آچارکشی جلوبندی چیست؟
آچارکشی جلوبندی چیست؟
یکی از بخشهای مهم هر خودرو جلوبندی آن است که با آچارکشی به موقع و صحیح میتوان طول عمر قطعات آن و کیفیت سواری خودرو را بهبود بخشید. در این مقاله آموزشی gsxr به آچارکشی جلوبندی میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
آچارکشی جلوبندی چیست؟
قبل از آنکه آچارکشی جلوبندی به عنوان یکی از مهمترین نکات مربوط به نگهداری خودرو را شرح دهیم ضروری است به خود جلوبندی خودرو و قطعات مختلف آن بپردازیم. وقتی بخش جلو و زیرین خودرو را نگاه کنید مجموعهای از دهها قطعه را خواهید دید که وظیفه مختلفی از جمله هندلینگ خودرو، دفع ضربات وارده به کابین و حفظ توانایی خودرو در عبور از پیچها را بر عهده دارند. نکتهای وجود دارد این است که نباید سیستم تعلیق خودرو را با جلوبندی آن اشتباه بگیرید چراکه سیستم تعلیق علاوه بر مجموعه کمکفنرها و چرخهای جلو شامل همین قطعات در عقب نیز هست اما جلوبندی همانطور که از نامش پیداست فقط بخش جلو را شامل میشود.
در همین زمینه بخوانید:
- سیبک فرمان چیست؟
- علت لرزش فرمان خودرو چیست؟
- سگ دست خودرو چیست؟
جلوبندی شامل بخشهای گوناگونی است که قبلاً در مقالات gsxr به اکثر آنها اشاره کردهایم اما در ادامه میخواهیم برخی از مهمترین اجزای شکل دهنده جلوبندی را معرفی کنیم:
سیبک ها: قطعاتی کروی شکل هستند که در سیستم فرمان بکار رفته و جلوگیری از اصطکاک قطعات و عملکرد روان آنها را بر عهده دارند. از جمله علائم خرابی سیبک ها میتوان به لرزش و خلاصی قابلتوجه فرمان، صدای خاص تق تق در زمان عبور از چالهها و دستاندازها و انحراف در حرکت خودرو اشاره کرد.
سیستم فرمان: یکی از اجزای مهم جلوبندی خودروست و وظیفه هدایت آن را بر عهده دارد. قطعات مهم سیستم فرمان شامل غربیلک، جعبهفرمان و میل فرمان هستند.
کمکفنر: به عنوان بخشی از سیستم تعلیق وظیفه جذب نوسانات مسیر را بر عهده دارد. نشتی روغن، خوابیدگی، انحراف خودرو به یک سمت، استهلاک لاستیکها و… جزو علائم خرابی آن هستند.
سگ دست: سگ دست قطعهای رابط بین جلوبندی، چرخ و کابین خودرو با سطح زمین است. در واقع این قطعه وزن خودرو را به چرخها و زمین انتقال میدهد. از سگ دست به عنوان نشیمنگاه چرخ نیز نام میبرند. قطعه موردبحث روی محور فرمان یا همان سیبک و اکسل نصب شده و اجازه چرخیدن چرخها حول محور فرمان را میدهد.
طبق یا سینی: این قطعه که با نام سینی نیز شناخته میشود باعث اتصال سیستم تعلیق به شاسی میشود. بوش طبقها این کار را انجام میدهند و برای اتصال چرخ نیز از کاسه و گوی استفاده میشود.
رام: این قطعه بخشهای دیگر جلوبندی را به خودرو متصل میکند و خود نیز از دو طرف به شاسی وصل است.
دستهموتور: یکی دیگر از قطعات مهم جلوبندی خودرو دستهموتور است که باعث جلوگیری از ورود ضربات جاده به پیشرانه میشود و روی کاهش لرزش خودرو تأثیر مستقیم دارد. از طرف دیگر دستهموتور لرزشهای ناشی از کارکرد پیشرانه را نیز خنثی میکند تا این ناهنجاریها به کابین راه پیدا نکند.
علائم خرابی جلوبندی خودرو
واضح است که خرابی جلوبندی میتواند خطرات زیادی از جمله کاهش فرمان پذیری، ایجاد اختلال در هندلینگ و تعادل خودرو داشته باشد. به همین خاطر بررسی قطعات گوناگون این بخش و نگهداری مناسب از آنها از جمله آچارکشی جلوبندی میتواند نقش مهمی در کاهش خطرات ناشی از خرابی قطعات ایفا کند. از جمله علائم مهم خرابی جلوبندی میتوان به کاهش کیفیت سواری خودرو و سفت و خشک شدن آن، کشیده شدن و لرزش فرمان، استهلاک نابرابر لاستیکها، نشتی روغن در قطعات جلوبندی، وجود صداهای غیرعادی در زمان عبور از دستاندازها و… اشاره کرد.
اما همانطور که گفتیم یکی از روشهای نگهداری مناسب قطعات این بخش آچارکشی جلوبندی است. بازدید دورهای قطعات جلوبندی و آچارکشی قطعات (سفت کردن اتصالات و پیچها) در بازههای زمانی ۳ ماهه میتواند از مشکلات این بخش خودرو بکاهد. البته درصورتیکه علائم یاد شده در خودرو وجود داشته باشد مراجعه به جلوبندیساز و رفع مشکلات ضروری خواهد بود.
آچارکشی یعنی چه؟
بهطورکلی آچارکشی در بررسی کلیه بخشهای یک خودرو که دارای اتصالات گوناگون از جمله پیچ و مهره هستند بکار میرود. این واژه به بررسی شل یا سفت بودن پیچ و مهرهها و سفت کردن پیچهای شل به ویژه در خودروها بکار میرود و جلوبندی نیز به عنوان یکی از اجزای مهم خودرو نیازمند بازدید دورهای و آچارکشی قطعات است.
زمان تعویض جلوبندی
تعویض قطعات مختلف جلوبندی خودرو به نوع استفاده از آن و همچنین مسیرهای تردد بستگی دارد و واضح است که هرچه خودرو در مسیرهای صاف و هموار تردد داشته باشد زمان تعویض جلوبندی نیز طولانیتر خواهد بود اما بهطورکلی اهلفن توصیه میکنند بخشهای مختلف جلوبندی خودرو را پس از طی حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر تعویض نمایید.