هاست پرسرعت
تکنولوژی

طراحی مرکز داده چیست

طراحی مرکز داده چیست

امروزه شاهد رشد سریع استفاده از داده در زندگی انسان ها هستیم. جابجایی داده در حجم وسیع نیازمند زیرساخت مخصوص است. به این زیرساخت در مقیاس کلان، مرکز داده گفته می شود. در این مقاله به سر فصل های طراحی مرکز داده پرداخته شده است.

داده ها برای کسب و کارها در عصر دیجیتال ضروری هستند و در قلب فرآیندهای حیاتی از عملیات داخلی تا خدمات مشتری قرار دارند. این حجم وسیع از داده ها باید در جایی ذخیره شوند که با نیازهای فناوری و کسب و کار مطابقت داشته باشد، به طور کلاسیک یک مرکز فناوری اطلاعات داخلی، با سرورها و تجهیزات در محل و راه اندازی و طراحی مرکز داده دارند.

امروزه مراکز داده مدرن، خانه داده ها هستند که برای حفظ سرعت و مقیاس جامعه ما ضروری است. این مرکز داده ها با برنامه ریزی و منابع عظیمی طراحی و ساخته شده اند تا اطمینان حاصل شود که امکانات موجود در آن می توانند شرکت ها را برای دهه های آینده پشتیبانی کنند.

انتخاب طراحی مرکز داده مناسب

طراحی زیرساخت مرکز داده در مقیاس دارای ملاحظات کلیدی زیر است:

انرژی الکتریکی لازم
خنک کننده (راهرو گرم/ راهرو سرد)
اتصال به شرکا، اپراتورها و مبادلات
امنیت
محل

این ملاحظات، همراه با الزامات تجاری، به انتخاب هایی می خورند که معماری و نوع طراحی مرکز داده را تعیین می کنند. مراکز داده با هدف ساخته شده اغلب از فضای فیزیکی تا حد امکان به نحو احسن استفاده می کنند و فضایی را برای رشد در سال های آینده باقی می گذارند. رک‌ها و سرورها به برنامه‌ریزی دقیق با طرح‌های مدولار نیاز دارند که جریان هوا و گسترش آتی را فراهم می‌کنند.

قابلیت اتصال مرکز داده

تجهیزات ماژولار در طراحی مرکز داده مورد علاقه هستند، به این معنی که رک‌ها و سرورها را می‌توان بدون وقفه در عملیات حذف یا اضافه کرد که باعث افزایش یا کاهش یکپارچه می‌شود. سیستم های کابل کشی در مراکز داده اغلب بیشتر از سایر تجهیزات عمر می کنند و برخی از سیستم ها سال ها در حال استفاده می مانند.

بنابراین سازماندهی و مدیریت کابل در داخل رک ها بسیار مهم است. زیرا واحدهای جداگانه نیز می توانند بدون اختلال متصل یا جدا شوند. هر دو کابل برق و داده معمولاً در سیستم های کابل کشی از هم جدا می شوند تا از هرگونه تداخل احتمالی جلوگیری شود.

خنک کننده یا کولینگ مرکز داده

سیستم های خنک کننده مرکز داده ویژگی های اصلی هر مرکز داده هستند، زیرا گرما می تواند به راحتی طول عمر تجهیزات را کوتاه کند و حتی تجهیزات گران قیمت را از بین ببرد. چگالی این تجهیزات در یک ساختمان به این معنی است که مقدار گرمای تولید شده قابل توجه است. اما چندین راه حل مختلف خنک کننده مرکز داده با سیستم های متفاوت بسته به محل قرارگیری مرکز داده وجود دارد.

تیم های پشتیبانی مرکز داده

هنگام طراحی یک مرکز داده، حسابداری برای پشتیبانی ضروری است. کارکنان بین رشته ای برای همکاری به فضایی در مرکز داده نیاز دارند. مرکز عملیات با تجهیزات نظارتی پیشرفته. هم متخصصان فناوری اطلاعات و هم متخصصان مهندسی در خنک‌کننده، رطوبت و رک های فیزیکی باید در محل حضور داشته باشند و برای پاسخ سریع به قطع‌ها و دسترسی به تعمیر و نگهداری و مواقع اضطراری در دسترس باشند.

آن‌ها همچنین می‌توانند مهاجرت مشاوره‌ای به محیط‌های مرکز داده را برای کسب‌وکارهایی که به دنبال بهره‌گیری از خدمات هم‌مکانی و ابری هستند، ارائه دهند. تیم‌های پشتیبانی همچنین می‌توانند در طراحی شبکه مرکز داده، مدیریت پیکربندی‌های شبکه برای ابر پیچیده چندگانه و ترکیبی کمک کنند.

امنیت مرکز داده

حفاظت از داده های حساس یکی از دلایل اصلی انتخاب یک کسب و کار از خدمات مرکز داده است. داده ها و تجهیزاتی که در این تاسیسات قرار دارند به پروتکل های امنیتی قوی به عنوان استاندارد برای محافظت از دارایی های حیاتی تجاری نیاز دارند. ورود به مراکز داده از نظر امنیت و یکپارچگی تجهیزات به شدت کنترل می شود – گرد و غبار و سایر آلاینده ها باید به حداقل برسد.

مراکز داده بزرگتر شامل موانع فیزیکی در هر مرحله از تأسیسات هستند: اسکنرهای بیومتریک و کارکنان امنیتی در محل.

در اتاق سرور، رک‌های سرور قفل‌شونده به کسب‌وکارها آرامش بیشتری می‌دهد، به این معنی که تنها مدیران مرکز داده کنترل دارند که چه کسی به سرورها دسترسی دارد.

ابزارهای مدیریت مرکز داده

مراکز داده اغلب از ابزارهایی استفاده می کنند که به مدیران ارشد فناوری و متخصصان فناوری اطلاعات کمک می کند زیرساخت های فناوری اطلاعات و نحوه عملکرد آن را نظارت کنند:

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM): نرم‌افزاری با کنسول‌ها برای نظارت بر منابع شرکت در خارج از سایت، در همه دارایی‌ها، موقعیت مکانی و ابرهای عمومی.

شبکه های تعریف شده نرم افزار (SDN): تغییر کنترل سخت افزار به نرم افزار، پارتیشن بندی منابع برای بیشترین استفاده با توجه به نیازهای تجاری.

پورتال های مشتری: پورتال های آنلاین سلف سرویس برای مدیریت داده ها و منابع محاسباتی موجود.

طراحی جریان هوا

مدیریت جریان هوای مرکز داده به اندازه سیستم های خنک کننده برای عملیات حیاتی است و به طور همزمان برای محافظت از داده ها و تجهیزات حساس کار می کند. تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC) واحدهای خنک کننده ای هستند که از آب و هوای سرد برای حفظ عملکرد محیط داخلی بین آستانه های تعیین شده برای دما، جریان هوا و رطوبت استفاده می کنند.

تجهیزات درون سرورها مانند نوار مغناطیسی (یکپارچه برای ذخیره سازی داده ها)، به ویژه به تغییرات رطوبت حساس هستند، بنابراین هنگام فکر کردن به معماری مرکز داده، مهم است که مقررات مربوط به این را در نظر بگیرید.

منبع تغذیه

منبع تغذیه در مراکز داده مدرن بر تراکم بیشتر از 10 کیلووات در هر رک متمرکز شده است (در مرکز LON3 ما در لندن) استاندارد صنعتی بعدی برای خدمات نوظهور در هوش مصنوعی، VR و پخش محتوای با کیفیت بالا بر اساس تقاضا است. با قدرت بالا، مسئله کارآیی مطرح می‌شود، یک معیار استاندارد صنعتی، اثربخشی مصرف انرژی (PUE) بازده انرژی مراکز داده را تعیین می‌کند و بسیاری از آنها برای کاهش این مقدار تا حد امکان برای عملیات سبزتر طراحی شده‌اند.

مراکز داده به منبع تغذیه زیادی نیاز دارند که به شبکه اصلی متصل است. سپس این ولتاژ تبدیل شده و از طریق کابلی که برای به حداقل رساندن گرما و به حداکثر رساندن توزیع برق طراحی شده است، تامین می شود. همه مراکز داده باید حداقل N+1 افزونگی برای برق داشته باشند تا در صورت از کار افتادن منابع برق، سرویس بدون وقفه ادامه یابد.

تسهیلات این امر را با استفاده از یک ژنراتور سوخت‌رسان و یک سیستم منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) با باتری واسطه به حساب می‌آورند. در صورت قطع برق، یو پی اس با باتری های پشتیبان کار را به عهده می گیرد، در برابر افزایش ولتاژ محافظت می کند و تجهیزات را تغذیه می کند تا زمانی که ژنراتورهای پشتیبان روشن شوند تا بار را تحویل بگیرند.

مراکز داده مرکز نوآوری های تکنولوژیکی هستند که داده های بزرگ و تجهیزات پیشرفته را در خود جای داده اند. امکاناتی که اینها را در خود جای داده اند برای حداکثر اتصال، کارایی و عملکرد طراحی شده اند.

شما میتوانید جهت مطالعه مقاله کامل تر در مورد طراحی دیتا سنتر بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

انواع سیستم های خنک کننده مرکز داده

در زیر انواع سیستم های خنک کننده دیتاسنتر شرح داده شده است:

خنک کننده آدیاباتیک (هوا)

رایج‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده هوا از فن‌های رک استفاده می‌کنند که هوای گرم را از سرورها دور می‌کنند. این فن ها در پیکربندی به نام راهرو گرم / راهرو سرد چیده شده اند. در یک طرف سرور، هوای مطبوع در امتداد راهروی سرد حرکت می کند و هوای خنک را به داخل رک می کشد. در طرف مقابل، فن ها هوای گرم را از سرورها در امتداد راهروی داغ فشار می دهند و اتاق را ترک می کنند.

خنک کننده مایع (آب)

آب سرد گرما را به طور مؤثرتری نسبت به هوا هدایت می کند زیرا سیال متراکم تری است. این آب از طریق سیم پیچ ها در یک سیستم بسته پمپ می شود و گرما را از بین می برد و سپس این آب گرم شده از طریق واحد خنک کننده جریان می یابد و چرخه را دوباره شروع می کند.

خنک کننده غوطه وری مایع

این تکنیک که اغلب به عنوان آینده خنک کننده از آن یاد می شود، آب، دشمن شناخته شده الکتریسیته، را با خنک کننده مایع دی الکتریک (از نظر شیمیایی و الکتریکی بی اثر) جایگزین می کند. این سیال اجازه می دهد تا اجزا در مایع غوطه ور شوند و نیاز به پمپ ها و سیم پیچ ها را نفی می کند.

خنک‌کننده غوطه‌وری مایع، مشکلات احتمالی آب در اطراف تجهیزات الکتریکی را حل می‌کند و بر مشکلات مربوط به جریان هوای لکه‌دار غلبه می‌کند و به مراکز داده متراکم‌تر و عملکرد بالاتر در آینده اجازه می‌دهد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا