هاست پرسرعت
بازی

قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن

قضیۀ «پرافتخارترین بازی» و اعتبارسنجی و قوانین پیرامون آن

به طور خلاصه، «بیگ وینر» یا «پرافتخارترین» بازی سال به اثری تعلق می‌گیرد که در بستر یک سری قوانین، بیشترین جایزۀ «بهترین بازی سال» از دیدگاه رسانه‌های مختلف را دریافت کند، اما چه کسی این قوانین را مطرح می‌کند؟ آیا لقب پرافتخارترین اعتبار دارد؟

تبلیغات

قرار بر این نیست که تصمیمی آشکار و روشن حول این قضیه اتخاذ کنیم. در قبال این مبحث، مواردی را مطرح و قوانین سال 2020 و 2022 را با هم مقایسه خواهیم کرد (زیرا دو اثر پرافتخارترین تاریخ در این سال‌ها عرضه شدند) و نتیجه‌گیری را به شما واگذار خواهیم کرد. واضح است که وقتی مدیران این وبسایت‌ها تغییر می‌کنند، قوانین را خاص خودشان را در نظر بگیرند. حتی شخصی که در چند سال اخیر به جمع‌آوری جوایز مشغول بود، در سال جدید قصد تغییر قوانین را داشت.

1- هیچ منبع، مراسم و در نتیجه قانون مشخص و مبرهنی برای پیروی وجود ندارد

پرافتخارترین بازی سال توسط یک تیم داوری ناظر بر سایت‌ها یا یک وبسایت معتبر انجام نمی‌شود. طرفداران بازی‌ها هر سال به دنبال جوایز GOTY اعطا شده از گوشه و کنار اینترنت می‌گردند و در نهایت آن‌ها را در فهرستی با یکدیگر جمع می‌زنند. این طرفداران آثار هستند که به دنبال جوایز خواهند بود. در گذشته، وبسایتی با نام Gotypick.blogspot این وظیفه را برعهده داشت، سپس منبعی تحت نام gameawards.net این مسیر را دنبال کرد و حالا وبسایت gsxr با همکاری مستقیم و بهره‌گیری از قوانین ریست‌اِرا این کار را انجام می‌دهد. در مورد هر دو وبسایت قدیمی، شایعه‌های بسیاری وجود دارد که طرفدار پلتفرم یا اثری خاص بوده‌اند و در طی 3 روزی که وبسایت جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم، این اتفاق برای ما نیز رخ داده است، حتی با وجود این که با پیروی و مشورت چندین عضو ریست‌اِرا جمع‌آوری صورت می‌گیرد. اما امروز اصلاً قصد نداریم به این موضوع بپردازیم که سایت‌های قدیمی منصف بودند یا خیر. در هر صورت از بند اول نتیجه آن می‌شود که به دنبال قانون نگردید، بیگ وینر یا پرافتخارترین بازی حاصل جمع‌آوری جوایز توسط گیمرها است و اصولاً گیمرهایی وقت خود را صرف این کار می‌کنند که به بازی مورد نظر علاقه داشته باشند. همان قوانین دست و پا شکسته‌ای هم که وجود دارد در خلال ثبت صدها وبسایت ممکن است رعایت نشود.

2- قوانین ثابت نیستند

حتی وبسایت Gameawards.net که به جمع‌آوری جوایز در سال‌های اخیر از جمله 2020 مشغول بود، دو قانون جدید را برای سال 2022 مطرح کرد که موجب کاهش جوایز در سال‌های پس از 2020 می‌شود، اما به محض آغاز سال، بنا بر دلایلی نامشخص، دیگر این علاقه را کنار گذاشت. دو قانونی که کنار گذاشته شدند، از این قرار هستند:

  1. از سال 2022 جوایز باید پس از 15 نوامبر اعطا می‌شدند و به عبارتی نوعی Cut off Date اعمال شد
  2. از سال 2022 مقالاتی که تنها یک نویسنده برای آن‌ها ثبت شده است، یا با مطالعۀ آن‌ها مشخص شود که TOP 10 یک نفر هستند، دیگر به فهرست راه پیدا نخواهند کرد. باید به طور مشخص اعلام شود که بازی سال آن وبسایت توسط دو نفر یا بیشتر انتخاب شده است.

از دیگر قوانین Gameawards.net می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پادکست‌ها باید دامینی داشته باشند که مالکش است.

پس از تعطیلی این وبسایت که به محض اعمال قوانین بود، در ریست‌اِرا گروهی که همیشه این کار را از روی علاقه انجام می‌دادند، جوایز را ثبت کردند و سپس goty.gsxr.ir با رعایت قوانین این منبع شکل گرفت. به هر حال، موضوع آن است که وقتی ناظری رسمی و سازمانی مشخص روی این قضیه نظارت ندارد، نمی‌توانید به صورت کامل پرافتخارترین‌ها را جدی بگیرید. اما توجه کنید که هم قوانین (بخش Guidelines) و هم فهرست سایت‌ها به همراه لینک منبع در اختیار شما است، آزادانه می‌توانید بررسی و با منبع انتقاد کنید یا نقض قوانین را به ایمیل بخش CONTACT US گزارش دهید.

2- قوانینی که در سال 2022 برای بیگ وینر رعایت می‌شوند

در سال 2022 هم قوانین جدید وجود دارند که به نفع بالا رفتن تعداد جوایز هستند و هم قوانین جدید سایت gameawards.net اعمال شده‌اند که روی کاهش جوایز تاثیر می‌گذارند (بستر کلی همان قوانین قدیمی است). قوانین جدید، به شکلی سخت‌گیرانه روی سایت‌های تک‌نفره تاثیر می‌گذارند و حالا نشانه‌های بیشتری می‌توانند از ثبت‌ آن‌ها جلوگیری کند، در حالی که در گذشته چنین پیش‌نیازهایی وجود نداشت. همچنین، حالا اگر مقالۀ بهترین‌های سال وبسایتی جمع‌بندی کلی نداشته باشد، مجموع رای اعضای تحریریه برنده را مشخص می‌کند که طبیعی است، همیشه اعضای تحریریه باید GOTY را انتخاب کنند. از سوی دیگر، پادکست‌های مشهوری در گذشته ثبت نمی‌شدند، زیرا دامین اختصاصی نداشتند. هر چه پیش می‌رویم، بنای رسانه‌های بیشتری بر اساس Patreon و بستر‌های پادکست شکل می‌گیرد و به همین خاطر، نظر افراد مهمی مانند اعضای سابق Polygon یا Eurogamer و Giant Bomb که حالا پادکست کوچک و بزرگ خود را دارند، برای بسیاری مهم است؛ چندین و چند داور مراسم The Game Awards در حال حاضر به صورت پادکست فعالیت داشته و دامینی در اختیار ندارند. پیش‌نیازهایی برای ثبت پادکست در قوانین جدید جا خوش کرده‌اند؛ به عنوان مثال، پادکست باید یا بالای 250 دنبال‌کننده داشته باشد یا مدت زمان یک سال فعالیت منظم کرده باشد یا از اعضای تاثیرگذار صنعت گیم تشکیل شده باشند. اما این قوانین به چه میزان روی جوایز تاثیر می‌گذارند؟ در ادامه به این موضوع پاسخ خواهیم داد.

  • این قوانینِ هم محدود کننده و هم گسترش‌دهندۀ جدید، به چه میزان سال 2022 و بازی پرافتخارش را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند؟

تا پیش از 2022، اگر «یک شخص» از وبسایت X جایزۀ بهترین بازی سال را به اثری اعطا می‌کرد و آن جایزۀ نهایی مجله یا وبسایت مورد نظر بود، این افتخار ثبت می‌شد اما در سال 2022 اگر مشخص شود که لیست «شخصی» است یا از کلمۀ «من» برای فهرست استفاده شده باشد، حتی اگر بازی سال نهایی یک وبسایت باشد، آن بهترین بازی سال ثبت نخواهد شد.

  • هم‌اکنون حدود 8 تا 10 وبسایت در قالب یک نویسنده و نظر شخصی، GOTY خود را به Elden Ring اعطا کرده‌اند که ثبت نشده‌اند.
  • در حال حاضر 7 تا 13 وبسایت ثبت شده‌اند که نتیجه‌گیری نهایی ندارند و در قالب یک مقاله، اعضای تحریریه GOTY خود را اعلام کرده‌ و بازی‌ای که بیشترین رای را آورده، به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شده است.
  • بازۀ تقریبی پادکست‌های معتبر با دنبال‌کنندگان بالا که دامین ندارند، و ثبت شده‌اند 4 تا 7 عدد است.
  • به طور کلی میزان تغییری که تا به این لحظه قوانین جدید به وجود آورده‌اند، در بدترین حالت بین 10 تا 20 جایزه از 323 جایزه است. که بیشتر به مورد دوم مربوط می‌شود.

دسته‌بندی و قضاوت این وبسایت‌ها پروسه‌ای طولانی است که توسط عده‌ای از روی علاقه انجام می‌شود و همیشه احتمال اشتباه وجود دارد و در چند روز اخیر وبسایت‌های زیادی از goty.gsxr حذف یا اضافه شده‌اند. این یک جنبش رسمی نیست و تیمی متعهد در اختیار ندارد و نمی‌تواند رسمی باشد.

تفاوت میان TOP 10 و Best Games

فهرست «بهترین بازی‌ها» زمانی که رتبه‌بندی شده باشد در زیرمجموعۀ Top 10 قرار می‌گیرد، اما TOP 10 همیشه یا از بدترین به بهترین است یا به صورت مشخص رتبۀ یک و ده را مشخص می‌کند. در مجموع، موارد مبهم حدود 2 تا 3 وبسایت را در میان سایت‌های ثبت شده به خود اختصاص داده‌اند. اصولاً «بهترین بازی‌های سال» که ترتیبی نداشته باشند، در نتیجه بهترین بازی سالی ندارند و یک سری پیشنهاد هستند، اما اگر Top 10 در تیتر آمده باشد، یا اولین بازی فهرست از بالا با عدد 1 مشخص شده یا اگر مشخص نشده فهرست مطابق استانداردها، از بدترین به بهترین است.

کلام آخر

حقیقت ماجرا آن است که بیگ وینر و «پرافتخارترین بازی سال یا تاریخ» چندین حفره دارد. نه فقط 2022 و طرفداران سولز، بلکه در 2020 و طرفداران ناتی داگ مشغول جمع‌آوری جوایز بودند. ناظر و داوری بر این جمع‌آوری وجود ندارد و مهم‌تر از هر چیز سال‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و شاید تنها با درصدگیری کمی قضیه بهتر شود. در حقیقت برای رسیدن به یک نتیجۀ عادلانه، باید از تمامی وبسایت‌های جهان درخواست کرد که از میان تمام بازی‌های پرافتخار هر سال، یکی را انتخاب کنند. از سوی دیگر اکثریت مقالات به زبان‌های مختلف هستند و گاهی اوقات در بررسی صدها سایت که زبانشان را بلد نیستید، اشتباهاتی رخ می‌دهد. با این وجود، جمع‌آوری جوایز و صحبت کردن در مورد فهرست‌های مختلف، بسیار سرگرم‌کننده است و طرفداران بسیاری هم دارد؛ سعی کنید با آن سرگرم شوید ولی چندان به آن اهمیت ندهید.

به یاد داشته باشید، ادعایی در اعتبار وبسایت شکل گرفته یا انجمن ریست‌اِرا وجود ندارد، جوایز به مانند یک منبع Open Source در دسترس هستند و اعتبارشناسی، یا استاندارد بودن یا نبودن قوانین به خود شما بازمی‌گردد.

تبلیغات
Mmfb🏴🏴🏴red-eyed Banished Knightشرک77FaridArmin EzatiDARKSIRENReza????Z2656علیKillzoneبهزاد سالمیJinxمحمدرضا نوروزیThe FireflyKianEnzeWoundsChiefAMIR WAZOWSKImore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا