هاست پرسرعت
خودرو

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

یک شرکت هلندی قصد دارد سالانه ۱۰۰ هزار خودروی خورشیدی ۲۰۰ هزاردلاری بفروشد اما آیا چنین چیزی ممکن است؟!

قمار روی شرایط آب‌وهوایی به‌ویژه در مناطقی با آب‌وهوای دگرگون‌شونده مانند اروپای شمالی، ریسک بالایی دارد. با این وجود، یک شرکت هلندی سازنده خودروهای برقی که انرژی‌شان را از سلول‌های خورشیدی می‌گیرند، به تصمیم خود اطمینان دارد.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

شرکت «لایت‌یر» ماه گذشته اعلام کرد که برای آغاز تولید نخستین محصولش به نام «لایت‌یر ۰» مبلغ ۸۱ میلیون یورو سرمایه جذب کرده است. همان‌گونه که بسیاری از آن آگاهی دارند، نحوه کارکرد سلول‌های خورشیدی و ارتباطشان با سیستم شارژ خودروی برقی مشخص است؛ به این صورت که سلول‌های خورشیدی انرژی‌شان را از خورشید دریافت کرده و با تولید الکتریسیته، شارژ موردنیاز برای باتری را تامین می‌کنند. به این صورت، راننده برای سفرهای طولانی‌اش به توقف کمتری در ایستگاه‌های شارژ نیاز دارد.

صفحه خورشیدی باعث می‌شود که خودرو حتی در حالتی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و تنها زیر تابش خورشیدی پارک شده است هم باتری خود را شارژ کند که خود یک مزیت قابل‌تامل به شمار می‌رود. همین مسئله به راننده اطمینان خواهد داد که می‌تواند بدون نگرانی مسافت‌های طولانی‌تری را با خودروی خورشیدی‌اش بپیماید.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

«تام سِلتِن»، معاون ارشد لایت‌یر، در مصاحبه با مجموعه «اتوکار» گفت:

ما توان تولید خودرویی با ۸۰ درصد نیاز کمتر به شارژشدن و دو برابر مسافت قابل‌پیمایش بیشتری را در مقایسه با نمونه‌های استاندارد مشابه مجهز به همان باتری داریم.

مشخصا عملکرد واقعی این محصول بلندپرواز زمانی مشخص می‌شود که نخستین لایت‌یر ۰ به دست مشتریان برسد.

سازنده هلندی به خودروی خود اطمینان زیادی دارد و ساخت آن را جدی گرفته است. طراحی این خودرو آنقدر بهینه و آیرودینامیک محسوب می‌شود که لایت‌یر ادعا می‌کند به ضریب درگ رکوردشکن ۰.۱۹ دست پیدا کرده است. این مجموعه در ساخت ۰ به استفاده بسیار زیاد از فیبرکربن و آلومینیوم روی آورده تا نهایتا وزن ۰ را که خودروی ۵ متری محسوب می‌شود، به ۱۵۷۵ کیلوگرم برساند.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

ظاهرا این بسته‌بندی اغواکننده ضعف‌هایی هم دارد. ۰ از چهار موتور برقی سود می‌برد که به‌طور مستقیم هب چرخ‌هایش متصل شده‌اند و برای رساندن بدنه ۵ متری‌اش به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارند. لایت‌یر ترجیح داده تا تمرکز خود را به‌جای عملکرد روی بازدهی خودرو بگذارد؛ بنابراین با استفاده از یک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی و نزدیک به ۵ مترمربع پنل خورشیدی، به هدف خود نزدیک شده است.

لایت‌یر مدعی شده که ۰ می‌تواند با یک‍‌بار شارژ کامل مسافتی هزار کیلومتری را بپیماید و روزانه ۷۰ کیلومتر را با انرژی حاصل از پنل‌هایش جبران کند. این اعدادوارقام در جنوب اسپانیا به دست آمده‌اند؛ بنابراین دست‌یابی به رنج اضافه ۳۰ کیلومتری محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

لایت‌یر ۰ با قیمت پایه ۲۵۰ هزار یورو و از طریق وبگاه این شرکت به فروش می‌رسد. تنها ۹۴۶ عدد از آن وارد انگلستان خواهند شد. سازنده وعده داده که نخستین خودروهایش تا سال ۲۰۲۵ به دست مشتریان خواهند رسید و امید دارد که فناوری موجود در آن بتواند ورق بازی را به نفعش بچرخاند.

پس از نمایش فناوری‌مان با ۰، ساخت لایت‌یر ۲ را آغاز خواهیم کرد که در بازارهای بیشتری (اتحادیه اروپا، سوییس و نروژ) عرضه خواهد شد. نهایتا در انگلستان، آمریکا و آسیا نیز با فرمان تطیبق‌پذیر عرضه می‌شود.

دورنمای ما دست‌یابی به تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه است. لایت‌یر ۲ را برای خانواده‌ها تولید می‌کنیم و برایش قیمتی منطقی و مقرون‌به‌صرفه درنظر خواهیم گرفت؛ چیزی حدود ۳۰ هزار یورو. به این صورت توان رقابت با نمونه‌های مطرح بنزینی را خواهیم داشت و به‌معنای واقعی حمل‌ونقل پاک را گسترش می‌دهیم.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

قاعدتا تولید ۱۰۰ هزار دستگاه در سال کار کوچکی نیست، آن هم برای یک شرکت نوپا با فناوری تازه! از آنجا که اخیرا هشدارهای زیادی مبنی‌بر کاهش مواد خام موردنیاز برای تولید پنل‌های خورشیدی منتشر شده‌اند، آینده پرتلاطمی در انتظار لایت‌یر خواهد بود.

لایت می‌گوید مانند هر شرکت دیگری تحت تاثیر قیمت مواد خام خواهد بود اما قصد دارد تولیدات خود را به‌زودی آغاز کند. اعتمادبه‌نفس این مجموعه به‌خاطر همکاری‌اش با نام‌های مطرحی چون کونیگزگ، بریجستون و «والمت اتوموتیو» افزایش یافته است؛ به‌این‌ترتیب، لایت‌یر ۰ در همان کارخانه‌هایی تولید خواهد شد که شرکت‌هایی چون پورشه، مرسدس‌بنز و ساب در ۵۰ سال اخیر از آن استفاده می‌کرده‌اند.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

با وجود اینکه بیشتر سرمایه لایت‌یر ملی به شمار می‌رود اما این شرکت امید دارد که با همکاری‌های بین‌المللی‌اش به سرمایه‌گذاران خارجی نیز برسد. لایت‌یر با وجود بلندپروازی‌هایش هنوز قصدی برای تامین دیگر شرکت‌های سازنده خودروهای خورشیدی ندارد. سلتن می‌گوید:

ما از مناطق زیادی در دنیا بازدید کرده‌ایم که زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی ندارند. درکنار آن، هزینه باتری برای خودروهای برقی همچنان زیاد است و حدود یک‌سوم یا نیمی از هزینه این خودروها به باتری‌هایشان باز می‌گردد.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

ما معتقدیم که با تمرکز روی راندمان و بازده و استفاده از باتری‌های کوچک‌تر می‌توانیم هزینه تولید انبوه خودروهای اینچنینی را کاهش دهیم و با استفاده از زیرساخت‌های شارژ کمتر به بازار خدمت کنیم.

با نرخ پیشرفت کنونی در حمل‌ونقل خورشیدی، ما دید مثبتی به آینده داریم و فکر می‌کنیم که این فناوری در آینده به مولفه‌ای نرمال در بازار بدل خواهد شد.

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

نظر شما چیست؟ آیا فناوری خودروهای خورشیدی در آینده و با وجود تغییرات اقلیمی و تنش‌های صنعت خودرو، برای مردم مصرف‌کننده متداول خواهد شد؟!

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا