنی هستند. هرچند قبلاً پیشرانههای برقی ۶ فاز دیگر در خودروهای برقی همچون سوپر ون فورد با ۱۹۷۳ اسب بخار قدرت را دیدهایم.
نکته دیگر که کمی بهتر از گمانهزنی است به شار شعاعی پیشرانه کونیگ زگ مربوط میشود. پیشرانههای آهنربای دائمی با شار شعاعی دارای استاتوری به شکل دونات هستند که اطراف روتور آهنرباهای رو به بیرون را احاطه میکند. تقریباً تمامی پیشرانههای خودروهای برقی از نوع شار شعاعی هستند زیرا استاتور با استفاده از نیروی شعاعی آهنربای دائمی را بهصورت دورانی حرکت میدهد. برای مثال پیشرانههای کارای لوسید چنین روش کارکردی دارند. اکثر پیشرانههای شار شعاعی به این صورت از آهنرباهای دائمی استفاده میکنند اما سیمپیچهای استاتور در چنین پیشرانههایی قابلتشخیص هستند. صفحات سیمپیچ موازی بزرگترین طرف آهنرباهای دائمی هستند. این نوع طراحی باعث تولید پیشرانه برقی مسطحتر و باریکتر میشود و شار هم در جهت محوری مخالف جهت شعاعی عمل میکند و نام آن نیز چنین چیزی را نشان میدهد. اجزای پیشرانه شار شعاعی همانند چند کیک که در جهت خلاف یک دونات قرار گرفتهاند چیده میشوند. شرکت بریتانیایی یاسا که اخیراً توسط مرسدس بنز خریداری شد جزو پیشتازان در زمینه تولید محصولات شار شعاعی است. این شرکت قبلاً با کونیگ زگ نیز همکاری داشت.
میتوان حدس زد که پیشرانه شار شعاعی کونیگ زگ ترکیبی از این دو ایده باشد و روشهای معدودی برای انجام آن وجود دارد. سیمپیچهای استاتور میتواند نوعی چنبره U شکل باشد. روتور میتواند داخل این سیمپیچهای U شکل قرار گیرد و دستهای از آهنرباها نیز در طرفین سیمپیچها نصب شوند تا در کل سه دسته از آهنرباها با چنین آرایشی قرار گیرند. البته احتمال دارد روشهای بهتر دیگری نیز برای این کار وجود داشته باشد. کونیگ زگ گفته است با افزایش شعاع روتور و بهینهسازی شعاع بیرونی استاتور توانسته است به چنین طراحی بهینهای دست یابد. البته جزئیات زیادی از طراحی دقیق پیشرانه برقی کونیگ زگ در دست نیست اما در نهایت خروجی کار به دست آمدن قدرت و گشتاور بیشتر خواهد بود. بدون در دست داشتن جزئیات دقیق این پیشرانه جدید نمیتوان درباره آن قضاوت کرد اما قدر مسلم کونیگ زگ یکبار دیگر تکنولوژی بسیار جذابی را توسعه داده است. احتمالاً در آینده اخبار بیشتری در این زمینه خواهیم شنید.