هاست پرسرعت
خودرو

معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت اول)

معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت اول)

دنیای خودرو پر از خودروهای جذاب، عجیب‌وغریب و مرموز است. برای اینکه خودرویی در اذهان باقی بماند می‌بایست یک نام مناسب داشته باشد و کلیه بخش‌های گوناگون یک کمپانی خودروسازی به دنبال انتخاب نامی درست برای خودرویی درست هستند. انتخاب نام نه چندان مناسب می‌تواند خودرویی موفق را به نمونه‌ای شکست‌خورده تبدیل کند. نام خودرو نقش مهمی در ارائه یک تصویر ذهنی جذاب نیز ایفا می‌کند.

معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت اول)

اگر تیم بازاریابی فولکس‌واگن بجای نام گلف از نام دیگری برای این هاچبک افسانه‌ای استفاده می‌کرد شاید این خودرو به موفقیت کنونی دست پیدا نمی‌کرد. به‌طور مشابه می‌توانیم به بی ام و اشاره کنیم که اگر بجای نامی همچون سری ۴ جدید از نامی همچون شارلوت استفاده می‌کرد قطعاً آینده‌ای خوب نداشت. قطعاً نام جیولیا برای آلفارومئو هم برازنده‌تر از عبارتی همچون G20t4D به نظر می‌رسد. در این نوشتار می‌خواهیم معنی نام های مشهور دنیای خودرو را برای شما بیان کنیم هرچند در برخی موارد معنی خاصی وجود ندارد.

آلفارومئو میتو

آلفارومئو نام میتو را به دو دلیل انتخاب کرد. اول اینکه نام میتو به شهرهای میلان و تورین اشاره دارد یعنی جاهایی که این هاچبک خاطره‌انگیز توسعه یافت و مونتاژ شد. دلیل دوم نیز به معنی خود میتو اشاره دارد که در زبان ایتالیایی یعنی اسطوره. واضح است که این خودروساز دوست‌داشتنی امیدهای زیادی به موفقیت محصول خود داشت اما اینکه نتیجه دلخواه را به دست آورد یا خیر بحث دیگری خواهد بود.

آئودی TT

یکی از محبوب‌ترین نام ها در دنیای خودرو همین TT است. نام TT از عبارت توریست تروفی گرفته شده است، مسابقه ای که هرساله برگزار می‌شد. این خودروساز آلمانی هرگز یک موتورسیکلت تولید انبوه را نساخته است چه برسد به اینکه در توریست تروفی شرکت کند اما درهرحال این رویداد بخشی از میراثش به حساب می‌آید. شرکت DKW یکی از کمپانی‌هایی بود که با ادغام در سایر شرکت‌ها منجر به تشکیل آئودی شد. DKW موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای را دهه ۳۰ میلادی تولید می‌کرد و یکی از آن‌ها پیروز توریست تروفی سال ۱۹۳۸ شد. موتورسیکلت‌های دیگری همچون پرینز TT و TTS نیز موفقیت‌های زیادی در مسابقات به دست آوردند و آئودی نیز با معرفی کانسپت TT در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۵ به آن‌ها ادای احترام کرد. در واقع آئودی از این نام به خاطر سابقه درخشان برندهای پدری خود استفاده کرده است.

بنتلی بنتایگا

اولین شاسی‌بلند بنتلی نام خود را از قله‌ای در جزایر قناری گرفته است. تپه بنتایگا روک چشم‌اندازی بی‌نظیر در این منطقه دارد. این خودروساز بریتانیایی اشاره زیادی به دلیل انتخاب نام این تپه نکرده اما احتمالاً دلیل آن تلفظ و آوای مناسب دو نام بنتلی و بنتایگا در کنار یکدیگر بوده است. قطعاً نام های اورست و یا کلیمانجارو نمی‌توانستند هماهنگی خوبی با نام بنتلی داشته باشند. امروز بنتایگا با رقبایی همچون رولزرویس کولینان روبرو شده است. نام کولینان هم از الماس بزرگی که سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد گرفته شده است.

شورولت کامارو

زمانی که شورولت کامارو در سال ۱۹۶۷ تولید شد نام اکثر خودروهای این خودروساز با حرف انگلیسی C شروع می‌شدند. تیم بازاریابی شورولت مسئول انتخاب نامی مناسب برای پروژه پانتر بود و ظاهراً لیستی از ۲ هزار کلمه که با حرف C شروع می‌شدند جمع آوری شده بود. کامارو هم یکی از این نام ها بود. اگرچه کامارو نامی اسپانیایی به نظر می‌رسد اما هیچ معنی خاصی در هیچ زبانی ندارد. شورولت در مراسم معرفی این خودرو به خبرنگاران گفت کامارو یک جانور کوچک و مرموز است که موستانگ ها را می‌خورد! این اظهارات در زمان خود سر و صدای زیادی به پا کرد.

کرایسلر PT کروزر

تاریخ‌دان‌ها درباره معنی نام پی تی کروزر اتفاق‌نظر ندارند و خود کرایسلر نیز اشاره‌ای به معنی نام این خودرو نکرده است. برخی افراد می‌گویند پی تی مخفف عبارت personal transport بوده درحالی‌که برخی نیز معتقدند این دو حرف از عبارت پلیموث تراک گرفته شده‌اند. هر دو روایت البته اعتبار دارد چراکه پی تی کروزر بی‌شک شکلی خاص از حمل‌ونقل شخصی بوده و تا زمانی که تا زمانی که پلیموث محو شد قرار بود این خودرو به سبد محصولاتش اضافه شود. صرف‌نظر از معنی نام پی تی کروزر، این دو حرف نشان دهنده پلتفرم بکار رفته در ساختارش هم بوده است.

سیتروئن ۲CV

۲CV در دنیای خودرو بسیار شناخته شده است و سیتروئن نیز این خودرو را به عنوان محصولی ساده و بدون ویژگی‌های خاص تولید کرد تا بتواند خریداران زیادی را به خود جذب کند. دلیل انتخاب نام ۲CV به پیشرانه توئین تخت ۳۷۵ سی‌سی آن مربوط می‌شود که دو اسب بخار مشمول مالیات chevaux-vapeurs (طبق سیستم فرانسوی‌ها) تولید می‌کرد. مدل‌های بعدی از پیشرانه بزرگ‌تر ۶۰۲ سی‌سی با سه اسب بخار مشمول مالیات استفاده می‌کردند اما هرگز به‌صورت رسمی با نام ۳CV شناخته نشدند.

سیتروئن دی اس

در نگاه اول به نظر می‌رسد پسوند دی اس به‌صورت تصادفی انتخاب شده اما این‌طور نیست. حروف دی اس در زبان فرانسه شبیه عبارت deesse تلفظ می‌شوند و تقریباً این کلمه به معنی الهه است. این معنی با ماهیت خودرو نیز همخوانی دارد چراکه الهه جاده‌ها به شمار می‌رود. مدل پایه و بدون تجهیزات این خودرو با نام ID شناخته می‌شد چراکه دو حرف یاد شده در زبان فرانسه شبیه کلمه idee تلفظ می‌شود که به معنی ایده در زبان انگلیسی است. مدل CX در سال ۱۹۷۴ عرضه شد تا جایگزین دی اس شود و این حروف از عبارت ضریب درگ گرفته شد. ضریب درگ این خودرو ۰.۳۶ بود که رقمی قابل‌احترام در دهه ۷۰ میلادی به شمار می‌رفت. ضریب درگ این خودرو بهتر از برخی محصولات همچون بی ام و Z3 M کوپه با ضریب درگ ۰.۳۷ و مزدا MX-5 نسل اول با ضریب درگ ۰.۳۸ بوده است.

دوج چلنجر/چارجر/دورانگو SRT

سه‌گانه مشهور دنیای خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. دوج از پسوند SRT برای قوی‌ترین خودروهای خود استفاده می‌کند. این پسوند روی نسخه‌های ۸ سیلندر هلکت از چارجر، چلنجر و دورانگو بکار رفته است. SRT که در محصولات مدل سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به عنوان مدلی مستقل معرفی شد مخفف عبارت street and racing technology است. اگرچه نشان هلکت شبیه گربه‌ای است که از جهنم فرستاده شده اما دوج این نام را از هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم گرفته است.

فراری GTC4Lusso

رمزگشایی از نام این فراری نیازمند تقسیم کردن آن به سه بخش است. GTC ادای احترامی به محصولات کلاسیک فراری شامل خودروی ۳۳۰ GTC معرفی شده در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۶ است. عدد ۴ به ترکیب ۴ نفره خودرو اشاره دارد و Lusso هم در زبان ایتالیایی به معنی لاکچری است. اگر حرف T را در آخر عبارت این خودرو ببینید به معنی استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوی کوچک‌تر به جای نیروگاه ۱۲ سیلندر حجیم است.

فیات ۵۰۰

فیات ۵۰۰ که امروز هم عرضه می‌شود نام خود را از مدل پیشرانه عقب معرفی شده در سال ۱۹۵۷ گرفته است. ۵۰۰ آن زمان خودرویی کوچک و ارزان‌قیمت بود که هدف از تولید آن جلب نظر افرادی بود که می‌خواستند اسکوتر خود را رها کرده و یک خودرو بخرند. ۵۰۰ اولیه از پیشرانه ۲ سیلندر ۴۷۹ سی‌سی با قدرت ۱۳ اسب بخار استفاده می‌کرد. فیات حجم پیشرانه را گرد کرد تا به رقم ۵۰۰ که همان نام خودروست برسد. این کار در آن زمان عادی بود چراکه مدل بزرگ‌تر ۶۰۰ هم با پیشرانه ۴ سیلندر ۶۳۳ سی‌سی عرضه می‌شد. مدل‌های بعدی فیات ۵۰۰ از پیشرانه ۲ سیلندر ۵۹۴ سی‌سی مدل ۱۲۶ استفاده کردند اما نام ۵۰۰ تغییری نکرد. پسوند R نیز در برخی مدل‌ها بکار رفته که نشان دهنده تکامل نهایی این خودروست.

گاوهای جنگنده لامبورگینی

لامبورگینی تاریخچه‌ای جذاب درباره نام‌گذاری خودروهای خود با استفاده از نام گاوهای جنگنده دارد. آونتادور گاوی بود که به خاطر شجاعت زیاد خود در سال ۱۹۹۳ تحسین شد و لامبو نیز از این نام استفاده کرد؛ و اگرچه نام اوراکان شبیه عبارت اسپانیایی هوریکین به نظر می‌رسد اما آن‌هم نام یک گاو بوده است. اوراکان در سال ۱۸۷۹ می‌جنگیده است. اوروس اما در میدان نبرد نجنگیده بلکه نام گونه‌های بزرگی از گاوها بوده که در قرن ۱۷ منقرض شده‌اند. فورد هم به نام گاوها علاقه دارد چراکه نام تاروس یعنی دومین علامت زودیاک با یک گاو نر نشان داده می‌شود.

ادامه دارد…

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا