خودروهای برقی باعث افزایش آلایندگی لاستیکها میشوند!
خودروهای برقی باعث افزایش آلایندگی لاستیکها میشوند!
مجله آتلانتیک با انتشار مقالهای درباره خودروهای برقی و نقش آنها در بدتر شدن آلایندگی لاستیکها خبرساز شد. البته باید دانست این مقاله از برخی جهات گمراه کننده به نظر میرسد و فاکتورهای زیادی را نادیده گرفته است.
چکیده اصلی این مقاله که توسط دیوید زیپر نوشته شده است دو بخش خواهد بود: خودروهای برقی به خاطر باتریهای خود سنگینتر از خودروهای درونسوز هستند و گشتاور آنی آنها باعث فشار بیشتر به لاستیکها و استهلاک آنها میشود. اگرچه زیپر میگوید زوایای پنهان زیادی درباره آلایندگی لاستیک خودروها وجود دارد اما در مقاله خود میگوید:
کوچکترین ذرات لاستیکها که ابعادی نانومتری دارند میتوانند وارد ششها و اندامهای ما شوند. ترکیبات مختلف بکار رفته در لاستیکها با مشکلات دستگاه تنفسی، آسیب به کلیهها، آسیبهای عصبی و نقصهای تولد در ارتباط هستند و نگرانی ویژهای درباره افرادی وجود دارد که در نزدیکی بزرگراهها زندگی میکنند. ذرات لاستیکها میتوانند از طریق غذا ما را تحت تأثیر قرار دهند زیرا مواد شیمیایی آنها میتواند وارد محیطزیست شده و توسط ماهیها و گاوها مورداستفاده قرار گیرند.
این نگرانیها قابلتوجه هستند اما زیپر تأکید میکند خودروهای برقی به خاطر وزن بالای خود باعث بدتر شدن اوضاع میشوند. البته او خودروهای بنزینی و وانتها و کامیونهای دیزلی مشغول در بخش ساخت مسکن را نادیده گرفته است. همچنین شاسی بلندهای بنزینی نیز وجود دارند که میتوانند تا هفت نفر را حمل کنند و آلایندگی لاستیکها را تشدید کنند. در واقع وزن بسیاری از شاسی بلندها و وانت پیکاپ های بنزینی از بسیاری از خودروهای برقی بالاتر است هرچند برخی مدلها هم چون جی ام سی هامر برقی استثنا هستند.
از نظر گشتاور آنی نیز باید گفت برخی خودروسازان چندین دهه است به تولید خودروهای اسپرت با قدرت و گشتاور بالا مشغول هستند و حتی برخی ویژگیها نیز برای برن اوت کردن با خودروها وجود دارد. زیپر حتی اذعان میکند صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودروها چندین دهه است به عنوان ابزار بازاریابی بکار میرود؛ اما قدرت و گشتاور بالا ضرورتاً به معنی استهلاک شدید لاستیکها نیست. حتی خودروهای کمتوان نیز میتوانند لاستیکها را از بین ببرند و فقط کافی است آنها را در دنده یک قرار داده و gsxr گاز را فشار دهیم. از طرف دیگر مالکان خودروهای قدرتمند میتوانند با خودروی خود به نرمی رفتار کنند و به همین خاطر استهلاک لاستیک کمتری داشته باشند. اگرچه ما آتلانتیک را به قضاوت یکطرفه و دیدگاه ضد خودروهای برقی متهم نمیکنیم اما زیپر در یکی از نتیجهگیریهای نهایی خود میگوید:
خطر افزایش آلایندگی لاستیک خودروها تنها خطری در جامعه نیست که صنعت خودرو با تولید محصولات برقی بزرگ و سریع آن را تشدید میکند. لاستیکها میتوانند با استهلاک سریعتر خود خطرات ایمنی بیشتری نیز داشته باشند. برای مثال ترمز، هیدروپلنینگ و کشش لاستیک در زمستان میتواند بدتر شود. چنین خودروهایی باعث به خطر افتادن جان عابران پیاده، دوچرخهسواران و دیگر خودروها خواهند شد؛ و باتریهای بزرگ نیز نیازمند مصرف مواد معدنی کمیابی هستند که میتوان از آنها در خودروهای کوچکتر و کاراتر استفاده کرد.
در پایان باید گفت آلایندگی لاستیک خودروها چالشی واقعی است که باید حل شود و فرقی نمیکند که قوای محرکه خودرو درونسوز است یا برقی. نظر شما دراینباره چیست؟