هاست پرسرعت
تکنولوژی

تمرینات ورزشی چگونه برای مغز مفید هستند؟

تمرینات ورزشی چگونه برای مغز مفید هستند؟

انجام تمرینات ورزشی همان‌قدر که برای بدن انسان مفید هستند، برای ذهن نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهد که ذهن انسان نیز همانند جسم او در هنگام انجام تمرینات ورزشی، فعالیت می‌کند. در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

Ozioma Okonkwo استادیار دانشگاه پزشکی Wisconsin School of Medicine and Public Health می‌گوید:

تا به امروز، تمرکز تحقیقات عمدتا به روی انجام فعالیت‌های ورزشی اعضای مختلف بدن بوده است اما امروز ما باید این تمرکز را به قسمت مغز و ذهنمان ببریم. با این کار مزایای حقیقی سبک زندگی فعال، همراه با انجام ورزش به صورت مداوم را بیشتر از گذشته متوجه خواهیم شد.

از مزایای انجام حرکات ورزشی می‌توان به کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر حتی برای کسانی که به صورت ژنتیکی احتمال گرفتن آن را دارند، دانست. در ماه ژوئن مقاله‌ای با عنوان بیماری آلزایمر توسط Okonkwo به چاپ رسید. تحقیقات وی بر روی 93 فرد بالغ که حداقل یکی از والدین آن‌ها به این بیماری مبتلا شده باشند و یا ژن مرتبط با آن را داشته‌اند، صورت گرفت. طبق نتایج حاصل از این بررسی، آن دسته از افرادی که 68 دقیقه در روز فعالیت فیزیکی متعادل داشتند، دارای سیگنال‌های مغزی سالم‌تری نسبت به افرادی که میزان فعالیت کمتری داشتند، بودند.

ناگفته نماند که مزایای انجام فعالیت‌های ورزشی در جلوگیری از ابتلاء به بیماری خلاصه نخواهد شد. Okonkwo در تحقیقات خود ثابت کرد افرادی که فعالیت ورزشی را جزء برنامه‌های خود در طول روز قرار داده‌اند، در قسمت عملکرد اجرایی و منطق، حجم مغزی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. همچنین وی عقیده دارد افرادی که تمرینات هوازی انجام می‌دهند، دارای عملکرد، ساختار و ادراک مغزی بهتری هستند. همچنین انجام ورزش به صورت متوالی حس و حال بهتری را در شما ایجاد خواهد کرد. به طور کل ورزش کردن، پکیجی از فواید و ویژگی‌های مثبت را برای شما به دنبال خواهد داشت پس سعی کنید از آن غافل نشوید.

تمرینات ورزشی مغز شما را به طروق مختلف بهبود خواهد داد. برای مثال باعث افزایش ضربان قلب شما خواهد شد که در نتیجه‌ی آن جریان خون بالا به مغزتان را خواهید داشت. همانطور که می‌دانید مغز ارگانی است که بیشترین میزان اکسیژن را در بدن مصرف می‌کند، جریان خون بیشتر به مغز در نهایت به معنای آن است که اکسیژن بیشتری به مغز خواهد رسید. همچنین انجام فعالیت‌های بدنی فاکتور نروتروفیک آزاد شده از مغز (BDNF) را افزایش خواهد داد. این فاکتورها سلول‌های مغزی را از نابودی محافظت کرده و به ترمیم آن می‌پردازد. همچنین این فاکتور باعث تولید سلول‌های جدید مغزی نیز می‌شود.

شنا؛ ورزشی مناسب ذهندر تحقیقی که توسط جو نورتی، دانشجوی دکترا در دانشگاه کانبرا واقع در استرالیا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از دوچرخه‌های ثابت در هنگام ورزش استفاده می‌کنند، تجربه‌ی جریان خون بالا به مغزشان را خواهند داشت که همین موضوع باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. علاوه بر این جالب است بدانید انجام این سبک تمرینات ورزشی همچنین می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های رایجی که مردم در طول روز ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند مانند قند خون بالا و فشار خون زیاد را نیز کاهش دهد. همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ی مناسبی برای گنجاندن ورزش در برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشد.

ورزش‌های هوازی نظیر دو و شنا به علت افزایش ضربان قلب از بهترین فعالیت‌های مناسب مغز به شمار می‌روند و همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، افزایش ضربان قلب باعث می‌شود تا خون بیشتری به مغز برسد. در این میان تمرینات ورزشی قدرتی نظیر وزنه‌برداری نیز به خاطر افرایش ضربان قلب می‌تواند برای سالامت مغز شما مفید واقع شود. اما تحقیقات در این حوزه به این اطلاعات محدود نشده و همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر عقیده بر این است که برای افزایش عملکرد و بهبود فعالیت مغزی بهتر است از ترکیب ورزش‌های هوازی و قدرتی در کنار یکدیگر استفاده کرد. سلامت مغز و بدن شما در گرو انجام فعالیت‌های فیزیکی در طول روز است پس آن را نادید نگیرید. انجام فعالیت‌های فیزیکی و گنجاندن آن در لیست فعالیت‌های روزمره به شما کمک خواهد کرد تا از بیماری‌هایی نظیر قند خون، پوکی استخوان و غیره در امان باشید. پس سعی کنید از امروز علاوه برای داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، با انجام تمرینات ورزشی، سلامت جسم و مغز خود را تضمین کرده و کیفیت زندگی خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا