معرفی باتریهای انقلابی CATL با پیمایش ۵۲۰ کیلومتر و شارژ ۵ دقیقه!

معرفی باتریهای انقلابی CATL با پیمایش ۵۲۰ کیلومتر و شارژ ۵ دقیقه!
شرکت CATL، غول چینی تولید باتری خودروهای برقی، با معرفی نسل جدید باتریهای Shenxing، فناوری شارژ فوقسریع و برد طولانی را به نمایش گذاشته است.
یکی از بزرگترین موانع پذیرش خودروهای برقی، زمان شارژ طولانی بوده است اما CATL با معرفی نسل دوم باتریهای شنژینگ (Shenxing) این مشکل را حل کرده است. این باتریها میتوانند در ۵ دقیقه، ۵۲۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه کنند، یعنی بهطور میانگین ۲.۵ کیلومتر برد در هر ثانیه! این سرعت شارژ، تجربهای مشابه سوختگیری خودروهای بنزینی را ارائه میدهد و گامی بزرگ بهسوی فراگیر شدن خودروهای برقی است. برای مقایسه، نسل اول باتریهای شنژینگ که در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند، در ۱۰ دقیقه ۴۰۰ کیلومتر برد اضافه میکردند. همچنین، رقیب CATL یعنی بیوایدی ادعا کرده که باتریهایش در ۵ دقیقه ۴۰۰ کیلومتر برد ارائه میدهند اما فناوری جدید CATL با اختلاف، پیشتاز این رقابت است. این باتریها حتی در دمای منفی ۱۰ درجه سانتیگراد، در ۱۵ دقیقه از ۵٪ به ۸۰٪ شارژ میشوند و برد کلی آنها به ۸۰۰ کیلومتر میرسد. انتظار میرود این فناوری در خودروهای برقی جدیدی که در سال ۲۰۲۵ معرفی میشوند، به کار گرفته شود.
یکی دیگر از نوآوریهای CATL فناوری باتری دوگانه Freevoy است که استاندارد جدیدی برای برد خودروهای برقی تعریف میکند. این سیستم با ترکیب دو پک باتری مستقل با مواد شیمیایی متفاوت، بردی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر ارائه میدهد که با بهترین هیبریدهای بردافزا رقابت میکند. در این طراحی، یک باتری کمکی (بدون استفاده از گرافیت) بهعنوان بردافزا عمل میکند. این باتری کمکی، کوچکتر و ارزانتر است اما سرعت شارژ کمتر و چرخه شارژ محدودتری دارد. این باتری تنها زمانی فعال میشود که باتری اصلی تخلیه شده باشد، بنابراین کمتر تحتفشار شارژ و دشارژ مکرر قرار میگیرد. CATL اعلام کرده که این فناوری طی ۲ تا ۳ سال آینده به خودروهای برقی تولیدی راه پیدا خواهد کرد، هرچند هنوز مشخص نیست کدام خودروساز اولین با از آن استفاده خواهد کرد.
CATL همچنین در حال توسعه باتریهای سدیمی است که قرار است از دسامبر ۲۰۲۵ وارد خط تولید شوند. این باتریها میتوانند جایگزین باتریهای سرب اسیدی در خودروهای بنزینی یا باتریهای لیتیوم فسفات آهن در هیبریدها و خودروهای برقی شوند. مزیت اصلی این باتریها، عملکرد فوقالعاده در دمای بسیار پایین است. آزمایشهای CATL نشان داده که این باتریها حتی در برابر سوراخ شدن و برش با ارهبرقی یا حفاری ایمن هستند و خطر آتشسوزی یا انفجار ندارند. این باتریها در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد در ۳۰ دقیقه از ۳۰٪ به ۸۰٪ شارژ میشوند و در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد نیز عملکرد عادی دارند. علاوه بر این، باتریهای سدیمی با چرخه شارژ طولانی، (تا ۱۰ هزار بار) و چگالی انرژی بالا، بیش از ۲۰۰ کیلومتر برد را برای خودروهای پلاگینهیبریدی فراهم میکنند. همچنین، با بلوغ این فناوری، هزینه تولید باطریهای موردبحث نسبت به باتریهای لیتیومی کاهش خواهد یافت که میتواند قیمت خودروهای برقی را در آینده مقرونبهصرفهتر کند.