داچیا ساند رایدر اولین شاسی بلند آفرود برای بازار و رالی داکار!
داچیا ساند رایدر اولین شاسی بلند آفرود برای بازار و رالی داکار!
شرکت داچیا اعلام کرد با خودروی ساند رایدر ۳۶۰ اسب بخار در مسابقات داکار ۲۰۲۵ شرکت خواهد کرد. این محصول برای مشتریان بازار جهانی هم تولید خواهد شد.
همانطور که قبلاً در gsxr اعلام کردیم، این خودروساز رومانیایی در یکی از سختترین چالشهای موتور اسپرت یعنی رالی داکار شرکت خواهد کرد. این برند حتی رانندگان خود برای داکار را نیز معرفی کرده است. سباستین لوب مشهور به همراه ناصر العطیه و کریستینا گوتیرز در پشت فرمان خودروی ساند رایدر داچیا خواهند نشست تا تواناییهای این برند را به نمایش بگذارند.
داچیا امیدوار است با ساند رایدر به پیروزیهای درخشانی در داکار دست یابد. در فرایند ساخت این خودرو شرکت مشهور پرو درایو شرکت داشته و بخش محصولات ویژه آن یعنی هانتر وظیفه ساخت پایه و اساس ساند رایدر را بر عهده خواهد داشت. به این ترتیب شاهد نصب یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با ۳۶۰ اسب بخار قدرت، سیستم تعلیق گیرا با بازه عملکردی ۳۵۰ میلیمتری، شاسی لولهای سبکوزن، رینگهای ۱۷ اینچی و لاستیکهای ۳۷ اینچی، بدنه کربنی و… در این خودرو خواهیم بود. نکته جالب اینکه داچیا ساند رایدر شباهتی به داستر ندارد. دیوید دوراند مدیر طراحی داچیا میگوید این شرکت علاقهای به حضور خودرویی با ظاهر داستر در رالی داکار ندارد و هیچ فردی باور نخواهد کرد که ساند درایور با پهنای ۲.۳ متری خود یک داستر باشد. او میگوید:
پرو درایو نگرانی زیادی درباره طراحی کنونی داستر داشت چراکه ابعاد و تناسبات این خودرو با ساند رایدر هماهنگی ندارد. ما به آنها گفتیم کار اصلی را شما انجام خواهیم داد و ما دنبالهروی شما خواهیم بود. ما میخواهیم برنده شویم
داچیا سه شعار اصلی دارد که یکی از آنها هوشمند و اقتصادی بوده است و این امر شامل استفاده از سوختهای مصنوعی و دوستدار محیطزیست میشود. نکته دیگر اینکه خودروی این برند برای داکار یک محصول عجیب است که باید بتواند از میان مسیرهای سخت و خشن عبور کند و درعینحال تواناییهای بالایی را نشان دهد. طراحی تیز این خودرو برای تولید داون فورس و کاهش لیفت بدنه کاربردی خواهد بود. بخش جلوی خودرو با اسپویلر کاپوت دارای سه مسیر برای عبور هواست و داچیا میگوید این نوع طراحی باعث کاهش ۱۰ درصدی درگ و ۴۰ درصدی لیفت نسبت به رقبا میشود.
همکاری با رانندگان امری کلیدی است و مدیریت تیم از آنها خواسته تا بازخوردهای واقعی و مفیدی را قبل از تولید خودرو ارائه کنند تا به این ترتیب بهتر بتوان محصول نهایی را توسعه داد. رانندگان خواهان دسترسی راحتتر به لاستیکهای زاپاس بودند چراکه پنچری لاستیک در داکار به وفور رخ میدهد. به همین خاطر طراحان بجای پنهان کردن لاستیکهای زاپاس آنها را با نوار محکمی بستهاند. کوین بوویر طراح بدنه ساند رایدر دلیل این کار را توضیح میدهد:
پیش از این طراحان میخواستند پانلی برای حفاظت از لاستیک طراحی کنند اما واقعیت این است که خود لاستیک محکمتر از پانل فیبر کربنی به نظر میرسد. این پانل در صورت برخورد با سنگ میشکند و شما شاهد پخش شدن قطعات در صحرا خواهید بود؛ اما واقعیت این است که اگر نیازی به پانل نداریم پس از شر آن خلاص میشویم. همچنین باید دسترسی مستقیم به لاستیک زاپاس وجود داشته باشد که این یک معامله برد-برد است. قطعات کمتر به معنی وزن کمتر و راندمان بهتر خواهد بود
داچیا میگوید عدم استفاده از قطعات و پانلهای غیرضروری باعث شده ساند رایدر ۱۵ کیلوگرم سبکتر از رقبا باشد. اگرچه تغییر مکان لاستیک زاپاس به رانندگان کمک میکند اما به احتمال زیاد پیچ و مهرهها و دیگر قطعات در صحرا گم خواهند شد مگر اینکه یک پانل جدید همراهشان باشد. طراح داچیا خاطرنشان میسازد:
بجای پذیرش ریسک گم شدن پیچ و مهرهها در صحرا، شما باید آنها را به خودرو بچسبانید. اینجا خبری از تکنولوژی خاص نیست بلکه از راهحلهای ساده استفاده میکنیم
رانندگان همچنین خواهان زاویه عمودی بزرگی در بخش جلو بودند تا میدان دید بهتری داشته باشند و به همین خاطر ۱۱ درصد دید جلو از روی صندلیها فراهم شده است. بوویر میگوید:
زمانی که رانندگان از تپهها پایین میآیند باید نقاط خروج را ببینند. ما تلاش کردیم تا بهترین میدان دید را فراهم کنیم و به همین خاطر کاپوتی شناور را در نظر گرفتیم. ما قبل از آن میدان دید خوبی را در نظر گرفته بودیم اما دیدیم فضا برای بهبود آن نیز وجود دارد
اما چرا داچیا ساند رایدر مشابه دیگر خودروهای داکار نیست؟ اگرچه خودروهای سفید رنگ در زیر نور خورشید خنکتر خواهند بود اما داچیا از پوشش ویژهای در پانلهای کربنی استفاده کرده تا دمای سطح آنها کاهش یابد. مدیر طراحی پیشرانه داچیا دراینباره توضیح میدهد:
ما متریال جدیدی را ثبت کردیم که با نام فیبر کربن مقاوم در برابر مادونقرمز شناخته میشود. این ماده نور مادونقرمز را منعکس میکند و بنابراین خبری از گرما نخواهد بود و نیازی به رنگ سفید روی خودرو نخواهیم داشت. نتیجه نهایی این امر مدیریت گرمایی بهتر برای رانندگان است
بهتر است کمی هم به کابین ساند رایدر بپردازیم. برخی از عناصر اصلی داچیا در این خودرو وجود خواهند داشت و برخی نیز به خاطر قوانین داکار امکان تزریق به محصول نهایی را ندارند. اگرچه طراحی صندلی و فرمان این خودرو جذاب به نظر میرسد اما فیا میخواهد از ایمنی رانندگان مطمئن شود و به همین خاطر تغییراتی در نهایت رخ خواهد داد. باقی موارد اما پابرجا خواهند بود. داچیا میخواهد رانندگان راحتی خوبی در طول مسابقه داشته باشند و پیروز شوند. راهحل این برند نه از سال ۲۰۲۴ بلکه از استریو ماژولار دهه ۷۰ میلادی میآید. طراح کابین ساند رایدر میگوید:
با سیستمی از دهه ۷۰ میلادی شما میتوانید همهچیز را ماژولار نگه دارید. اگر خواهان چیزی هستید میتوانید آن را به کابین اضافه کنید
در بخش داخلی داچیا ساند رایدر استفاده زیاد از فیبر کربن و همچنین طیف وسیعی از دکمهها دیده میشود. اگرچه صندلیها بنا به نظر فیا شاید تغییر کنند اما پوشش آنها از پارچه کارا با فرایند تمیزی سریع و راحت است. مدیریت گرمایی این صندلیها بهتر خواهد بود و لباس راننده خیلی خیس نخواهد شد. رانندگان برای ذخیره وسایل خواهان کیسههای در دسترس بسته شده بودند تا در زمان عبور از مسیرهای ناهموار باز نشده و وسایل درون آنها پخش نشود. همچنین باید گفت در کابین خودرو فضای لازم برای قرار دادن شش لیتر آب فراهم شده است.
از دیگر ویژگیهای ساند رایدر میتوان به لوگوی جذاب داچیا روی سقف اشاره کرد. نکته دیگر اینکه خودروی موردبحث امکان حضور قانونی در جادهها را دارد و بنابراین چراغهای جلو و برخی بخشهای دیگر آن مشابه خودروهای عادی هستند. در حقیقت میتوان ساند رایدر را زیباترین خودروی داکار دانست. در نهایت باید گفت این خودرو پس از تستها در اکتبر ۲۰۲۴ و در رالی دو ماروک معرفی خواهد شد و سپس در رالی داکار ۲۰۲۵ و سایر مسابقات جهانی حضور خواهد یافت.
مجله خبری gsxr