هاست پرسرعت
خودرو

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

در این سری مطالب طی سه قسمت، نگاهی به تمام خودروهایی خواهیم داشت که در طول تاریخ با ارائهٔ تکنولوژی‌های جدید برای اولین بار، جهان را تغییر دادند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

خودرویی که امروز می‌شناسیم، حاصل هزاران نوآوری در طول سالیان است و تکنولوژی‌هایی که امروز در خودروها می‌بینیم، برای اولین بار در یک خودروی تولیدی خاص ارائه شده است. این خودروها بسیار جلوتر از زمان خود و آغازگر مسیری بودند که رانندگی را بهتر و ایمن‌تر می‌کرد. به همهٔ آن‌ها درود می‌فرستیم که رانندگی را برای ما آسان‌تر کردند. این سفری طولانی است، پس با gsxr همراه باشید.

اولین خودرو: بنز موتورواگن سال ۱۸۸۶

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

کارل بنز در اواخر قرن نوزدهم، وسیله‌ای ساخت که از آن به‌عنوان اولین خودروی جهان یاد می‌شود. این خودرو به یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۹۵۴ سی‌سی مجهز بود و به سرعتی در حدود ۱۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. برتا بنز، همسر کارل نیز در سال ۱۹۸۸ اولین سفر جاده‌ای خودرویی را با موتورواگن انجام داد. او برای سوخت‌گیری مقابل یک داروخانه توقف کرد و به‌طور ناخواسته آن را به اولین پمپ‌بنزین جهان تبدیل کرد.

اولین خودروی تولید انبوه: الدزمبیل Curved Dash سال ۱۹۰۱

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان نبود بلکه اولین خودرویی بود که در تعداد زیادی فروخته شد. اولین خودرویی که با استفاده از تکنیک‌های تولید انبوه ساخته شد، الدزمبیل Curved Dash بود. بااین‌حال، بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۷ تنها ۱۹ هزار دستگاه از این ماشین ساخته شد درحالی‌که این رقم برای مدل T بیش از ۱۶.۵ میلیون دستگاه بود.

اولین استارت برقی: کادیلاک مدل ۳۰ تورینگ سال ۱۹۱۲

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

مهندس آمریکایی «کلاید کولمن» اختراع استارت برقی را در سال ۱۹۰۳ به ثبت رساند و بعداً جنرال موتورز این طرح را خرید. کادیلاک اولین خودروسازی بود که استارت برقی را در سال ۱۹۱۲ در مدل تورینگ خود ارائه کرد. این یک انقلاب بزرگ بود و به‌سرعت در صنعت خودروسازی در دههٔ ۱۹۱۰ گسترش پیدا کرد تا جایی که حتی از سال ۱۹۱۹، فورد مدل T ارزان‌قیمت هم به استارت مجهز شد.

اولین پیشرانهٔ V8: کادیلاک سال ۱۹۱۴

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

هرچند از لحاظ تئوری رولزرویس اولین خودروسازی بود که پیشرانهٔ V8 را ارائه کرد اما از این خودرو تنها سه نمونه ساخته شد زیرا در آن سال‌ها پیشرانه‌ها با هندل روشن می‌شدند و وجود هشت سیلندر نیاز به‌ زور زیادی داشت اما معرفی استارت برقی در سال ۱۹۱۲ به کادیلاک اجازه داد تا اولین خودروی V8 تولید انبوه جهان را در سال ۱۹۱۴ ارائه کند. این شرکت تنها در یک سال ۱۳ هزار دستگاه از مدل ۵.۴ لیتری V8 خود به فروش رساند.

اولین پیشرانهٔ V12: پاکارد توئین سیکس سال ۱۹۱۵

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

زمانی که تعداد کمی از خودروسازان پیشرانه‌هایی با بیش از چهار سیلندر تولید می‌کردند، باورنکردنی بود که شرکت آمریکایی پاکارد پیشرانهٔ V12 را معرفی کند. این پیشرانهٔ فوق‌العاده نرم، با حجم ۶.۹ لیتر تنها ۸۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ دستی انتقال میافت.

اولین رینگ آلیاژی: بوگاتی تایپ ۳۵ سال ۱۹۲۴

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

آلومینیوم سبک‌تر از فولاد است و بنابراین، استفاده از رینگ‌های آلومینیومی وزن غیر فنر سوار را کاهش می‌دهد که باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ می‌شود. به همین دلیل، بوگاتی اولین رینگ‌های آلیاژی جهان را در تایپ ۳۵ خود ارائه کرد. بعداً حتی خودروسازان برای کاهش وزن بیشتر سراغ رینگ‌های منیزیومی هم رفتند.

اولین رادیوی خودرو: جنرال موتورز لاسال سال ۱۹۲۹

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

لاسال برندی متعلق به جنرال موتورز بود که بین بیوک و کادیلاک قرار داشت و از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۴۰ فعال بود. در سال ۱۹۲۹، این برند اولین رادیو را در خودرو ارائه کرد که به‌صورت سفارشی در نمایندگی قابل‌نصب بود. تا پایان دههٔ ۳۰، رادیو به ویژگی استانداردی در خودروها تبدیل شد و توسعهٔ ترانزیستور پس از جنگ جهانی دوم، رادیوها را بسیار کوچک‌تر و قابل‌اعتمادتر کرد. کرایسلر اولین شرکتی بود که در اواخر سال ۱۹۵۵ رادیو ترانزیستوری را در خودرو نصب کرد.

اولین بخاری: نش آمباسادور سال ۱۹۳۳

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

هرچند بخاری از اوایل دههٔ ۲۰ در خودروها دیده می‌شد اما این ویژگی به‌صورت افترمارکت روی خودروها نصب می‌شد. در سال ۱۹۳۳ شرکت آمریکایی نش زمانی که طیف جدیدی از محصولات خود را معرفی کرد، یک بخاری نسبتاً جمع‌وجور و کارآمد را به‌صورت کارخانه‌ای روی آن‌ها نصب کرد.

اولین شیشه‌شوی: تریومف گلوریا سال ۱۹۳۵

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

اولین خودرویی که به‌صورت استاندارد به شیشه‌شوی مجهز بود، تریومف گلوریا سال ۱۹۳۵ بود. البته این سیستم که از طریق وکیوم کار می‌کرد، فقط برای نسخه‌های سقف ثابت گلوریا ارائه می‌شد.

اولین پیشرانه دیزلی: مرسدس بنز ۲۶۰D سال ۱۹۳۶

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

پیشرانهٔ دیزلی که توسط «رودولف دیزل» در دههٔ ۱۸۹۰ اختراع شد، ابتدا در کشتی‌ها و زیردریایی‌ها مورداستفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۰۸ برای اولین بار در یک کامیون دیده شد. کوچک‌تر و سبک‌تر کردن موتورهای دیزلی یک چالش بود اما خودروسازان پس از جنگ جهانی اول روی آن کار کردند و مرسدس اولین خودروی سواری تولیدی دیزلی را با نام ۲۶۰D ارائه کرد. این خودرو ۴۵ اسب بخار قدرت داشت و به حداکثر سرعت قابل‌احترام ۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

اولین گیربکس اتوماتیک: الدزمبیل سری ۶۰ سال ۱۹۳۹

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

امروزی استفاده از گیربکس‌های دستی آسان است اما در دههٔ ۳۰ کاری طاقت‌فرسا بود. به همین دلیل، ارائهٔ گیربکس اتوماتیک تحول بسیار بزرگی در خودروها محسوب می‌شد. این گیربکس توسط جنرال موتورز با نام هایدرامتیک توسعه پیدا کرد و اولین بار در الدزمبیل ارائه شد. جنرال موتورز این گیربکس‌ را به بسیاری از دیگر شرکت‌ها مثل نش، هادسون و رولزرویس هم فروخت.

اولین چراغ راهنما: بیوک رودمستر سال ۱۹۳۹

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

در چند دههٔ اول پس از اختراع خودرو، رانندگان برای نشان دادن اینکه قصد پیچیدن به چپ یا راست را دارند، باید دست خود را از پنجره بیرون می‌آوردند. سپس با پیشرفت خودروها، قبل از جنگ جهانی دوم، چیزی بنام ترافیکاتور ابداع شد. این بازویی با نوار نارنجی بود که از کنار خودرو بیرون می‌آمد و برخی خودروسازان تا اوایل دههٔ ۶۰ همچنان از آن استفاده می‌کردند. سال‌ها قبل از این اما در سال ۱۹۳۹، بیوک چراغ‌های چشمک‌زن قرمز را پشت خودروهای خود نصب کرد که بعداً چراغ راهنما نام گرفت.

اولین سقف بازشوی برقی: پلیموث دولوکس سال ۱۹۳۹

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

هرچند پیش‌ازاین، شرکت‌های زیادی خودروهای کانورتیبل تولید می‌کردند اما هیچ‌کدام از آن‌ها به سقف بازشوی برقی مجهز نبودند تا اینکه در سال ۱۹۳۹ پلیموث برای اولین بار در مدل دولوکس این سیستم را ارائه کرد.

اولین پنجره‌های برقی: پاکارد سوپر ایت سال ۱۹۴۰

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

سوپر ایت اولین خودروی تولید انبوه با پنجره‌های برقی بود. این سیستم که به‌صورت هیدرولیکی کار می‌کرد، از روغن ترمز برای بالا و پایین بردن شیشه‌ها استفاده می‌کرد. بااین‌حال، سیستم پاکارد خیلی قابل‌اعتماد نبود و دچار نشت روغن می‌شد. حدود یک دهه بعد، در سال ۱۹۵۱ کرایسلر اولین شیشه‌هایی که با برق بالا و پایین می‌شدند را در مدل ایمپریال خود ارائه کرد.

اولین ترمزهای دیسکی: کرایسلر کراون ایمپریال سال ۱۹۴۸

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

در اوایل سال ۱۹۴۸ درحالی‌که ترمزهای همهٔ خودروها کاسه‌ای بود، کرایسلر کراون ایمپریال اولین ترمزهای دیسکی را در هر چهارچرخ ارائه کرد. بااین‌حال، یک دهه طول کشید تا بسیاری از خودروسازان سراغ این ترمزها بروند.

اولین سلول ایمنی: ساب ۹۲ سال ۱۹۴۹

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

ساب در اولین خودروی خود، اولین سلول ایمنی جهان را معرفی کرد. در این خودرو، ساختاری بسیار مستحکم در اطراف کابین ایجاد شده بود که از سرنشینان در برابر ضربه‌های ناشی از تصادف محافظت می‌کرد. دیگر قسمت‌های خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده بود که ضربه‌ها را جذب کند. درواقع، در تصادف بجای سرنشینان، خودرو قربانی می‌شد.

اولین فرمان هیدرولیک: کرایسلر ایمپریال سال ۱۹۵۱

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

تا پیش از اختراع فرمان هیدرولیک، رانندگی با خودروهای سنگین در شهرها دردسرساز بود و که کسانی که قدرت بدنی کمی داشتند نمی‌توانستند سراغ این خودروها بروند تا اینکه کرایسلر در مدل ایمپریال، فرمان هیدرولیک را ارائه کرد. البته جنرال موتورز هم خیلی زود سراغ این فناوری رفت و تا سال ۱۹۵۶، حدود ۲۵ درصد از تمام خودروهای بازار آمریکا به فرمان هیدرولیک مجهز شدند.

اولین نوربالای خودکار: الدزمبیل سال ۱۹۵۲

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

الدزمبیل در سال ۱۹۵۲ چراغ‌هایی را معرفی کرد که به‌طور خودکار کم‌نور می‌شدند. این تکنولوژی که چشم خودکار نام داشت، از طریق یک سنسور تشخیص نور که روی داشبورد نصب شده بود، هنگامی‌که نور خودروهای روبرو را حس می‌کرد، به‌طور خودکار نور چراغ‌های جلو را کاهش می‌داد. البته این سیستم ابتدا کارکرد بی‌نقصی نداشت و به نورهای دیگری مثل بیلبوردهای تبلیغاتی هم واکنش نشان می‌داد. به همین دلیل، جنرال موتورز سیستم چشم خودکار را اصلاح و در خودروهای دیگری از بیوک، کادیلاک و پونتیاک ارائه کرد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۶ رای

منبع

منبع: AutoCar

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا