هاست پرسرعت
خودرو

اولین تصاویر رسمی از کراس اور آلپین A390 منتشر شد

اولین تصاویر رسمی از کراس اور آلپین A390 منتشر شد

آلپین A390 یک کراس اور برقی جدید است که از سه موتور برقی و سیستم هدایت گشتاوری فعال استفاده خواهد کرد.
اولین تصاویر رسمی از کراس اور آلپین A390 منتشر شد

فرانسوی‌ها در حال اعمال آخرین تغییرات روی اولین کراس اور خود با نام A390 هستند. این خودرو تا چند هفته دیگر به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد هرچند قبل از آن تصاویر نسخه پروتوتایپ تست شده حاوی برخی جزئیات قابل‌توجه هستند. آلپین قبلاً نیز کانسپت بتا را در نمایشگاه پاریس رونمایی کرده بود و در آن زمان اعلام شد کانسپت موردبحث یک A110 بزرگ‌تر برای پنج نفر خواهد بود و از طراحی آینده‌نگرانه فست بک با بهترین دینامیک سواری در کلاس خود سود خواهد برد. طراحی آلپین A390 تولیدی با نسخه مفهومی تفاوت زیادی نخواهد داشت و ظاهراً همان تیغه الهام گرفته از خودروهای لمان که در مرکز بدنه وجود داشته در نسخه نهایی هم حفظ خواهد شد. به این نکته باید نوار نورانی دیلایت در بخش جلو را نیز افزود. آلپین همچنین تائید کرده مدل تولیدی پنج نفره (کانسپت مورد اشاره از چهار صندلی اسپرت برگرفته از مسابقات موتور اسپرت استفاده کرده بود) طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴.۶۲/۱.۸۹/۱.۵۳ متری خواهد داشت و بنابراین اندکی کوچک‌تر از پورشه ماکان برقی خواهد بود.

اکستریم VX اکستریم VX

آلپین A390 هم‌اکنون تست‌های دشوار خود در دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد را پشت سر می‌گذارد تا مدیران و مهندسان شرکت از عملکرد مطلوب خودرو در دمای منفی ۴۰ درجه اطمینان حاصل کنند. مسیرهای لغزنده و یخ زده نیز فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد سیستم‌های هدایت گشتاور و کنترل پایداری است، سیستم‌هایی که جزو عناصر کلیدی ارائه کاراکتری شبیه خودروی اسپرت A110 خواهند بود. مدل نهایی A390 همچنین از پلتفرم آمپر مدیوم برقی گروه رنو استفاده خواهد کرد. این پلتفرم برگرفته از معماری مگان E-Tech بوده و آلپین با استفاده از آن به جنگ خودروهایی همچون بی ام و iX2 و تسلا مدل Y خواهد رفت. قرار است یک موتور برقی در اکسل جلو و دو موتور هم در اکسل عقب جا خوش کنند. آلپین برای تولید محصول جدید خود پورشه ماکان را به عنوان سنگ محک در نظر گرفته و ادعا می‌کند سه موتور برقی و سیستم هدایت گشتاوری باعث ارائه دینامیک سواری مشابه یک خودروی سبک‌وزن خواهند شد. فیلیپ کریف مدیرعامل آلپین همچنین اظهار داشته همین نوع طراحی در A110 برقی جدید نیز بکار خواهد رفت. آنتونی ویلین طراح ارشد آلپین نیز اظهار می‌دارد:

اکثر خودروهای برقی فقط به رانندگی در خط مستقیم خلاصه می‌شوند اما ما به دنبال ارائه حس سواری مشابه A110 هستیم و دلیل اصلی آن نیز به سیستم هدایت گشتاوری مربوط می‌شود.

کانسپت بتا که در نمایشگاه پاریس ۲۰۲۴ معرفی شد از خودروی مفهومی دیگری به نام آلپن گلو ۲۰۲۲ الهام گرفته بود و فرانسوی‌ها از آن به عنوان مادر تمامی محصولات آتی آلپین نام برده بودند. خودروی موردبحث در زمان رونمایی ۸۰ درصد آماده تولید بوده است. نکته جالب درباره این کانسپت به رینگ‌های آن مربوط می‌شود که هنگام فعال بودن سیستم هدایت گشتاوری به رنگ آبی درمی‌آیند و مقامات آلپین تائید کرده‌اند این ویژگی در مدل تولیدی هم وجود خواهد داشت. البته عناصر رادیکالی همچون درهایی با لولای عقب، اسپویلر نورانی با توانایی تغییر زاویه برای کاهش درگ و کابین برگرفته از فرمول یک در نسخه نهایی A390 وجود نخواهند داشت.

در کابین آن کانسپت شاهد صندلی راننده با دستیار هیدرولیکی بودیم که می‌توانست از حالت استاندارد به حالت مشابه خودروهای فرمول یک تغییر وضعیت دهد. gsxr‌ها نیز قابلیت افزایش ارتفاع را دارند و فرمان نیز از حالت پهن به کم‌عرض تغییر وضعیت داده و نمایشگرها نیز اطلاعات اضافی همچون آب‌وهوا را نشان می‌دهند. کابین کانسپت بتا به گونه‌ای طراحی شده که سرنشین جلو نیز سهمی در تجربه رانندگی داشته باشد. علاوه بر وجود صندلی مشابه (بدون امکان تغییر موقعیت)، در داشبورد پانلی وجود دارد که اطلاعات جاده را به سرنشین جلو نشان می‌دهد. ویلین می‌گوید به این ترتیب سرنشین جلو به کمک‌راننده بدل شده است.

آلپین اشاره‌ای به مشخصات باتری، توان پیمایش و قدرت نسخه نهایی کراس اور A390 نکرده اما رابرت بونتو نایب‌رئیس بخش مهندسی آلپین اظهار داشته هدف شرکت تولید سریع‌ترین یا کم‌مصرف‌ترین خودرو از این دست نیست زیرا افزایش ظرفیت باتری باعث افزایش وزن نهایی خواهد شد. در عوض آلپین میزان مناسبی از توان پیمایش و قدرت را در نظر خواهد گرفت تا این خودرو همچنان رقابتی باقی بماند. کریف می‌گوید قیمت A390 نیز بالا خواهد بود تا به این ترتیب تیراژ تولید کمتری نسبت به رقبای یاد شده داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا