بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسیرانی

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسیرانی
شرکت چینی بیوایدی از سدان جدید تمامبرقی خود با نام e7 پردهبرداری کرد؛ خودرویی که با طراحی ساده، تجهیزات پایه و تمرکز ویژه بر حملونقل عمومی و تاکسیها بهعنوان گزینهای اقتصادی پا به میدان گذاشته است. BYD e7 با بهرهگیری از باتریهای بادوام LFP و طراحی مبتنی بر زبان “زیباییشناسی دریایی” یکی از گزینههای بالقوه بازارهای نوظهور، از جمله ایران، خواهد بود.
معرفی کلی BYD e7
بیوایدی e7 در ادامه توسعه سری e این خودروساز، برای بازار تاکسیها و ناوگانهای حملونقل شهری طراحی شده است. این سری اکنون زیرمجموعهای از خانوادهی بزرگتر Ocean Series محسوب میشود که خودروهای محبوبی مانند Seal، Dolphin و Seal-U را در خود جای داده است.
BYD با معرفی رسمی تصاویر این خودرو، عملاً فرآیند عرضه آن به بازار چین را آغاز کرده است. مجوز فروش این خودرو در ژانویه ۲۰۲۵ ثبت شده و بهزودی وارد خیابانها خواهد شد.
طراحی ظاهری؛ ساده اما هدفمند
BYD e7 با رنگ خاکستری ساده و طراحی بدون زرقوبرق معرفی شده، که نشاندهنده تمرکز آن بر کاربردپذیری است. این خودرو از زبان طراحی جدید BYD به نام Marine Aesthetics (زیباییشناسی دریایی) بهره میبرد.
مشخصات ظاهری:
- چراغهای کشیده و باریک جلو
- خطوط شیبدار روی کاپوت
- جلوپنجرهای با طراحی ذوزنقهایشکل
- چراغهای عقب دوتکه (غیر یکپارچه)
- سپر عقب ساده و بدون تزیینات خاص
بر خلاف بسیاری از خودروهای روز بازار که از دستگیرههای مخفی یا جمعشونده بهره میبرند، در e7 از دستگیره درهای سنتی استفاده شده است. همچنین رینگهای ۱۶ اینچی خاکستریرنگ با توجه به ابعاد خودرو کوچک به نظر میرسند و باعث شده فاصله بین چرخها و گلگیر زیاد باشد که حس حجیم بودن به خودرو میدهد.
مشخصات ابعادی و فنی BYD e7
ویژگی | عدد/مشخصات |
---|---|
طول | ۴۷۸۰ میلیمتر |
عرض | ۱۹۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۱۵ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۸۲۰ میلیمتر |
وزن خالص | بین ۱۴۹۹ تا ۱۵۶۶ کیلوگرم |
نوع موتور | الکتریکی (مدل TZ180XSJ) |
قدرت موتور | ۱۳۴ اسب بخار (۱۰۰ کیلووات) |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت |
نوع باتری | LFP (فسفاتآهن-لیتیم) |
ظرفیت باتری | اعلام نشده |
برد حرکتی | هنوز مشخص نشده |
نکته جالب اینجاست که این خودرو از نظر طول ۶۰ میلیمتر بلندتر از تسلا مدل ۳ است، که در نتیجه فضای سرنشینان عقب میتواند برای استفاده در تاکسی مناسبتر باشد.
تجهیزات رفاهی؛ کاربردی نه لوکس
تصاویری که از این خودرو منتشر شده مربوط به نسخه فولآپشن است، اما حتی در این نسخه هم خبری از امکاناتی مانند دوربین دید ۳۶۰ درجه یا رادار پارک جلو نیست. با این حال، وجود یک سانروف پانورامیک در لیست تجهیزات این خودرو دیده میشود که در این کلاس قیمتی، امتیاز محسوب میشود.
امکانات احتمالی BYD e7:
- سانروف پانورامیک
- سیستم تهویه دیجیتال
- نمایشگر مرکزی با سیستم اطلاعات و سرگرمی
- ترمز پارک برقی
- شارژر USB برای سرنشینان عقب
- سیستم پایش فشار باد لاستیکها
- ترمز ضدقفل (ABS) و کنترل پایداری (ESP)
- دوربین عقب
باتری LFP؛ انتخابی هوشمندانه برای تاکسی
استفاده از باتریهای LFP (Lithium Iron Phosphate) به معنی دوام بیشتر، ایمنی بالاتر و عملکرد مناسب در چرخههای شارژ متعدد است. این نوع باتری برای کاربردهایی مثل تاکسی بسیار مناسب است چون:
- طول عمر بالا
- مقاوم در برابر داغ شدن
- هزینه ساخت کمتر نسبت به باتریهای NMC
جایگاه در بازار و رقبا
بیوایدی با e7 بهدنبال ارائه یک راهحل اقتصادی برای ناوگان حملونقل شهری است. این خودرو احتمالاً در رده قیمتی پایینتر از BYD Qin Plus EV قرار خواهد گرفت.
رقبای احتمالی در چین:
مدل | قدرت | نوع باتری | محدوده قیمت (تخمینی) |
---|---|---|---|
BYD e7 | ۱۳۴ اسب بخار | LFP | زیر ۱۵۰ هزار یوان (احتمالی) |
JAC E-J7 | ۱۹۰ اسب بخار | NCM | ۱۴۵ تا ۱۷۵ هزار یوان |
Tesla Model 3 | ۲۸۳ اسب بخار | NMC | حدود ۲۵۰ هزار یوان |
Geely Geometry A | ۱۵۰ اسب بخار | LFP | حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار یوان |
آیا BYD e7 گزینه مناسبی برای بازار ایران است؟
با توجه به رشد آرام بازار خودروهای برقی در ایران، BYD e7 میتواند گزینهای بسیار مناسب برای تاکسیهای برقی یا سیستم حملونقل هوشمند شهری باشد. ویژگیهایی که آن را برای ایران جذاب میکند:
- طراحی ساده و کمهزینه
- مصرف انرژی پایین
- استفاده از باتری LFP بادوام
- امکان تولید یا مونتاژ توسط شرکای داخلی BYD
تاکنون چهار خودرو به عنوان تاکسی برای ایران مورد تایید قرار گرفته اند. جک EJ7 کرمان موتور، چانگان ایدو سایپا، گک آیون شهرداری تهران و بستیون نات ایران خودرو.
در همین ارتباط بخوانید: چهار خودروی برقی برای تاکسیرانی کشور تایید شدند