هاست پرسرعت
تکنولوژی

یک پلتفرم «ارکستر پرداخت» چطور به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

یک پلتفرم «ارکستر پرداخت» چطور به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

فرایند یکپارچه‌سازی و مدیریت ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، حساب خریدارها و فروشندگان، درگاه‌های پرداخت و بانک‌ها در یک لایه‌ی نرم‌افزاری واحد به اصطلاح «ارکستر پرداخت» نامیده می‌شود. به ارکستر پرداخت، هماهنگی پرداخت نیز گفته می‌شوند.

ارکستر پرداخت مسیر پردازش کامل پرداخت الکترونیک را از اعتبارسنجی گرفته تا تسویه حساب بسیار ساده می‌کند. درواقع پلتفرم ارکستر پرداخت تمام عامل‌های تاثیرگذار در فرایندهای مالی مانند تسویه و پرداخت خودکار و … را در یک پلتفرم گرد هم می‌آورد و عملیات، وابسته به نرم‌افزارهای بیرونی نخواهد بود.

ارکستر پرداخت می‌تواند یک کسب‌وکار را توانمند کند، ارتقای برند را تسهیل کند، امنیت پرداخت را افزایش دهد و به ارائه‌دهندگان خدمات ابزاری برای ساده‌کردن کل فرآیند پرداخت آنلاین بدهد.

پلتفرم ارکستر پرداخت فرایند پرداخت آنلاین را کاملا خودکار می‌کند. این خودکار شدن به این معناست که که تمام مسیر مجوز‌های پرداخت، مسیر تراکنش و تسویه‌ها در بانک‌های مختلف و اعتبار موجود در کیف‌ پول‌های آنلاین در هم ادغام می‌شوند و بار مدیریت حساب‌های متعدد از روی دوش صاحبان کسب‌وکار برداشته می‌شود.

در سال‌های اخیر و با رشد فناوری‌های مالی، شرکت‌ها و استارتاپ‌های فینتکی مانند استرایپ سعی در ارائه‌ی راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای تحقق ارکستر پرداخت بوده‌اند که در آن چندین پردازشگر و سرویس‌دهنده‌ی پرداخت الکترونیک را با هم مدیریت کنند و یک میز کار واحد و یکپارچه برای کسب‌وکارها ایجاد کنند.

یک پلتفرم ارکستر پرداخت چگونه کار می‌کند؟

هر پلتفرم ارکستر پرداخت از پلاگین‌ها و روش‌های پرداخت مختلفی استفاده می‌کند اما می‌توان گفت غالب آن‌ها یک فرایند مشابه را طی می‌کنند که عبارت است از:

۱. در ابتدا کاربر نهایی با انتخاب روش پرداخت موردنظرش در گزینه‌های پرداختی که پلتفرم ارائه می‌دهد عملیات پرداخت را شروع می‌کند.

۲. اطلاعات صاحب کارت به درگاه پرداخت منتقل می‌شود.

۳. اطلاعات کارت در درگاه پرداخت به بانک و پردازشگر گیرنده ارسال می‌شود.

۴. بانک خریدار و صادرکننده عملیات پرداخت را بررسی می‌کنند.

۵. بانک مقصد عملیات پرداخت را تایید یا رد می‌کند و این پیام به فروشنده ارسال می‌شود. در این مورد ارکستر پرداخت در جهت کاهش هرچه بیشتر خطاهای پرداخت، در صورت لزوم به‌طور خودکار تراکنش‌ها را از یک پردازشگر به دیگری هدایت می‌کند. یک پلتفرم «ارکستر پرداخت» چطور به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

اهمیت ارکستر پرداخت برای کسب‌وکارها

در مقدمه به‌طور خلاصه از اهمیت ارکستر پرداخت برای رشد کسب‌وکارها نکاتی را ذکر کردیم که در این بخش به‌طور مفصل‌تر به آن می‌پردازیم.

از اولین دلایلی که هر کسب‌وکاری را مجاب به استفاده از این پلتفرم‌های جامع می‌کند این است که ارکستر پرداخت علاوه بر آسانی و سهولت کار به دلیل ادغام فرایندها، برای هماهنگ و سازگار شدن این پلتفرم‌ها با اولویت‌ها و نیازهای پرداختی مشتری نهایی را به ارمغان می‌آورد.

اهمیت دیگر این پلتفرم افزایش رشد کسب‌وکارهای آنلاین از طریق فراهم کردن مجموعه‌ی وسیعی از ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت در دسترس مشتریان است. این پردازش‌گرها و نرم‌افزارها با کاهش مشکلات فنی در فرایند پرداخت دلسرد مشتری یا کاربر نهایی را کاهش می‌دهند و تجربه‌ی خرید آنلاین را برای آن‌ها به فرایندی آسان تبدیل می‌کنند. افزایش درصد پرداخت‌های موفق باعث می‌شوند که دیگر مانعی همچون خطاهای آنلاین پرداخت و مشکلات فناوری سد راه رشد کسب‌وکار نشود.

از دیگر دلایل مهم بودن مفهوم ارکستر پرداخت کاهش هزینه‌ها با یک پلتفرم و مدیریت پرداخت‌ها با این روش مقرون به صرفه است. همچنین کسب‌وکارها می‌توانند بار انطباق پرداخت‌ها را با مقررات به دوش این پلتفرم‌های جامع بسپارند و از امنیت و قانونی بودن فرایندها نگرانی نداشته باشند.

در فضای رقابتی که در بازارهای آنلاین وجود دارد یک پلتفرم ارکستر پرداخت می‌تواند در ساده‌سازی فرایند پرداخت، بهتر کردن تجربه‌ی مشتری در این مسیر، افزایش نرخ تبدیل از همین راه و در نهایت رشد اولیه شرکت بسیار راهگشا باشد. حال که با رشد فناوری‌های مالی می‌توانیم به چنین میزکار جامعی برسیم صاحبان کسب‌وکار و کارآفرینان برای بهینه‌سازی شرکت خود می‌توانند از این راه‌حل جامع استفاده کنند و قلب پرداخت کسب‌وکار را از این محصول بهره‌مند کنند. برای انتخاب یک پلتفرم هماهنگی پرداخت بایستی وضعیت کنونی و نیز اهداف بلند مدت کسب‌وکار را بررسی کنند و با توجه به بودجه و هر محدودیتی را که ممکن مشکل ایجاد کند به درستی شناسایی کنند.

گرچه اکثر پلتفرم‌های ارکستر پرداخت تا جای ممکن سعی می‌کنند جامع و یکپارچه باشند اما برخی از آن‌ها مانند شرکت Payoneer خدمات گسترده‌تری مانند پشتیبانی از پرداخت‌های فرامرزی و ارزها و بانک‌های کشورهای مختلف را از یک پلتفرم دیگر ارائه می‌دهند. به همین دلیل مهم است که یک کسب‌وکار دقیقا مشخص کند به چه جنبه‌ای از این پلتفرم بیشتر نیاز دارد، آیا حجم تراکنش‌ها معیار تعیین کننده است یا پشتیبانی از ارزهای مختلف. به‌ هرسو این پلتفرم‌ها در عملکرد و رسیدن کسب‌وکار به اهداف خود نقش کلیدی دارند و شناخت ‌آن‌ها بسیار ضروری است.

در ایران نیز وندار به عنوان نمونه‌ی یک پلتفرم جامع که در مسیر تبدیل شدن به یک پلتفرم ارکستر پرداخت فعال است طیف وسیعی از خدمات پرداخت را از جمله تسویه، پرداخت خودکار، اسکرو یا درگاه معاملات امن و همچنین گزارش‌های تحلیلی بسیار کاربردی را در یک میز کار به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. استفاده از راهکارهای مالی شرکت فینتکی مانند وندار می‌تواند در جهت بالاترین عملکرد را در میزان تراکنش‌های موفق و نیز کاهش اختلالات پرداخت و البته مدیریت جریانات مالی کسب‌وکارها بسیار سودمند باشد. امروزه در بازار داغ تجارت آنلاین استفاده از فناوری‌های به‌روز و جهانی هر کسب‌وکاری را چندین قدم به جلو می‌راند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا