هاست پرسرعت
خودرو

بررسی ویدئویی تیگارد: سرجوخه سربه راه

بررسی ویدئویی تیگارد: سرجوخه سربه راه

تیگارد X35، شاسی بلند کامپکت ناشناخته بایک در بازار ایران است که می‌تواند شایسته توجهات بیشتری باشد. بیایید با هم ببینیم که این خودرو می‌تواند گزینه‌ای ارزشمند برای خرید باشد یا باید به رقبای آن فکر کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تیگارد X35

بایک X35 در ایران با نام و نشان تیگارد X35 عرضه می‌شود. خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC) که جزو ۲۰ شرکت اول تولیدکننده خودرو در چین محسوب می‌شود با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تأسیس شده و برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی آن محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم متعلق به بایک است.

شرکت سانیار موتور پارسیان به عنوان زیرمجموعه دیارخودرو با همکاری شریک چینی خود، شرکت مدیریت زنجیره تأمین گانسو ژونگلانگ، شرکت تیگارد موتور را تأسیس نموده و اولین محصول این شرکت تیگارد X35 را روانه بازار کرده است. قرار است بایک X55 هم به عنوان محصول بعدی این شرکت وارد بازار ایران شود. دیارخودرو در سال‌های قبل، با واردات بایک X25 و سابرینا و تعداد معدودی سنوا، این برند را در ایران معرفی نموده و اکنون با محصولات جدید آنها قصد دارد از این پیشینه بهره ببرد.

بیجینگ X3 که در نسل اول با نام سنوا X35 از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تولید می‌شد، در آوریل سال ۲۰۱۹ با نسل دوم با طراحی به‌مراتب بهتر و جذاب‌تر در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد. این خودرو درواقع فیس‌لیفت نسل اول است و البته در قوای محرکه نیز ارتقای اساسی در آن صورت گرفته است. این خودرو در بازارهای صادراتی با نام بایک X35 یا بیجینگ X3 به فروش می‌رسد.

طراحی خارجی

طراحی این خودرو، اسپرت، جمع‌وجور، ساده و به دور از اغراق است. ضریب مقاومت در برابر باد ۰.۳۷ باعث می‌شود تا مصرف سوخت کمتر شده و صدای باد کمتری هم شنیده شود. هرچند در زمان باز بودن سقف سانروف، صدای باد زیاد است. نمای جلو، متأثر از جلوپنجره بزرگی است که بیشتر سپر را دربر گرفته و یک نوار نسبتاً پهن طرح فلزی هم دورتادور آن کشیده شده است. درواقع جلوپنجره دو قسمتی است و قسمت کوچکتر آن در بالا با نشان تیگارد قرار گرفته است. در دو طرف سپر جلو، دیلایت هایی به شکل L وجود دارد. چراغ‌های جلو نیز نوک تیز و باریک‌اند و در هماهنگی با نمای ساده درب کاپوت و نشان تیگارد به نظر می‌رسند. نمای کلی جلوی خودرو به گونه‌ای است که بیش از حد باریک یا بلند دیده نمی‌شود و تناسب خوبی ایجاد شده است.

نمای جانبی، ساده‌تر بوده و خبری از خطوط برجسته مخصوصاً در خط شانه دیده نمی‌شود. تنها یک خط روی گلگیر عقب دیده می‌شود که شباهت زیادی به سانگ یانگ تیوولی دارد. ستون C به رنگ مشکی درآمده و بنابراین سقف فرمی شناور یافته است. هرچند نمای جانبی می‌توانست با خطوط بیشتر و عمق و برجستگی بهتر، دینامیک‌تر و هیجان‌انگیزتر هم کار شود اما این موضوع که طراحی کلی این خودرو متعلق به سال ۲۰۱۶ است و تغییرات اساسی در آن هزینه‌بر بوده، باعث می‌شود تا با نمای جانبی کمتر پویای آن کنار بیاییم. چرخ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی با پره‌های دوبل، طراحی خوبی دارند و باعث می‌شوند نقص نمای کناری کمتر دیده شود.

نمای جانبی تیگارد X35

نمای عقب ماشین با چراغ‌هایی برجسته و سه‌بعدی که روی گلگیرها هم امتداد یافته‌اند و شامل مکعب‌های LED جذابی هستند، متمایز می‌شود. این چراغ‌ها توسط نواری پهن به رنگ مشکی براق به هم متصل شده‌اند. در قسمت بالای درب عقب، یک اسپویلر کوچک کار گذاشته شده و فرم درب عقب و سپر نیز ساده و هماهنگ با سایر اجزا طراحی شده‌اند.

تیگارد X35

در مجموع تناسب در طراحی این خودرو باعث شده تا نه بیش از حد کوچک به نظر برسد و نه بزرگ. نه خیلی ساختارشکن و افراطی است و نه از مد افتاده و قدیمی و در مجموع، طراحی آن امروزی و قابل قبول است و کمتر چشم را خسته می‌کند و بنابراین می‌تواند همانند طراحی‌های ساده اما دقیق خودروهای اروپایی، ماندگارتر بوده و دیرتر از مد بیافتد.

داخل کابین

با ورود به کابین با داشبوردی مدرن و زیبا مواجه خواهید شد. کاکپیت با تمرکز بر راننده طراحی شده و بنابراین به سمت راننده زاویه دارد. متریال داخلی با رنگ‌های مشکی و نقره‌ای و مشکی پیانویی، به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند. فرمان از نوع دی کات بوده و کنترل‌های سیستم صوتی و کروز را روی خود دارد. فرمان روکشی از چرم دوخته شده دارد اما فاقد فوم نرم در زیر آن است و بسیار خشک احساس می‌شود. تعدادی از کلیدهای روی فرمان هم فاقد عملکرد تعریف شده هستند که مربوط به آپشن‌های حذف شده می‌شود. با این حال فرمان خوش‌دست و زیبا است. نشان تیگارد روی فرمان هم در نسخه‌های تحویلی به مشتریان با لوگوی شرکت جانشین شده است.

قسمت عمده‌ای از داشبورد را یک پنل طرح فلزی مات تشکیل داده که باعث زیبایی دوچندان این بخش شده است. تریم‌های نقره‌ای رنگ براق فلزی هم بر جذابیت کار افزوده‌اند. دریچه‌های تهویه به شکل افقی کار شده‌اند و دو دریچه جانبی، برجسته‌تر و بیرون زده‌تر هستند.

پشت آمپر از نوع آنالوگ بوده اما نورپردازی خوب و خوانایی دارد. یک نمایشگر دیجیتالی هم در مرکز کلاستر قرار دارد که اطلاعات مهم را نشان می‌دهد. کار با ادوات و دکمه‌های مختلف آسان است. محل قرارگیری استارت دکمه‌ای درست در محل سوئیچ متداول خودروهای قدیمی است.

تمام داشبورد از متریال پلاستیکی و خشک استفاده شده اما به نظر نمی‌رسد که جنس این موارد از نوع کم کیفیتی باشد که به‌زودی به صدا بیافتد. با ورود به کابین، طراحی شیک و مدرن سه‌بعدی داشبورد با تمرکز روی راننده جلب توجه می‌کند. دریچه‌های تهویه طراحی جذابی دارند و بیرون‌زدگی آنها هم به خوبی کار شده است. دکمه‌های سیستم تهویه در سه مربع لمسی قرار گرفته‌اند که طراحی منحصر به فردی دارد. نمایشگر ۸ اینچی ایستاده سیستم اطلاعات و سرگرمی هم به امروزی‌تر شدن کابین کمک کرده است. طراحی کنسول مرکزی، استفاده از تریم طرح فلزی که در جای جای کابین به خوبی قرار گرفته، باعث این می‌شود که از یکنواختی یا تیرگی در امان بمانید. طراحی خاص کنسول وسط و انحنای آن در قسمت اتصال به داشبورد باعث می‌شود زانوی افراد بلندقد، همواره به این قسمت که جنس خشک و سختی و زوایای تیزی هم دارد برخورد نماید که آزاردهنده است.

داشبورد تیگارد X35

ارگونومی کلی و دسترسی به ادوات قابل قبول است. طراحی رودری‌ها نیز با ظرافت کار شده و می‌توان نمره قبولی به آن داد. در این کلاس و با توجه به رقبای هم‌قیمت، نمای داخلی تیگارد، برگ برنده آن به شمار می‌آید.

 

امکانات و تجهیزات تیگارد X35

نمایشگر عمودی ۸ اینچی دارای حاشیه زیاد و پاسخ لمسی کندی است و عملاً به‌جز کنترل‌های سیستم تهویه و سیستم مالتی مدیا، کاربرد دیگری ندارد. سیستم ترمز پارک از نوع برقی است. نبود سیستم ناوبری هم آزاردهنده است. البته ناویگیشن در نسخه اصلی چینی در همه مدل‌ها وجود دارد و شاید در آینده این آپشن برای مدل‌های تیگارد هم فعال شود.

نبود برخی آپشن‌ها در این خودرو عجیب است. مثلاً سیستم ورود بدون کلید، زیرآرنجی صندلی‌های عقب یا ناوبری آینه داخل آفتاب‌گیر در خودروهای به‌مراتب رده پایین‌تر هم پیدا می‌شوند. می‌توان از نبود سیستم صندلی‌های برقی و گرم‌کن صندلی‌ها و دسته‌دنده ساده غیر برقی چشم‌پوشی کرد زیرا کاربرد زیادی ندارند. تهویه نیز تنها برای سرنشینان جلو قابل تنظیم است و دریچه‌ای برای سرنشینان عقب نصب نشده. درون زیرآرنجی کنسول هم به دنبال کول باکس نباشید. کلیدهای بالابر برقی روی درب‌ها هم فاقد نور پس‌زمینه هستند. برخی آپشن‌ها به‌صورت افترمارکتی نصب شده‌اند مانند استارت دکمه‌ای و آینه‌های تاشوی برقی. خوشبختانه سقف شیشه‌ای بزرگ پانوراما، برگ برنده تیگارد در برابر رقبا است و نمایی لوکس و روشن به کابین داده است. هرچند کاور پوشش آن، ضعیف و نازک بوده و در برابر وزش باد، بسیار پرسروصدا عمل می‌کند.

دسته‌دنده تیگارد X35

صندلی‌ها مخصوصاً در جلو از دربرگیرندگی بسیار خوبی برخوردارند و جنس متریال پوششی آنها نیز از ترکیب چرم و نوعی پارچه نانو جالب و باکیفیت است. فضا در جلو و عقب جادار به نظر می‌رسد و برای سرنشینان با قد متوسط کمبودی برای پا و سر احساس نمی‌شود. راحتی صندلی‌ها نیز بسیار خوب است. فضای صندوق عقب ۳۹۰ لیتری نیز باوجود اینکه نسبت به خودروهای سدان و صندوق‌دار کمتر است اما از رقبای این خودرو بهتر بوده و با تا کردن صندلی‌ها نیز به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا می‌کند.

در بخش ایمنی تنها به دو ایربگ اکتفا شده و از نسل نهم ESP بوش، ABS+EBD، ترمز کمکی، TCS یا کنترل کشش، پایش باد تایرها TPMS، کمربندهای پیش کشنده جلو، فرمان بشکن، سیستم حرکت در سربالایی HHC و دوربین دید عقب استفاده شده است. این خودرو در تست تصادف CNCAP توانسته ۵ ستاره ایمنی را کسب کند.

 

پیشرانه و مشخصات فنی

تیگارد از موتوری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر تزریق سوخت چندنقطه‌ای با لایسنس میتسوبیشی که در اکثر چینی‌های بازار ایران هم دیده می‌شود بهره می‌گیرد. این موتور، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیرو به محور و چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس CVT متعلق به پانچ بلژیک انجام می‌شود. این گیربکسی است که روی تقریبا تمام خودروهای CVT بازار ایران حتی کوییک اتوماتیک دیده می‌شود. برخلاف آنکه گفته می‌شود این گیربکس از نوع ۶ سرعته مجازی است اما چنین چیزی در نسخه‌های تحویلی تیگارد X35 به مشتریان دیده نمی‌شود و امکان تعویض دستی دنده و حالت‌های اسپرت یا برفی حذف شده‌اند. بنابراین شما نمی‌توانید حسی از تعویض دنده حتی به صورت مصنوعی را تجربه کنید. این موضوه برای خودروی سبک وزنی که رانندگی لذت بخشی دارد، یک نقص محسوب می‌شود هرچند برای یک کراس اوور خانوادگی، عیبی به حساب نمی‌آید. ترمزها در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی معمولی هستند و عملکرد کوبنده و عالی دارند.

موتور تیگارد X35

تست رانندگی با تیگارد X35

ما با تیگارد X35 چندین هزار کیلومتر رانندگی کردیم و آن را در شرایط مختلف جاده و آب و هوا آزمودیم. همانند تقریباً همه خودروهای CVT بازار، شروع حرکت با تأخیر و مکثی کوتاه همراه است اما بعد از آن خودرو با جهش حرکت می‌کند. کشش موتور در سربالایی‌ها بسیار خوب است هرچند در مسیری سربالایی و طولانی ترافیکی، موتور کاملاً داغ شد و واکنش آن به gsxr گاز به‌شدت کند شد؛ اما در جاده‌های کوهستانی و با شیب تند، این مشکل دیده نمی‌شود و خودرو به خوبی مسیرها را طی می‌کند. کشش موتور در سربالایی عالی است و هندلینگ نمره بسیار خوبی می‌گیرد.

رانندگی با تیگارد X35

عکس‌العمل شاسی به فرمان بسیار عالیست و این موضوع که با خودرویی کراس اوور رانندگی می‌کنید به چشم نمی‌آید. تیگارد کاملاً خوش‌دست بوده و به دستورات راننده، نه نمی‌گوید. سیستم‌های کمکی رانندگی مثل کنترل پایداری و کنترل کشش هم عملکردی مطلوب دارند. رانندگی با تیگارد حتی در مسیرهای پرپیچ‌وخم لذت‌بخش است و در اتوبان نیز باوجود شتاب ثانویه خوب، کاملاً جاده را در تسلط خود می‌گیرد. دید به بیرون و تسلط روی محیط اطراف هم خوب و نه عالی است. این خودرو جزو معدود خودروهایی است که قسمت عمده کاپوت آن نیز از پشت فرمان و توسط راننده‌های با قد متوسط دیده می‌شود. البته در هنگام دور زدن باید به نقاط کور خودرو توجه بیشتری داشته باشید. دید به عقب هم متوسط است. نبود سیستم دوربین ۳۶۰ درجه در هنگام پارک در محیط‌های خاص می‌تواند نکته‌ای منفی باشد. در این بخش به رادار پشت و دوربین عقب بسنده شده است.

رانندگی با تیگارد X35

سیستم فرمان برقی هم در ترافیک و سرعت‌های پایین عملکردی نرم و در سرعت‌های بالا، دقت و حساسیت مطلوبی دارد. عایق‌بندی بسیار خوب کابین باعث می‌شود تا در صورت بسته بودن سقف و پنجره‌ها، در سکوت و آرامش بسیار خوبی قرار گیرید. راحتی صندلی‌ها در سفرهای طولانی قابل قبول و بهتر از حد متوسط است.

استفاده از بنزین کم کیفیت برخی جایگاهها در مسیر راه، باعث ایجاد ناک‌های ریز در موتور می‌شود. این صدا در دورهای پایین و مسیرهای سربالایی مشهودتر است و البته با استفاده از اکتان مناسب به سرعت برطرف می‌شود. استفاده از کمک‌های نرم در تعلیق نیمه مستقل عقب تیگارد باعث می‌شود تا در سرعت‌گیرها، شاهد کوبش شدید قسمت عقب آن باشید. در ناهمواری‌های متوسط و معمولی، اکثر ضربات توسط سیستم تعلیق به خوبی پالایش می‌شوند. البته استفاده از تعلیق مستقل در عقب می‌توانست این مشکل را تقریبا برطرف کند ولی باعث افزایش قیمت خودرو نیز می‌شد.

برگ برنده تیگارد، سواری لذت‌بخش آن است که به واسطه وزن پایین و توزیع مناسب آن حاصل شده است. هرچه که با این خودرو سواری کنید، بیشتر شیفته آن می‌شوید. بررسی و تجربه رانندگی چند هزار کیلومتری gsxr با خودروی تیگارد را در ویدئوهای پایین همین مطلب مشاهده نمایید.

همچنین ببینید:

  • وانت پیکاپ بهمن G9؛ مشخصات فنی، قیمت و بررسی ویدئویی
  • بررسی ویدئویی لاماری ایما
  • جتا VS5، شبه اروپایی دوست‌داشتنی+معرفی ویدئویی

معایب و مزایای تیگارد X35

معایب:

  • حساسیت به کیفیت بنزین مصرفی
  • تأخیر در شروع حرکت و پاسخ به gsxr گاز
  • کمبود آپشن
  • کوبش تعلیق عقب
  • نبود ایربگ جانبی

مزایا:

  • شتاب ثانویه عالی
  • ترمزهای خوب
  • چسبندگی به جاده در پیچ‌ها
  • ایمنی خوب
  • هندلینگ
  • طراحی داخلی
  • هماهنگی موتور و گیربکس

قیمت و رقبای تیگارد X35

بایک X35 در بالاترین نسخه ۹۵,۹۰۰ یوان معادل ۱۳,۱۴۰ دلار قیمت دارد. سری اول مونتاژی این خودرو در ایران هم با قیمت حدود یک میلیارد تومان به فروش رسیده است. این کراس اوور در بیشتر کشورهای عربی و منطقه خلیج‌فارس مثل عربستان، امارات و اردن هم به فروش می‌رسد.

تیگارد X35 از مزیت قیمت رقابتی سود می‌برد. قیمتی که نسبت به رقبای هم‌کلاس تا ۲۵ درصد کمتر است. البته زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت این خودرو شنیده می‌شود که می‌تواند باعث آسیب شدید بازار آن شود. از سویی خودروهای هم‌رده قیمتی آن هم از رده پایین‌تری هستند مثلاً ام‌وی‌ام X33 کراس و جک S3 با قیمتی نزدیک به تیگارد، در یک کلاس پایین‌تر جای می‌گیرند. بعلاوه خودروهای دست دوم در این بازه قیمتی مانند تیگو ۵، جک S5 و هایما S7 هم تا حدود زیادی از مزایای تیگارد بی‌بهره‌اند. اگر تیگارد قیمتی زیر یک میلیارد داشت و به‌صورت انبوه‌تری وارد بازار می‌شد، یک شگفتی خلق می‌کرد. در حال حاضر تنها رقبای این خودرو ام‌وی‌ام X55 پرو و در آینده نزدیک چانگان CS35 پلاس هستند.

ارزش خرید تیگارد X35

ما تیگارد X35 را سرجوخه نامیدیم زیرا نه سرباز و نه فرمانده است. کارهایش را به خوبی و سادگی انجام می‌دهد و در حد انتظار، قابل اتکا و اطمینان است. حرف راننده را گوش می‌کند و سربه راه است. نه ادعای قلدری و رکورد دارد و نه ضعیف و قابل چشم‌پوشی است. طراحی آن از خودروهای تکراری بازار متفاوت است. می تواند همراه خوبی در سفرها با خانواده باشد. هرجایی که جاده بخواند، می‌تواند به خوبی سرعت بگیرد و در شهر هم کارایی خود را نشان می‌دهد.

تیگارد را در صورتی می‌توان به عنوان یک گزینه خرید پیشنهاد کرد که پارت‌های بیشتری از آن وارد و مونتاژ شوند و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آن نیز در سرتاسر کشور گسترش یابند. شرکت تیگارد موتور اعلام کرده که چنین اهدافی را در برنامه‌های خود دارد. در حال حاضر بازار خودروهای تیگارد X35 متأثر از عدم شناخت مشتریان از این خودرو و عدم اعتماد به آینده آن در بازار کشور و توانایی تأمین قطعات و خدمات آن است و درصورتی که این اطمینان در مشتریان ایجاد شود می‌توان به موفقیت و اقبال بازار این خودرو امید بسیاری داشت.

مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷
ویژگی خودروی مونتاژی

مشخصات پیشرانه

موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۴۹۹ سی سی
قدرت ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک CVT
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول ۴۳۲۵ میلی متر
عرض ۱۸۳۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۴۰ میلی متر
فاصله بین دو محور ۲۵۷۰ میلی متر
حجم صندوق بار ۳۹۰ تا ۸۰۰ لیتر (حداکثر)
وزن خالص ۱۳۴۰ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها ۲۱۵/۵۰ R17

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر
استاندارد الایندگی یورو ۶
حجم باک بنزین ۴۶ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC، سیستم فشار باد تایر TPMS، چراغ های جلوی LED، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک و دوربین عقب، ایزوفیکس

امکانات رفاهی

سقف پانورامیک، استارت دکمه ای، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر ۸ اینچی لمسی،

تماشا در یوتیوب (عضویت و کامنت فراموش نشه) :

تماشا در آپارات:

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا